Alla inlägg den 9 januari 2016

Av Kaela - 9 januari 2016 22:26

Önskar DIG en god natt från sonens hem i Uppsala! Här kommer också kvällens citat: "Ingens kunskap är så stor stt det inte finns mer att lära" okänd tänkare

Av Kaela - 9 januari 2016 17:29

Det allra senaste tillskottet bland barnbarnen ....Ellen 6 månader i pappas famn....och så storasyster Stella

Av Kaela - 9 januari 2016 09:00

 




Egentligen känner jag dig inte,
minns inte din röst
och inte färgen på dina ögon.
Slumpen som lät oss träffas var officiell,
och halvkomisk som allt det officiella.

Ditt brev efter många år gällde också någonting annat,
en annan person
och en episod i det förgångna
som fallit mig ur minnet
till förfång för forskningen.
Ändå var det som om vi hade talats vid
genom årens tystnad,
in i det frusna landskap som du beskrev.

En ihållande vinter
är nog inte så dumt ändå, skrev du,
man får en illusion av att tiden står stilla
och att man får allt det uträttat
som bekymmer och hopp annars förhindrar.
Och så ligger det väl till:
sommaren är brådstörtad och smärtsam,
lovar timme för timme
vad nästa timme inte förmår hålla.
Den jagar andan ur oss
och lämnar oss efter sig som en oljefläck
på en parkeringsplats.
Inte känner jag dig längre,
du vintervarelse,
men när jag lyfter blicken från papperet
och ser isrosorna på snedfönstret,
är mitt hjärta hos dig.
Ord fladdrar till vid min tinning,
heta av den skönhet jag vill tro du har kvar
ännu när solen sista gången göms i havet.

Ur Visa solen ditt ansikte

Av Kaela - 9 januari 2016 08:33

 


Vintern har kommit med besked.

Snön har lyckats blåsa in till och med på vår balkong som ändå har grannens balkonggolv som tak.


I den grå morgonen utanför mitt fönster yr det snö och allt är redan klätt i vitt.

Det är -6 grader ute.

Ingenting för er som bor i Norrland - men här känns det vasst!


Det är vackert när man tittar ut - men inte är det det bästa jag vet att gå ut i.

Ingen morgonpromenad idag.

Vet man att ett lårbensbrott kostar samhället omkring 450 000 så inser man att vi alla borde hålla oss inomhus när det är halt.

Och det är bara pengar.

Det mänskliga lidandet är ju en indivuell och enorm kostnad som inte är möjlig att förstå om man inte upplevt det.


Nu sker i och för sig de flesta lårbensbrott inomhus.

Ofta på äldreboenden.

Men det skulle vi kunna lösa.

Det finns mjuka golv som skulle kunna läggas in på alla äldreboenden.

Det skulle minska benbrott - men har också mångta andra förtjänster.

Dyrt ja - men inte så dyrt som ett benbrott.

Läs om det här.


Trots alla så går det mot ljusare tider.

Sedan den 22 december har vi fått drygt 30 minuters mera ljus per dag.

Visst är det underbart!


Snön har utsatts för många hårda ord kanske inte minst av mig, men den för ju i sanningens namn också med sig en hel del bra saker.
När den stränga vinterkylan kommer utgör ett snötäcke ett skyddande och isolerande lager för växtlighet och smådjur, den hindrar också att tjälen går alltför djupt ner i marken

Så visst - bor man i ett vinterland är det väl bara att acceptera.


Vi har en ganska lång resa framför oss idag.

Vi ska till äldste sonen i Uppsala med familj tillsammans med alla de övriga i familjen utom Pixie och hennes mamma som fortfarande njuter värmen i Thailand.


Jag ser fram emot mötet med dem - men inte mot resan i halka och snörök och kanske snöfall.


Jag önskar inneerligt att också DU har något att se fram emot idag!


Se fram mot något är nästan lika bra som att uppleva det!
Förväntan - väntan före....det behöver vi!


Här kommer morgonens citat:


"Drömmen om lyckan är lyckligare än lyckan själv"

Okänd tänkare






Av Kaela - 9 januari 2016 08:14

    





Idag är det den 9 januari och Gunnar och Gunder har namnsdag!

Grattis säger jag till er!


Grattis säger jag också till DIG som har födelsedag idag!


En fin dag som blir ett vackert minne önskar jag er!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards