Alla inlägg den 8 september 2015

Av Kaela - 8 september 2015 20:32

 



Just hemkommen från en föreläsningsom Brottsofferjouren och  Frivilligcentralen arrangerat.

( En sanning med modifikation) Brottsofferjourens samordnare är den som jobbat med mest av förberedelserna.

Underbart roligt i varje fall att göra saker tillsammans med andra organisationer i det ideella samhället.

Det gör vi visserligen ofta.

Men mera i speciella ärenden.

Här fick brottsofferstödjare och frivilliga från oss båda en möjlighet att åtminstone se varandra.

Och göra en gemensam upplevelse.

Nej - om du undrar - det finns ingen konkurrens mellan ideella sektorns organisationer.

Tvärtom samarbetar vi.

Även om vi vill och kanske kan göra det ännu mer.

Men tiden sätter ofta krokben.

Därför blir jag så innerligt glad när det sker på det vis som ikväll.


Att möta en mamma som berättar om den fruktansvärda resan från det första nattliga samtalet som meddelade att sonen var allvarligt skadad.

Så en lång bilresa till den ort där han bodde och arbetade.

Och svåra dygns väntan på det oundvikliga.


Mitt i detta orkar ännu dessa två föräldrar fatta beslut om organdonation.

Fem organ har räddat fem människors liv.

Livet segrar på något sätt ändå över ondskan på det sättet.

Men de blev bestulna på sin son och framtida barnbarn.

Hennes man dog fyra år senare.

Kanske orkade han inte förlusten.


Jag är så oerhört imponerad av denna starka kvinna.


Men våldet som hon tvingats möta så grymt är likväl fruktansvärt och meningslöst.

Att helt oprovocerat sparkas ihjäl av tre unga män runt tjudo år kan aldrig någonsin bli annant än meningslöst.

Så starkt att ändå kunna ge meningslösheten en mening!


Visst undrar man - tänk om det varit jag!

Hur hade jag klarat det?


Tacksam att hon orkar dela med sig så fint.

Det är att kämpa emot, att vägra ge upp  - och låta ondska och våld fira segrar.


Nu är det sent och jag är riktigt trött.

Men tacksam!


Hoppas DU också har mött något idag som DU känner tacksamhet över.


Jag önskar DIG en riktigt god natt!


Ett citat kommer också ikväll:


" Kärlek är ljus och man kan välja att vara i kärleken och bo i ljuset trots att det är mörkt"

Okänd tänkare


Av Kaela - 8 september 2015 06:16

 



Morgonen gryr därute.

Än så länge ganska grå!


Lite trött idag.

Dagen igår på jobbet var över tolv timmar och dagen idag blir ungefär lika lång.


Men det går över när dagens uppgifter tar fatt i mig.


Men visst kan man undra över att sängen aldrig är så skön som den stund klockan ringer och man måste stiga upp.

En härlig skara nya frivilliga var på den första delen av grundkursen som är obligatorisk för alla nya frivilliga.

Så spännande att hela tiden möta nya människor som vill ställa sin tid till förfogande för den som behöver.

Visst är godheten stor.

Men den skapar inga rubriker i dagstidningarna, och det gör att vi ibland får för oss att den inte finns.

Men som det allra mesta som är gott är den inte prålig.

Den bara finns där.


Och min härliga uppgift är att koppla ihop behov och vilja att hjälpa.

Det är mer än ett fantastiskt jobb.

Att se nya relationer födas.


Jag hoppas innerligt att DU känner glädje inför dagen som väntar på tröskeln.

Den kommer att ge DIG det  du förväntar dig!

Ta hand om dig - och om din nya dag!


Och här kommer ett citat att ta med dig in i denna dag - denna fullständigt unika dag!


"Intet sker som inte först har drömts"
Carl Sandburg



Av Kaela - 8 september 2015 06:11

 


Grattis Alma och Hulda som har namnsdag idag - den 8 september!


Grattis säger jag förstås också till dig som har födelsedag idag!


Önskar er alla bemärkelsebarn en dag som verkligen känns för er som att Detta är min dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards