Direktlänk till inlägg 2 december 2015

En vanlig dag kan vi göra högst ovanlig - med en gnutta medmänsklighet

Av Kaela - 2 december 2015 06:01

    





En dag gryr - en dag om vilken inget vet!


Visst har vi våra almanackor där vi antecknat olika saker som planeras under dagen!

Men egentligen vet vi ingenting.


Men en vanlig dag blir det för de allra flesta av oss.

Vanligheten är nog det mesta vi möter de allra flesta dagar!


Kanske upplever vi det mesta som vanligt för att vi lever en så stor del av vårt liv i rutiner?


Om vi skulle börja tänka - detta är en högst ovanlig dag - den har aldrig funnits förut, kommer vi att upptäcka ovanligheterna, det extraordinära.


 Det vi möter idag får en annan lyster om vi börjar se på det som ovanligt i stället för som vanligt!


Nu på morgonen - alldeles nyvaken - upptäckte jag att jag bar en dikt av Birger Franzèn i tankarna....måste dela den här med dig. Dikten heter: En liten droppe medmänsklighet.


Ibland kan dagen vara så grå
och själen kännas så tom
som en urdrucken ölburk
i rännstenen –


men så händer något –
någon ler mot en
någon gnolar på en visa
- kanske ett litet ord
från radions morgonandakt
kanske vad som helst
som handlar om liv
och enkel vardagstro
mitt i allt slitet –


Ibland behövs det så ynka lite
en droppe medmänsklighet bara
ett litet stänk av kärlek
för att inte själen
ska torka ut –


Så låt oss gå ut i dagen och ge dem vi möter en liten droppe medmänsklighet....ett leende, en blick av värme...det behövs inte mera för att förvandla en medmänniskas vanliga dag till något gnistrande ovanligt.

Och det märkliga är att när vi ger så får vi - när vi ger omtanke och glädje så studsar den liksom tillbaka på oss.


Önskar oss alla en särskild dag - en alldeles extraordinär!


Här kommer morgonens citat - tror du kan ha läst det hos mig förut.....men det är värt att läsa en gång till:


"När man ger en blomma dröjer alltid något av doften på givarens hand."
Okänd tänkare




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards