Direktlänk till inlägg 31 januari 2016

Vad är sanning?

Av Kaela - 31 januari 2016 08:16

 



Nu och då hör man människor säga: "Det är sant....eller sån är verkligheten"

Båda dessa uttryck får mig alltid att tänka till.

Sant - för vem?


Jag talar hellre om subjektiv sanning eller upplevelsesanning än sanning.

Det som är sant för dig är det kanske inte för mig.

Eller - finns det sanningar som är sanningar för alla?


 Om vi befinner oss i samma rum kan man förstås säga att vi omges av samma yttre verklighet som borde ge oss samma upplevelse.

Men - skulle någon be oss berätta om vår upplevelse av rummet - hur det såg ut...var det ett vackert rum...hur det luktade..då skulle vi alla som befunnit oss i rummet ha varsin berättelse, även om kanske liknade varandra skulle det också finnas mindre eller större olikheter.

Särskilt förstås när det kommer till frågan: var det ett vackert rum?

Men också i beskriningen av väggar, golv, tak - möblerna och deras placering.


Men vad är sanningen då?


Sanningen för mig är att det finns en inre verklighet inom oss var och en.

Våra erfarenheter - tankar och åsikter skapar vår verklighet och vår sanning -  och dessutom påverkas vi av vårt mående just för stunden, vad vi just varit med om och en hel massa annat.

Så din återgivning av rummet är sann - likaså min.

Men kanske inte objektivt sann.


Det här skulle jag kunna skriva mycket mera om, men jag ska inte trötta ut dig.

Utan istället önska DIG en strålande söndag.
Solen som är på uppgång ger ljusa löften om att åtminstone vädret kommer att bli bra!


Här kommer morgonens citat:


"Om en människa finner sig själv har hon ett palats där hon kan leva sitt liv med värdighet."
James A. Michener


 
 
Ingen bild

Stina

31 januari 2016 10:30

Man ska hålla sej till sanningen, men alla sanningar kanske man inte behöver säja, ibland kanske de är bättre att va tyst än att såra någon? Det finns, som du skriver, mycket att diskutera kring sanningar, någon kan ju kanske med berätta någo med full inlevelse, och man hör att det kanske inte är alldeles rätt, då kan det kanske just då va bättre att den personen får berätta sin historia, det kanske är sant för honom eller henne?
Vad vet man...?
Ha en skön söndag, tack för alla kloka fina inl. du sskriver,
kram från Stina

Kaela

31 januari 2016 10:58

Ja Syina - visst borde visst vara osagt.
Jag läste en gång en bok som heter Vittnespsykologi.
Där berättar en psykolog om hur tio människor ser en bilolycka....
Det var en grå och en blå bil som krockat....men någon sa till och med att en av bilarna var röd!?
När personen blev tillfrågad om vad den tänkte på just innan den såg smällen sa hon att hon funderade över möjligheten att hitta en röd jacka under den shoppingrunda hon var på väg till....så nog blir vi lurade ibland - av oss själva - utan att vi tänkt säga annat än sanningen.
Stor kram till dig Stina.

 
Ingen bild

Sanna

31 januari 2016 12:38

Jag tror inte att sanningen kan vara olika - däremot tror jag våra upplevelser är olika.
Jag tror på en absolut sanning som inte går att ändra för att jag tycker eller upplever det på ett (annorlunda) sätt.
Däremot ska man vara försiktig med att påstå sig själv vara helt sann.
kram
Sanna

Kaela

31 januari 2016 18:51

Ja på sätt och vis har du rätt - men vår upplevelse är olika men ändå sann för oss var och en.
Att vara alltigenom sann - nej - det är inte många som klarar!

Kram med en önskan om en fin vecka som väntar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards