Alla inlägg under juni 2015

Av Kaela - 25 juni 2015 13:09

 




Minns du?


- Hur ofta säger vi inte det till varandra egentligen.

Oftast avser vi någon särskilt framstående gemensam upplevelse, när man frågar någon som man räknar med har en viss händelse eller en viss dag i sitt minne.

Precis som vi själva har.


Om då den andre svarar:
_- Nej du, jag är ledsen, men det minns jag inte alls!


Ja, då blir vi ordentligt förvånade.


När vi minns någonting, liknar det ofta en film som spelas upp inom oss.

Vi ser framför oss vad som hände och om vi koncentrerar oss noga kan vi lägga märke till detaljer.

Det är lätt att tro att minnet fungerar som en biograf i din hjärnan.
En biograf som spelar upp våra minnen när vi påminns om dem genom en doft, en röst, ett synintryck eller kanske en känsla.


Men vi är olika och vi bevarar inte alla minnen exakt lika.

Ändå undrar vi ibland?
Varför har du glömt och jag minns?


Glömska kan ju ta sig många uttryck och bero på många olika saker.  Kanske inte har lagrat informationen som  du har gjort.

bland kan andra upplevda händelser hindra den första från att kommas ihåg.


Om man sover strax efter man inhämtat ny information glömmer man mindre än om man är vaken en lång tid efteråt.

Den anledningen kan det vara.

Men det kan ju också vara så att det du tyckte var positivt upåplevdes negativt av den andre.

Och man glömmer gärna tråkiga saker.

Medan man kommer ihåg roliga.


Oavsett - detta med minne är oerhört intressant.

Hur minns vi och varför minns vi?
Och varför glömmer vi?


Det finns en hel del forskning på området, men ändå blir det ju mest bara teorier man kommer fram till den vägen.


Jag har iallafall en så fullständigt intensiv morgon och förmiddag bakom mig att jag inte minns allt.

Om jag skulle återge den skulle det nog fattas en del.


Jag önskar DIG en lika fin eftermiddag som jag ska ha.

Jag sitter just nu med uppgiften att dokumentera vårens verksamhet på mitt jobb..

Imponeras av att den är så stor som den faktiskt är!


Och - nej - jag vågar inte lita på minnet här - utan går till min agendas dagliga små anteckningar


De är en god hjälp att minnas.


Och på tal om det så tittade jag i 2014 års agenda - samma dag som idag - den 25 juni.

Upptäckte en lite rolig sak som jag faktiskt inte alls minns- kl. 13.00 för prick ett år sedan var det 14 grader varmt i Norrköping.

(jag som minns förra sommaren som så varm och solig!)

Där ser man.
Det är inte bara så att vi helst minns roliga saker.
Vi förskönar gärna också våra minnen - omedvetet förstås.


Och du - varsågod - ta med dig citatet här nedanför in i din eftermiddag!


"Alltför ofta är vår inlärning, vår kunskap och vår hantering av tillvaron alltför mycket koncentrerad på teknik så att vi glömmer själva människan."


Dag Hammarskjöld






Av Kaela - 25 juni 2015 06:31




Idag är det torsdagen 25 juni och David och Salomon har namnsdag!  Jag gratulerar!  


Stort grattis också till dig som har födelsedag idag!  

Av Kaela - 24 juni 2015 21:24

 


Tredje långa arbetsdagen har nått sitt slut.

Om det än låter lite märkligt vill jag säga att det var med en viss lättnad vi konstaterade ikväll  - att  oavsett att det var en väldigt trevig och gullig person och mycket välmeriterad med ett par högskoleutbildningar,  så saknade vi glöden.

Nu återstår bara en person att intervjua innan vi måste sätta oss ner och bestämma...


Det blir inte så lätt.

Det troliga är nog att det blir ett par stycken av åtta  personer som vi vill möta en stund igen.


Man skulle kunna tro att det är en oerhört viktig befattning som ska tillsättas.

Och det är det faktiskt.

Att arbeta med frivilliga har ingen som helst likhet med att ha en arbetsledande funktion för löntagare.
Och att arbeta efter det behov som kommer till oss är en ständig utmaning.


Otroligt trötta börjar vi bli, vi tre som arbetar med detta.

Det tar energi att vara så koncentrerad.


Kanske blir det så att vi inte får välja alls.

Lönefrågan kan bli den avgörande.

Näringslivet betalar betydligt bättre än stat och kommun.

Och ännu mindre medel har en ideell organisation som vi är.


Jag tröstar mig med att är det rätt person så ingår nog detta att lönen inte är avgörande.

Att det är mycket viktigare att få arbeta med det man tror på.

Nu ska jag läta både kroppen och knoppen få lite vila.

Men innan dess vill jag önska DIG en riktigt skön god natt med vackra drömmar - och sömn ger dig styrka för DIN morgondags utmaningar.


Ta med dig citatet här nedanför när du går:


"Att vara nöjd med lite, är den största visheten, och den som ökar sina rikedomar,ökar sina bekymmer,.

Glöm aldrig att ett nöjt sinne är en dold skatt."


Akhenaton



Av Kaela - 24 juni 2015 11:03

 



Tycker du att det regnar väldigt mycket i vårt land?

Särskilt i år kanske?

I så fall ska du vara glad att du inte bor i  Cherrapunijee i nordöstra Indien, med 11 430 mm vatten per år.
Det är den plats i världen som har den största årliga nederbörden.


I Europa regnar det mest i bosniska Crkvica..

I England regnar det ju också ganska mycket - så pass att vissa kallar det för Regnland.


Och i Bergen i Norge har jkag en god vän som påstår att man har paraply-automater ungefär som man har kaffe eller choklad automater på andra håll.


Så egentligen ligger vi inte så illa till!


Plocka fram - eller köp - en häftig regnjacka - den kan hjälpa dig uppskatta himlens "givmildhet"







Av Kaela - 24 juni 2015 06:03

 



Så gryr en ny dag!

En dag full av möjligheter.

Kanske ser vi det bara som ytterligare en dag med grå himmel!

Och det må så vara att himlen är grå.
Men det är ändå en möjligheternas dag - liksom varje dag i våra liv!


Även om inte solen skiner så sjunger iallafall fårglarna!

Tänk om vi vore så förhoppningsfulla som fåglarna är varje ny morgon.

Om vi startade dagen med att besjunga den!

Eller i varje fall med en sång i vårt inre som lyfter våra tankar och ger oss förhoppningar.


Utan förhoppningar blir livet inte liv - det blir bara en existens!



Förnöjsamhet- Förtröstan - Förhoppning!


Tre ord att låta oss bäras av in i den nya dagen!


Gör det!

Låt orden bära dig!

Säg dem tyst för dig själv när du står och huttrar på busshållplatsen och du kommer att upptäcka att de ger dig en djupare blick för det som är värt att uppskattas!

I din nya dag!


Ta med dig citatet när du vandrar vidare:


"Allt du behöver kommer till dig i precis rätt ögonblick!"


Doreen Weine

Av Kaela - 24 juni 2015 05:58


Stort grattis till dig som fyller år idag den 24 juni!

Av Kaela - 23 juni 2015 22:17

 




Så vacker är den - skymningen utanför mitt fönster.

Men hur gärna jag än skulle vilja sitta uppe och titta på den och njuta av den, så säger min trötta kropp och mitt trötta huvud stopp.

Ännu återstår 2 extra långa dagar att arbeta denna vecka.


De två från styrelsen och jag som arbetar med rekryteringen av en kollega till mig är helt överens om att vi har ett mycket svårt uppdrag.

Vi har nu pratat med fem.

Av dem är två lite av favoriter, men alla är så fina och trevliga.


Spännande är det i varje fall.

När man är på en anställningsintervju arbetar man ju på att visa sin absolut bösta sida eller sina absolut bästa sidor kanske man ska säga.

Hur blir det sen - ja det står skrivet i stjärnorna känns det som.

Nu har vi två kvar att träffa - och snart måste ett beslut fattas.....


Nu önskar jag DIG en riktigt god natt!

Sov och dröm vackert så du orkar morgondagen.

Det tänker jag göra.....


Och - förstås - varsågod - ett citat att bära med dig:


"Ytan är inte poängen, sådant som är viktigt kommer inifrån.
Hittar man sin inre styrka så blir man också stark utåt."


Eisabeth Hermansson



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards