Direktlänk till inlägg 6 juli 2015

Att bli gammat - det blir vi alla....även politiker

Av Kaela - 6 juli 2015 20:52


 


Det blåser verkligen ordentligt i dag.

Något jag konstaterade då jag skulle ta mig hem från jobbet där jag tillbringat några semestertimmar med att besvara mail, skicka fakturor till betaltjänsten med mera.

Inte utan att vi behöver förankra vissa lätta grejor på balkongen.


Däremot har faktiskt solen lyckats tränga igenom molnen en stund vid ett par tillfällen.

Och genast var det riktigt varmt och skönt.


Såg ett inslag på både Aktuellt och Östnytt om hur en gammal sjuk kvinna skickas hem för att hon var "klinikfärdig!.

Till ensamma timmar i en egen lägenhet med bara en granne som tittar till ibland.

Förutom hemtjänsten då förstås som är ute igen nästan innan de gamla hunnit säga hej.

Inte för att personalen där vill ha det så.

Men för att det är alltför korta tider de får tilldelat att vara hos var och en av de gamla de går till.


I Norrköping är det populärt att vara sur på broar som sätts upp lite här och där.

Och samtidigt ta bort fler och fler tjänster för de äldre.

(Nu är det ju så att det inte är pengar som ska tas ur samma börs.

Men till syvende och sist är ju det mesta ändå skattepengar.)

Bland annat en bro som gör vägen för studenterna från campus upp till stan kortare.

Nog är jag lite benägen att hålla med i den klagokören.

De gamla tillför inget ekonomiskt till vårt land.

Men de tillför oceaner av erfarenhet.


Jag gissar att det är likadant i många kommuner idag.


Birro skrev en gång så här:" I Sverige tappar människovärdet i värde för varje år som går. Som en kran något har glömt stänga. När du blir gammal är du förbrukad. Inte bara som arbetskraft, vilket är underordnat i sammanhanget, men du är också förbrukad som människa, som tänkande individ. Plötsligt är du bara grå massa, en siffra i en kolumn, en tärande."


Och alla blir vi gamla en dag....en del av oss har kanske kortare väg än andra dit - men det är där vi alla hamnar - förr eller senare.


Tycker du detta är en svartmålning?
Jag möter dem varje dag - dessa glömda- nästan gömda vars enda brott är hög ålder.


Nu börjar kvällen mörkna och jag är ganska trött efter tre kvarts dag på jobbet.

Så semester till trots blir det nog ett ganska tidigt sänggående.


Jag önskar DIG en skön kväll ich en god natt!


Och här kommer kvällens citat:


"De gamla tror allting, De medlålders misstänker, De unga vet allting."


Vet ej ursprngsmannen/kvinnan till detta visdomsord.





 
 
Ingen bild

Stina

6 juli 2015 22:40

Såg också insl, om den gamla kvinnan, så tragiskt att det inte finns plats på något boende för henne! Såg att hon hade larm, men kan hon trycka på det? Stackars alla gamla sominte har nån som bryr sej om dom, dom är värda bättre! Hälsn. Stina

Kaela

6 juli 2015 23:46

Visst är det bedrövligt och oerhört tragiskt.
Den som inte har barn eller andra som kan taa för dem är ju helt utlämnade.
Ha en god natt Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards