Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 26 november 2015 16:12


 



Tvingad
av kameralinsen

blir en sekund
en evighet


bara så kan vi
bevara ögonblicket

frysa leendet
och blickens djup


någonstans
någon gång
ska någon undra


vad  dolde ditt leende

och varför bodde sorg

i dina ögons djup?


Kaela

Av Kaela - 26 november 2015 05:33


 


Nu i den tidiga svarta morgoen går mina tankar till den dag jag har framför mig!

En dag full av möten.


Möten mellan oss människor- det är det finaste och det viktigaste av allt.

Det är i mötena med andra som vi blir till.

Det är där vi skalas av vår rädsla, och vår mask,.

När vi vågar möta en annan människa -ansikte mot ansikte - då sker något i oss båda.


För alla människor i alla åldrar och i vilken situation man än befinner sig tror jag att den icke självvalda ensamheten är det värsta av allt.


Jag möter den varje dag - ensamheten.

Den har olika ansikten.

Både unga och gamla.

Ibland finns en längtan i blicken.

Ibland har den nästan slocknat.

Tänk om alla ensamma skulle kunna mötas- så ensam ensamheten då skulle bli har någon sagt.


Och det är något jag också ofta får möta i mitt arbete - jag får delta i det fantastiska som sker när en ensam människa får en vän.

Och jag får följa skeendet framåt och se den underbara skillnad som möten med en annan människa gör med den som länge levt ensam.


Möten behöver vi människor.

Det är i mötet med en annan människa vi bekräftas, blir sedda.

Att leva med inga eller alltför få möten i sin vardag ger ångest och ibland också overklighetskänslor inför mitt eget varande.

Finns jag - är jag värd något.
Mötet bekräftar både att jag finns och att jag är värdefull - åtminstone för någon.


Framgång och skönhet är ingen garanti för att man är lycklig.

Mer pengar och nya prylar fungerar inte heller, för att fylla vårt mest basala och vårt viktigaste behov.

Visst kan man få lyckokänslor av en löneförhöjning, en spelvinst, en ny bostad eller en ny teve, men ganska snart är lyckan nere på samma nivå som innan.


Möten med människor - goda nära relationer vänska och  kärlek har till och med vetenskapen fastslagit är det som gör oss lyckliga - eller som hellre vill säga - harmoniska.


I mötet ligger svaret


Du finns och du är värdefull!


Låt oss skapa möten - överallt - varje dag!

Där mår vi bäst!


Så förstås - Dagens citat:


"Kanske är kärlek helt enkelt att få ge. Att få ge förbehållslöst och villkorslöst. Om det förbehållslösa och villkorslösa vacklar . då vacklar kärleken själv."

Bodil Jönsson


Av Kaela - 26 november 2015 05:27


 


Idag är det den 26 november och Linus har namnsdag!


Jag gratulerar!


Stort grattis till DIG som har födelsedag idag vill jag också säga.


Ta hand om er bemärkelsedag!

Av Kaela - 25 november 2015 22:01

    



Långa dagar är det nästan alltid just nu!

Men detta var en ännu längre än vanligt-



Idag har jag haft  ett obehagligt möte - eller näst intill möte med en människa som jag alltid uppfattat som väldigt reko och rakryggad.

Jag råkade höra henne tala med en annan person i telefon och förskräcktes över hennes sätt att tala om människor runt omkring sig.


En person som utåt alltid är glad och trevlig visade sig ha oceaner av elakhet inom sig.


Visst blir man ledsen och besviken då sådant händer.
Den hon talade om fanns inte i närheten.

Och det hon sa var dessutom inte sant.


Förmodligen är det mest synd om den människan som baktalar andra, än den som drabbas av det.

Man kan inte må särskilt bra då man gör så!


Har försökt skaka det av mig - efter att inte ha vågat ta upp det med henne.

Men det kommer jag att göta imorgon.


För hennes egen skulle lika mycket som för dem som drabbas av hennes elaka och osanna omdömen.


Nu vill jag bara önska både DIG och mig själv en god natts sömn!


Imorgon är en annan dag......

Det är tur det.......


Här kommer ett citat för kvällen:


"Det är den djupa okunskapen som ger den tvärsäkra tonen."

Okänd tänkare




Av Kaela - 25 november 2015 06:05

 




Grattis idag på namnsdagen Katarina och Katja!


Och grattis till DIG som har födelsedag!


Glädje önskar jag över er bemärkelsedag!

Av Kaela - 24 november 2015 05:24

 


En ny dag för världen.

En värld som befinner sig i stora förändringar.


En värld som vi kanske inte riktigt känner igen oss i.


Det kan kännas som att världen har blivit så mycket grymmare, våldsammare....och så mycket svårare att leva i.


För många är det så.

Just nu flyr människor ifrån hem, hemland och vänner....från många platser på jorden.

VAD är det egentligen som händer.

Ger media en sann bild?


Jag tror att många av oss går med de oroliga tankarna.


All denna oro tror jag ger tankar som inte tänks färdigt...ord som inte får form.

Våra tankar stannar ofta inför känslan av att de ingenting betyder.

Men det är inte sant.

Vad vi tänker är betydelsefullt!


Våra tankar påverkar våra liv betydligt mer än vad vi tror därför är det så viktigt att reflektera över vad vi går runt och tänker på.....

Tänker vi positiva tankar - trots en orolig värld - trots egna svårigheter så ökar vi våra chanser att övervinna våra egna svårigheter betydligt.
Det tror jag inte är någon hemlighet för någon av oss.

Och - tänk - jag tror att vi också påverkar vår omgivning.

Ju flera som tänker positva varma tankar, desto bättre blir världen att leva i.


Visst händer det oss alla att negativa tankar liksom bara slinker in och får oss att tappa tro och tillit.

Precis som kroppen vet hur den ska balansera för att hålla oss på fötter när vi snubblar till - kan vi vänja själen att göra detsamma när vi "snubblar" över negativa tunga tankar.

Då gäller det att ta ett djupt andetag och folusera på allt det som är bra.

I vårt liv - i vår omgivning - och i vår värld.


Önskar DIG en bra tisdag - en dag i mörka november som blir betydligt bättre att vara i om vi bestämmer oss för det!


Och givetvis kommer här ett citat att ta med oss ut i dagen:



"Livet mäts inte i andetag - utan i de ögonblick som får oss att tappa andan"

Okänd tänkare


Av Kaela - 24 november 2015 05:18

 




Grattis på namnsdagen 24 november Rune och Gudrun!


Grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 23 november 2015 21:04


 


På spårvagnen hem lyssnade jag till två tonårsflickor på sätet bakom mig.

De diskuterade kläder.

Vad annars när man är tonåring.


Ändå blev jag lite beklämd över att förstå av deras samtal hur oerhört viktiga kläderna är för dem.

De drömde om att hitta rika killar som kunde ge dem allt de ville ha....

Finns de killarna?

Och är de värda att drömma om?



Många människor verkar tro att ett liv i enkelhet är tråkigt ja till och med glädjelöst.

De har aldrig upptäckt den frihet som ligger i ett liv i enkelhet.

Jag är tacksam till Gud varje ögonblick av mitt liv för den stora rikedomar som Han har givit mig.

En motsägelse….nej…verklig rikedom är inte fullt bankkonto och senaste bilmodellen.

Någon har sagt att det bästa du har sitter på köksstolarna därhemma.

Och visst är det så.

Familj och vänner är oändliga rikedomar.


Många människor jagar lite högre standard..lite finare hus…lite häftigare resor…

Är de fria?

Knappast!

Visst behöver vi materiella saker - tak över huvudet, mat i magen och hyfsad garderob.

Men vi blir aldrig lyckligare i ett större hus, vi får bara högre lån.

Vi kan bara äta oss mätta.

Och vi kan bara använda en klänning i taget.


Med de tankarna önskar jag DIG en fin avslutning på dagen och en god natts sömn!


Här kommer förstås också ett citat till kvällen:




Jag har inte rätt till livets överflöd förrän alla har fått livets nödtorft".
Ralph S. Cusham


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards