Direktlänk till inlägg 7 november 2015

Vart tar alla skratten vägen?

Av Kaela - 7 november 2015 18:20

 



Man säger att ett litet barn skrattar trehundrasjuttio gånger dagligen - och en vuxen femton gånger.

Var tog alla skratten vägen?
Var tog glädjen vägen?


Vet du - jag tror att en av de viktigaste saker vi kan ägna oss åt är att ha roligt.

Humor och skratt tränger undan problem, den ger styrka i relationer och skänker glädje åt andra.


Ett gott skratt förlänger livet heter det, och visst är det så.

Forskning har visat att vårt skratt stärker immunförsvaret, minskar kraftiga matsug, ökar toleransen för smärta och är allmänt stresslindrande.

Skrattet är en del av det gemensamma mänskliga "ordförrådet", och vi kan förstå
det och känna igen det i hela världen.
Forskare hävdar att skrattet är ett dolt språk som finns i våra gener.

Inte dåligt får man nog lov att säga.


Men om man nu inte tycker att något är roligt - hur ska man då kunna skratta?


Vi tror att vi behöver en orsak till att skratta, men skrattet är helt ologiskt  och oförklarligt.
Vi tror att vi skrattar för att vi är glada och lyckliga.
Men det är tvärtom; när vi har skrattat,då mår vi bra!

Skratt och humor är ett och detsamma, men ändå de är egentligen två helt skilda processer.

Humor är en inlärd och intellektuell process men skrattet får vi med oss ut ur moderlivet.

Med andra ord - det är medfött.


Vi har kanske glömt bort att skratta - så då får vi väl gå och titta på en stå-upp-komiker eller gå på en revy så vi får igång skrattmusklerna igen.


Jag träffade en liten flicka idag som fick mig att tänka i de här banorna.

Hon skrattade nästan åt allting....ett underbar bubblande skratt som kom direkt från hjärtat.

Tala om att det smittar - jag har också skrattat idag!


Nu är kvällen här och snart natten!


Jag önskar DIG  en skön avslutning på DIN lördag och en god natt när DU får sova gott.


Här kommer också kvällens citat:


"När man är tjugo år har man löst världsgåtan; vid trettio
börjar man tänka över den och vid fyrtio finner man den olöslig."

August Strindberg


(

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards