Alla inlägg under november 2015

Av Kaela - 23 november 2015 06:18

 



Idag - den 23 november - har Klemens namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Ta hand om din dag och gör den just så som DU vill ha den!


Av Kaela - 23 november 2015 05:58

 


En riktig vinterdag vaknar vi till idag!

Ingen snö i och för sig - inte på mina breddgrader i alla fall. men -10 grader.

Så det gäller att vi pälsar på oss när vi ska ut.


För vi har en fantastisk kropp som vi ska ta hand om på alla sätt.

Idag kommer du- att tänka ungefär 70 000  tankar.
Nervimpulser till och från hjärnan färdas med en hastighet på 273 kilometer i timmen.


Dina ögons muskler  kommer att röra sig 100 000 gånger i dag.
 
För att benen skulle få samma träning skulle du behöva gå nästan två maratonlopp  denna dag.


Dina lungor har lika stor yta som en tennisplan och kommer att suga  i sig ungefär 11000 liter luft idag- och ditt hjärta kommer att slå ungefär 100 000 slag idag!


Detta är bara lite av din fantastiska kropp och vad den kommer att göra idag!

Vilken fantastisk kropp!


Så ta hand om Dig själv riktigt bra!
Lyssna på dina känslor, se dem för vad de är – vågor på ett djupt hav eller moln på en klar himmel.


Dagen är DIN!!


Gå ut och äg den!


Ett citat att ta med dig ut i DIN dag:


"Den största visheten är att ögonblicket bör njutas och göras till livets ändamål, ty ögonblicket är ensamt det reala och allt annat blott en tankarnas lek."
Ibid




Av Kaela - 22 november 2015 17:18

 



För första gången hörde jag här om dagen ordet pausoman.


Det är ett bra ord men utslängt så här i första raden på ett inlägg kan jag verkligen förstå att man undrar vad det betyder.


Det är enkelt och du har säkert redan listat ut det.

Det betyder förstås att ta regelbundna pauser.


Jag satt på en föreläsning där talaren framhöll vikten av pauser under dagen - och jag som har en tendens att hoppa över alla pauser - jag lystrade till.


Om du jobbar utan avbrott i ett tag och blir trött, ta en paus – en riktig hundra-paus..

Stäng bokstavligt talat av din hjärna i ett tag, genom att ta en tupplur eller ställa dig i ett fönster och andas - se en fågel som flyger -  eller slut bara dina ögon vid ditt skrivbord och andas djupt i  fem minuter.


Många av högpresterarna genom tiderna tog tupplurar, däribland Thomas Edison.


Han sov faktiskt små korta stunder under dagen.

(Edison brukar räknas som världens största uppfinnare.
Han förbättrade telegrafen och telefonen så att de snabbt kunde tas i allmänt bruk.

Han konstruerade fonografen, grammofonens föregångare.
I fonografen använde man inte skivor utan vaxrullar.
Edison gjorde hundratals uppfinningar och hade vid sin död hela 1093 patent)


Så vem vet vad du och jag kan åstadkomma om vi tar pauser under dagen - en stund nu och då?



Bäst går det - enligt föreläsaren - om vi tar pauser nu och då varje dag.


Jag har prövat nu i veckan - och det märkliga var att den där totala tröttheten jag brukar känna så snart jag stiger innanför dörren hemma - den kom aldrig.

Och - jag har hunnit mera på mina att-göra-listor än jag brukar!



Av Kaela - 22 november 2015 12:17

 



Så har då Säpo släppt den misstänkte terroristen  - och genast drar mediadrevet igån för att försöka övertrumfa varandra i omdömen om Säpos hanterande i frågan.


DN skriver så här:  "Häpnadsväckande oproffesionellt.

Hur kan vi som inte är poliser veta det. Som inte har den information de fick och som ledde till gripandet?


Jag beklagar killens situation.
Hans namn och ansikte har valsat runt i svensk press och troligen i utländsk.

Å andra sidan är det ju som Aftonbladet skriver att han snabbt kunde gripas och så avföras ur utredningen.


Bara att hoppas att han nu får professionell hjälp att komma igen som en vanlig kille.
Och att alla i hans närhet behandlar honom som det.


En hel del andra tidningar har mindre snälla saker att säga om gripandet.


För min del anser jag att vi ska vara tacksamma för att det finns en Säkerhetstjänst.

Och ge även dem rätten att begå misstag.

Kanske dessutom misstag som baseras på felaktif information - men om det vet jag inget - och ingen av oss vet.

Det ligger ju i sakens natur att detta inte kan bli offentligt.


I media kan man tydligen bli både helgonförklarad eller idiotförklarad - utan att det finns insikter om vad som ligger bakom hos skrivande journalist.





Av Kaela - 22 november 2015 09:35

 



Idag har kylan slagit till - men solen har sakta gått upp under morgonen och gör världen så vacker!


Då blir vi gladare!


Och ju gladare vi blir - ju flera blir glada!


Glädje smittar.


Så säger vi ofta - , men nu lär det vara vetenskapligt bevisat av en forskargrupp vid University of California och Harvard University i USA.


Deras slustsats är att glädje smittar lika lätt som influensa. 

Man upptäckte bland annat att när en person blir glad, sprider sig glädjen ända ut i tredje led av nätverket.


Det innebär att om vi blir glada, kommer glädjen att sprida sig till våra vänners vänner – alltså till människor utanför vår egen umgängeskrets.

Hur är det då med surhet och dåligt humör?

Lätt att tro att det smittar lika mycket -  men så är det lyckligtvis inte!


Ett citat att ta med oss ut i dagen kommer här:


"Visa tacksamhet till de som sprider glädje, dessa trädgårdsmästare som får vår själ att blomma.” 

Marcel Proust



Av Kaela - 22 november 2015 09:09

 


Grattis på namnsdagen Sissela och Cecililia som har namnsdag idag den 22 november!


Grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Vilken tur att ha bemärkelsedag på en söndag!
Njut dagen!

Av Kaela - 21 november 2015 23:48


Brasan i kaminen och ljusen på frisen ger stämning och värme.

Den där fina krypa-in - stämningen som man faktiskt kan längta till en kväll om sommaren.

Nu är tiden att njuta av detta!


Var sak har sin tid.


Kvällen är redan riktigt sen och jag ska se till att få en date med mannen med paraplyet.

Efter denna dag med många tankar och diskussioner och samtal kan  den mannen bli lite försenad

Men förr eller senare brukar paraplyet dyka upp  över sängen- och drömmen komma!


Önskar DIG en date med samme  man!

Och han är så speciell så han faktiskt kan vara hos många samtidigt!

Han har kommit på hur man klonar sig!


Här kommer  ett visdomsord inför natten:


"Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark."
G.K Chesterton
 

Av Kaela - 21 november 2015 18:51

 




 

Så nära
jag kom

ditt väsens djup

när du bjöd in mig
i din sorg


viskningen
från ditt hjärta
talade
till mitt

om din övergivenhet
och sorg

 

  



Medan jag lyssnade
till dina brustna ord
och svarta frågor


kunde jag bara önska

att du en dag


så sakta
att du knappt märker det

får leva

rakt in i svaren


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards