Alla inlägg den 18 januari 2015

Av Kaela - 18 januari 2015 19:54


 

Är du på lite nostalgiskt humör tycker jag att du ska titta in i villan där allt stått stilla från 40-talet.

Sköna hem bjuder in

Spetsdukar och gungstol fattas inte

Av Kaela - 18 januari 2015 15:15

 



Just idag besöker min mormor mig i minnet betydligt mer än vanligt.


Min mormor - som inte var min mormor - men som var den bästa mormor man kan ha.

Hennes levnadshistoria är en berättelse om ett utgivande liv.

Om ett liv där alla andra alltid gick före.

Ändå hade hon en oerhört fin självrespekt.


När hon var femton år gammal dog hennes mor i barnsäng som man sa på den tiden - och som hon alltid sa.

Hennes älsta syster, Lisa var då 19 år och nygift och hade flyttat från gården.

Alla syskonen hade namn som känns väldigt "up-to-date" idag.

Martin var runt sju år.

Han var gravt utvceklingsstörd.

Så var det - Anna - som blev min fantastiska mormor.

Och Erik, som precis lärt sig gå när polion tog den färdigheten ifrån honom var 5 år.

Simon som föddes som det sista barnet fick aldrig lära känna sin mor

Anna fick vid femton års ålder axla uppgiften som husmor och att vara i mors ställe.
Det gjorde hon med en vuxens insikt och omsorg.

Mamman hade aldrig mått riktigt bra efter det att Erik blev sjuk så Anna hade redan tagit ett stort ansvar för sina småsyskon.


I 30 år skötte hon den uppgiften.

Då hade broder Simon tagit över gården och Erik  blivit ingenjör och jobbade i Stockholm.

Kvar fanns en åldrande far, Simon och hans hustru och så Martin, som faktiskt blev kvar på sin brors gård hela sitt liv.

Och så Anna då.


Min morfar hade vid den här tiden varit änkeman med fyra barn i ett år.

Han började kasta sina blickar på Anna som var vacker trots att ungdomen låg bakom.


Så gick hon in i uppgiften som hans hustru och som styvmor till tre tonåringar och en skolflicka.

Hon och morfar hade ett hus bredvid det hus där jag växte upp.

Hon fanns alltid där med en öppen famn och med ett lyssnande öra.

Hon delade med sig av vishet och livserfarenhet till  alla oss barn.
Alltid leende, alltid med en öppen famn.

Så bor hon i mitt inre.

När jag som vuxen hade fått klart för mig hur hennes liv sett ut frågade jag henne en gång om hon var besviken på livet.
Då svarade hon: Jag hade nog gärna sett att vi fått ett barn jag och Ernst Emanuel, men jag var för gammal förstås.

Och jag blev ju mormor - det bästa som hänt mig!


Detta är mycket kort berättat - jag skulle vilja skriva en bok om henne.
Men jag vet inte om det skulle finnas några läsare.










Av Kaela - 18 januari 2015 13:00

 



Fråga inte vem du är och vem jag är
och varför allting är.
Låt professorerna utreda,
de har betalt.
Ställ hushållsvågen på bordet
och låt verkligheten väga sig själv.
Sätt på dig kappan.
Släck ljuset i tamburen.
Stäng dörren.
Låt de döda balsamera de döda.


Här går vi nu.
Den som har de vita gummistövlarna
är du.
Den som har de svarta gummistövlarna
är jag.
Och regnet som faller över oss båda
är regnet.


Verner Aspenström

Av Kaela - 18 januari 2015 11:15

 

        


"Behandla människor som om de är vad de borde vara och du hjälper dem att bli vad de är kapabla att bli.”


- Johan von Goethe -

Av Kaela - 18 januari 2015 09:15

 

Bilden lånad från Adlibris



Lagt ifrån mig en bok med huvudet fullt av tankar på det jag läst.


Jag har lärt känna en vanlig familj under en speciell tid i deras liv.

Mariette som är lärare och Bengt som är psykiatriker med sonen Erik,´.

Spontant vill jag säga att bokens tema är medelålderskris och förlorade illusioner om vad livet var.

Men också en längtan efter kärlek.


Och en joker....mannen som Bengt möter på ett flygplan och som han oväntat anförtror sig till. Som bestämmer sig för att ta nästa plan tillbaka till Stockholm.....och Bengts familj.


Tidsrymden i boken är mycket kort. Bara ett par dagar.



Spännande, med en dunkel känsla av analkande fara....men det blir aldrig direkt farligt.

Bolken är inte en deckare - möjligen en thriller om relationer.


Jag är faschinderad av Håkan Bravingers sätt att skriva - en prosa så lätt som en andedräkt - och med et och stundtals fångad av späningen i boken.

Ändå lägger jag inte ifrån mig den med sorg över att tvingas skiljas från personerna jag lärt känna.


Intressant bekantskap med de  människor som Håkan Bravinger låtit mig lära känna.....människor som missbrukat varandra  - men den kommer inte att bli en bok jag längtar tillbaka till.
Trots hans fantastiskt fina prosa ( som i och för sig gör boken läsvärd)



Av Kaela - 18 januari 2015 08:05

 



 Söndagmorgon!


Själva ordet andas frid och ljus.

Inte en morgon bland alla stressiga vardagsmorgnar.

Inte en lördagsmorgon då du vaknar med veckans arbete och stress fortfarade i kroppen.


Söndagsmorgon!


Heter du Hilda eller Hidur har du en extra anledning att känna förväntan.

Du har namnsdag  Grattis!   


Söndag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska solgudinnan Sol, som även kallades Sunna eller Sunne. På fornnordiska hette dagen sunnudagr.


Idag läser jag en artikel i Dagens Nyheter som säger att vi svenskar välkomnar en fortsatt stor invandring.

Det gör mig glad.

Vi är till och med mest positiva i hela EU!

Sverige lever upp till sitt gamla rykte om att vara en öppen dörr för den som är i nöd och tvingas fly.


Ta hand om din söndag.

Duka ett mysigt frukostbord. Ta gärna fram glasen på hög fot till juicen eller de pressade apelsinernaså känns det genast festligare!


Det är din dag!

Njut den!





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards