Alla inlägg den 14 januari 2016

Av Kaela - 14 januari 2016 21:46

 



Jättetrött efter en fjortontimmars dag på jobbet som avslutades med en fantastiskt bra föreläsning för en del av de frivilliga som ska hjälpa våra nya svenskar att integreras. Behålla sin kultur till vissa delar - men också ta till sig vår - även det till vissa delar.

För så blir det om man är person i ny kultur med den gamla i hjärtat.

Man har rätt till båda!


Önskar DIG en fin kväll och en god natts sömn.

Tänk så fantastiskt att vi har en skön säng i ett varmt hus när kylan är så bitande som ikväll.


Här kommer kvällens citat:


"Tänk på att främlingar är vänner som man ännu inte känner."
Abraham Lincoln

Av Kaela - 14 januari 2016 05:42

 




'''Fick ett mejl i min inbox på jobbet igår.

Från en man som ville göra en insats som frivillig mot en äldre person.


Han använde ett så härligt ord ....han skrev...jag vill gärna ha ett uppdrag där jag besöker någon" årsrik" man.


Ett betydligt vackrare och sannare ord än äldre eller gammal.


Ordet årsrik beskriver bättre den kunskap och livserfarenhet vi samlat på oss under livets gång och somdessutom utan tvekan  är en resurs som samhället borde använda bättre.


Att se ålder som en rikedom istället för som ett handikapp som vii ofta tenderar att göra i det här landet.
Och ord är viktiga.

De ger oss associationer som formar våra åsikter.


Det lär vara Barbro Westerholm som "myntat" ordet.

Och jag ska göra vad jag kan för att det ska användas istället för de andra epitet vi så länge dragits med.


Vårt land har många årsirka människor - och oftast talas det om detta som en belastning.

Tänk om vi istället började se det som en resurs.

Något som bidrar till ett klokare Sverige!


Nu ska jag vidare genom dusch och frukost och så till mitt jobb där vi ska ha en spännande föreläsning ikväll.

"Kulturkompetens" kallas det och riktas mot de frivilliga som arbetar mot asylsökande och nya svenskar.


Ha en underbar dag!

deet är DU värd!


Här kommer morgonens citat:


"Ta alltid ut lyckan i förskott
det värsta som kan hända är att du varit lycklig i onödan." ~
Ulrika Gabriel

Av Kaela - 14 januari 2016 05:36


 


  Idag är det torsdagen 14 januari och Felix och Felicia har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratylerar också DIG som har födelsedag idag!


Och önskar er en fin och minnesrik firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards