Alla inlägg den 20 juli 2015

Av Kaela - 20 juli 2015 18:45

 





Det krävs både regn och solsken

för att bilda en regnbåge

För att skapa ett berg

behövs också en dal


Ord kan inte bildas

utav endast konsonanter h

är krävs också en och annan vokal


Glädjen kommer ur ögonblicken vi möter

och här krävs även en liten tår

Ty hur du än försöker att skapa dig lycka,

måste du igenom alla livets sår


Marianne Wiklund

Av Kaela - 20 juli 2015 16:54

 


”Att mötas och skiljas är livets gång, men att skiljas och mötas är hoppets sång.”


Nu har sonen med hustru farit vidare hem till Uppsala.

För att s¨småningom vara ett par semesterveckor uppe i Bispgården som ligger mellan Sundsvall och Östersund som är hans hustrus födelseort.

Hennes föräldrar är borta, men de har ett sommarhus där.


Lika underbart som det är att ses- lika vemordigt är det när stunden kommit att säga hej då för denna gången.


Varje gång något av mina barn är hemma och hälsar på och åker så tänker jag orden i diketn Mina vuxna barns änglar av iola Renvall.


 
Jag talar till mina vuxna barns änglar:
Följer ni dem fortfarande?
Bär ni deras önskningar i era händer?
Vet ni något om deras kampfyllda ensamhet?


Och när de förnekar er och livet,
vänder ni er bort och gråter,
men stannar kvar?


De behöver er,
mera än då de var små,
de behöver er förtvivlat,
för ungdomen är den svåraste tiden.
Allting ska göras på egen hand,
man skall rycka sig lös,
tänka igenom allt själv,
vill inte veta av änglar.


O, mina vuxna barns änglar!
En mor får inte längre ingripa.
Men ni får.
En mor kan inte längre råda,
men er visdom är Guds.
 

Dröj kvar hos mina vuxna barn, änglar!
Hjälp dem att vandra i snårskogen
att finna den rätta vägen,
deras enda väg!

 
 
Av Kaela - 20 juli 2015 08:30

 



Närvarande - ett ord som jag gått och tänkt på de sista dagarna.

I och för sig tänker jag ofta på just det ordet.

Att vara närvarnade - lika med att räcka upp handen och säga ja när ens namn ropades upp i skolan.

Kanske är det inte så längre.

Men det var - när jag var i den åldern - på min skola.


Jag gillade detta.

Jag talade om för mig själv och alla andra: ja jag är här.


Många gånger är vi närvarande i fysisk bemärkelse men långt ifrån den plats där våra kroppar befinner sig i våra tankar.


Att vara närvarande här och nu!


På sätt och vis lever vi ju alltid i nuet.

Det finns bara nu.

Det förflutna är ett minne, som vi endast kan uppleva i nuet.

Framtiden är en förväntan, som vi endast kan uppleva i nuet.

På så sätt befinner vi oss ju alltid i nuet.


Men är vi där med hela vår uppmärksamhet?
Eller vandrar den på helt andra vägar?


Det r minsann inte enkelt.

Jag vet.

Jag kämpar ständigt med det.

Att verkligen vara där jag är just nu!

Att i mötet med en annan människa finnas där med hela mitt jag - och inte fundera på vad jag ska fixa till middag - eller kanske ett helt annat möte - om ett par timmar.


Men vi kan sätta det som mål.

Vi kommer att misslyckas ibland.

Men att misslyckas säger bara att vi är på väg.

Den som står stilla kan inte misslyckas.


Låt oss börja med at träna på den här dagen.

Att verkligen känna duschens mjuka vatten.

Frukostbrödets smak.

Mötet med dem vi kommer att se idag.


Vilket påminner mig om att min kära son med fru sover i vårt gäsdtrum.

Inte så ofta.

Jag ska verkligen se till att vara närvarande den stund livet ger oss tillsammans just nu!


Lycka till DU också - att vara närvarande i det som sker i  DITT liv idag!


Ett citat att ta med dig ut i dagen får du också här:

"Visst verkar det vara så att vi inte inser vad vi har, förrän det är borta."

Joni Mitchell


 



Av Kaela - 20 juli 2015 08:23

 




Idag är det måndagen 20 juli och fruntimmersveckan fortsätter med Margareta och Greta!

Grattis till er på namnsdagen!


Stort grattis också till dig som fyller år idag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards