Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 28 november 2015 08:23

 



Idag är det den 28 november och Malte har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som fyller år idag!


Önskar er alla bemärkelsedagsfirare en underbar dag!

Av Kaela - 28 november 2015 07:50

 



Mörkt ute fast klockan närmar sig 8.00 på morgonen.

Allt är alldeles stilla och tyst .

Tror de flesta grannar har sovmorgon.


Ja det har ju faktiskt jag också haft.

Jag har sovit två timmar längre än vanligt!


Kroppen är fortfarande trött efter en mycket tuff arbetsvecka, men jag väljer att bara sitta här och titta på den brinnande adventsljustaken och känna glädje och förväntan.


Vad skulle ske om vi slutade att vara förväntansfulla?
En skrämmande tanke.
För det är så lätt av drabbas förväntans motsats – att vara cynisk och illusionslös.
Att alltid tro det värsta om allt kostar inget –


Men det tar ifrån oss förväntans glädje och ljusa livssyn.


Om vi börjar söka efter orsaker att känna förväntan är de inte svåra att hitta.

Men de kräver en viljeansträngning.

Medan leda och cynism lätt "hoppar på oss"


Att känna förväntan handlar inte om att inte leva nu - den här stunden.

Tvärtom gör det mig betydligt mera levande just i mitt nu.


Önskar DIG en dag av förväntan!


Här kommer morgonens citat:


"Om du inte får allt du vill ha, tänk på allt du inte får som du inte vill ha. "

Oscar Wilde













t

Av Kaela - 27 november 2015 21:55

 


Nu närmar sig kvällen och sänggåendet.

Är riktigt trött ikväll.

Trött och tacksam.

Över allt som finns i mitt liv.


Tacksamhet är en attityd av tacksamhet om de goda sakerna i livet, och det kräver ett erkännande av att dessa saker är en gåva från utanför jaget. Att säga "tack" till någon kan göra att man mår bra.


Många studier har visat att tacksamma människor tenderar att vara lyckligare totalt sett, säger Phillip Watkins, en psykolog vid Eastern Washington University i Cheney finns en massa saker som är riktigt bra som vi får när vi är tacksamma.

Bättre hälsa.

Bättre sömn.

Vi blir lyckligare.


"Det är bra att komma ihåg att det är inte riktigt handlar om känslor", säger Emmons.

"Tacksamhet är ett val.

Vi kan välja att vara tacksam,ma även om vi är  genomsyrade av smärta och till och med sorg.

 Ja, även om vi innerligt skulle föredra att vår nuvarande livssituation vore annorlunda."


Så låt oss öva oss i tacksamhet.

Emmons säger som många andra.

Skriv en tacksamhetsdagbok.


Och jag vill tillägga - börja nu!


Önskar DIg en god avslutning på kvällen och en skön nattsömn.


Här kommer kvälens citat:


"Det är inte vad du har, eller vem du är, eller var du är, eller vad du gör som gör dig lycklig eller olycklig. Det är vad du tycker om."

 Dale Carnegie

Av Kaela - 27 november 2015 19:22

 


Tänk att e3n Amaryllis färdig att slå ut kan ge en sån lyckokänsla.

Något växer!

Något händer där i krukan på köksbordetQ

Av Kaela - 27 november 2015 08:28

 


Black Friday är ett begrepp som dykt upp på senare år.

Men vad menas egentligen?

Detta är ytterligare en importerad företeelse från USA.!


Black Friday är årets största readag i New York.

Du kan förvänta dig upp till 80 % rabatt på originalpriserna!


Men varför heter det Black Friday?

Namnet kommer sig av att det är den dag många butiker går från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna.


Även om hysterin i Sverige inte är lika stor som i USA kommer butiker göra allt för att locka till sig kunder med hjälp av reapriser som får den mest svårflirtade att öppna börsen både i butiker och på nätet!










Av Kaela - 27 november 2015 05:58

 


Det är inte många fönster som lyser i husen på vår gård den här tiden på morgonen.

Känns lite grand som att vara en av mycket få människor som startat sin dag!


Jag gillar tidiga morgnar.

Hela dagen ligger framför!


Första "stoppet" på den här dagen blir Frivilligfrukost.

Roligt ord....ja...men så blir det när  en Frivilligcentral inbjuder till gemensam frukost för dem som vill bland de frivilliga!


Något vi gör en gång i månaden.

Det är så populärt så vi nästan funderar på att ha det en gång i veckan.

Underbart att få möta många av dessa som ägnar sig åt att ge bort timmar av sitt liv.


En del av dem ska ut genast efter vår gemensamma frukost idagut till behovets barn för att förändra världen!

För att göra skillnad i en persons liv.

Förjaga ensamhet - eller ge trygghet genom att vara ledsagare vid läkarbesöket....


Tänker de på vilken oerhört viktig insats de gör?

Jag vet inte - men jag vet att de har en dröm.
En dröm som de flesta av oss har om att få vara med och förändra.


Att ha en dröm - det tror jag är livsviktigt.

Det gör livet meningsfullt varje dag att bära den där drömmen inom sig.

Och dessutom är det ju första steget mot ett förverkligande av detta jag drömmer om.

Martin Luther Kings ord: ”I have a dream” har påverkat människors drömmar allt sedan han sa  det den 28 augusti 1963, snart femtio år sedan. 

Me de orden tände han drömmen hos sina svarta bröder och systrar om ett annat liv - det gav folket styrka att kunna drömma på ett positivt sätt att kunna drömma om ett bättre samhälle där alla är förenade.
Oavsett ursprung, religion eller annat som bygger skiljemurar mellan människor.

Martin Luther Kings dröm har till stora delar uppfyllts.

Även om inte han fick se det uppfyllas.


Så viktigt att ha en dröm!


Drömmar ger livet mening och mål.
En människa utan drömmar stagnerar i det nuvarande tillståndet, accepterar livets lott, blir passiv och väljer att leva ett mirakelfattigt liv.

För mirakel föds ur drömmar.

Att drömma om dem är första steget att se dem förverkligade!

 

Det andra steget är att göra handlingar som gör att drömmen blir sann.
Vara mirkael i någon annans liv!


Vistt händer det fantastiska saker när man tar ett steg för att förverkliga drömmen i tro att mirakel är möjliga- för faktiskt så sker de varje dag! 
DU har en dröm - håll den högt och vårda den!


Låt DIN dröm färga av sig på denna dagen!

Den är DIN!


Här kommer ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Det är viktigt för vår hälsa och våra liv att vi har roligt och njuter av livet.
Gör något varje dag som får ditt hjärta att sjunga."
Marcia Wieder




Av Kaela - 27 november 2015 05:54


 



Idag är det den 27 november och Asta och Astrid har namnsdag!


Stort grattis till er!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Ha en underbar bemärkelsedag!





Av Kaela - 26 november 2015 21:15

    

Bilden lånad från Google




Jag saknar dig!


Är inte det också den finaste meningen du kan få höra ?

En människa, förmodligen långt här ifrån, sitter och tänker på dig just nu och han eller hon saknar dig.

Att sakna någon - det gör ont.


Men det är också en svår-skön känsla.


För att sakna någon måste man älska.

Och det är stort!


Att ha en människa att älska


När saknaden handlar om en människa som inte längre finns ibland oss - då blir den ofta livslång.

Kanske värst i början....så småningom vänjer man sig vid den.

Man blir förtrogen med saknaden.


Jag brukar möta henne nu och då -  i hennes blick der jag  bara tomhet och sorg.

Hennes sluttande axlar och nedåtriktade blick berättar om hennes ensamma smärta.


Jag mötte henne idag igen.
Vi väntade på spårvagnen på samma hållplats.
Sanaden bara skrek om hela hennes varelse.


Jag tittade intensivt på henne och som om hon kände det såg hon plötsligt upp och mötte min blick.
Hennes blick uttryckte en sådan smärta att det kändes som något vreds om inne i min mage.

Men när jag väl mött hennes blick bestämde jag mig för att hålla den kvar.

Jag tog ett steg närmare - sakta - och räckte ut handen.

Hon fattade den - det kändes helt fantastiskt!


Utan att jag bestämt mig- knappt medveten om att det hände  - drog jag henne intill mig.

Där stod vi regnet och gråheten och bara höll om varandra - flera minuter.


Så kom spårvagnen och hon gjorde sig fri.

Ingen av oss hade yttrat ett ord.

Vi gick båda ombord och drog våra kort.


Hon satte sig tre säten ifrån mig.

Några hållplatser bort såg jag att hon reste sig.

Hon gick förbi min plats - men på vägen böjde hon sig ner och sa: "Detta ska jag aldrig glömma"


Det var med en nästan drömsk och magisk känsla jag fortsatte till den hållplats där jag skulle gå av!


Nu är jag hemkommen ganska nyss - Klockan 20.05 steg jag in genom dörren.


Trött - en lång dag på jobbet ligger bakom - den fjärde denna vecka - men jag kände det som mina fötter knappt nuddade golvet.


Magin sitter i även nu när det närmar sig dags för mig att gå isäng.


Jag ska heller aldrig glömma kramen på en spårvagnshållplas i novemberregn


Nu återstår bara att önska DIG en skön kväll och en god natt så småningom!


Och här kommer ju förstås också ett citat...



"Det vackraste vi kan uppleva är det oförklarliga."
Albert Einstein





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards