Alla inlägg under januari 2016

Av Kaela - 23 januari 2016 23:06

 




Om det är bästa sättet att tillbringa en lördagkväll på - eller rättare sagt avsluta en lördagkväll på vet jag inte - men jag har tillbringat de senaste två timmarna med Kommissarie Lewis.

Gillar det stillsamma munhuggandet han har med sin assistent Hathaway.

Och - inte minst - att det inte är en massa otäcka bilder.


Det är i och för sig repriser på sjuan....men alla har jag ju inte sett tidigare.


Nu är kvällen sen och det är dags för mig att sova.


Vet inte om DU tänker vara uppe ett tag till.

Oavsett önskar jag DIG en fin avslutning på din lördag och en godnatt när det blir så dags.


Här kommer kvällens citat:


"Dörren till det förflutna låter sig inte öppnas utan att det knarrar."


Alberto Moravia



Av Kaela - 23 januari 2016 10:41

    



Många människor lider av fibromyalgi.

Förutom smärtorna och andra svårigheter i samband med sjukdomen har många också fått utstå misstankar om att sjukdomen är inbillad - psykisk.


Här kan du läsa en artikel som säger att gåtan till fibromyalgi är löst.

Jag vet inget om den vetenskapöiga bakgrunden till artikeln men nog låter det ganska troligt att det är som man påstår.

Av Kaela - 23 januari 2016 09:03

       




Jag samtalar ofta i mitt jobb  med människor som uttrycker hur ensamma de är.
Sällan hör jag någon säga det i andra sammanhang.

Det som är okay att säga när man söker en frivilligvän kan kännas för svårt att uttrycka till någon man känner.

Att vara ensam kan kännas lite "skämsigt".


Lyckade människor är inte ensamma.
Tror vi!

Men jag är övertygad om att ingen av oss kommer ifrån att känna oss ensamma ibland.


Ibland är vår känsla av ensamhet mera en fråga om bristande tillit - än att vi inte är omgivna av människor.

Tillit till livet är något man tränar upp genom att medvetet leta efter det positiva - det fina  i varje situation.

Tillit är också en övertygelse om att livet vill en väl, om att allting som händer är något som är bra för mig.


Eller är det kanske tillit till människor som saknas.

Du vågar inte släppa in människor för du är besviken och kanske till och med lite bitter på någon eller nägra som visade sig inte vara att lita på.


Tillit är inte något som finns på plats i samma ögonblick som man släpper in en ny människa i sitt liv, tilliten växer fram genom att man möts, pratar, är tillsammans.

Men för att människor ska kunna visa det så måste de få en rimlig chans att göra det, utan att behöva stå i skuggan av vad andra gjort mot dig  tidigare.


Se dig omkring!
Kanske har du en människa som du kan få mycket glädje av nära dig.
Men du har aldrig givit denna människa chansen.

Gör det idag!

Det finns aldrig några garantier - som barbro Hörberg sjunger i en sång- "men var gång jag stack ut hakan efter livets karamell fick jag alltid nåt tillbaka - i form av en kyss eller en smäll.


Det gäller att våga utan garantier.

Och oftast så blir man inte besviken!


Ha en underbar dag idag!

DU är värd det!


Här kommer morgonens citat:


"Du kanske bli lurad om du litar för mycket men du kommer lida kval om du inte litar tillräckligt."
Frank Crane


Av Kaela - 23 januari 2016 08:58

 


Idag är det den 23 januari - och Frej och Freja har namnsdag!


Stort grattis från mig.


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Detta är er egen dag - ni som har födelsedag eller namnsdag - ta hand om den!

Av Kaela - 22 januari 2016 22:04

 


Kväll....ja...igen...var det inte nyss...jo det var det...ett dygn går så fort.

Inte så sent ännu- men med min fulltecknade vecka bakom mig tycker kroppen att jag borde lagt mig för länge sedan.

Vi har haft en liten diskussion kroppen och jag... jag gillar ju att se Skavlan på fredagskvällen.

Efter diverse meningsutbyte sa kroppen - okay då - men sen sängen.


Så därför är det bäst att jag går in här snabbt om jag ska hinna önska DIG en god fortsättning på kvällen - och en god natts sömn när det blir dags för dig!


Glöm aldrig att DU är något alldeles speciellt!

DU är DU!

Fullständigt unik!


Tack för att du delar den här världen med oss andra - och låter ditt unika ljus skina!


Här kommer kvällens klocka citat:


"Är du nära ditt lagom, kan ingenting vara riktigt farligt. Stora marginaler åt alla håll gör det tillåtet att vara avslappnad.

Då är det lätt att vara snäll och generös - både mot sig själv och andra."

Bodil Jönsson

Av Kaela - 22 januari 2016 20:16

 



Jag tar sällan politisk ståndpunkt.

Kanske kan jag inte säga att jag är ointresserad av politik - kanske till och med tvärtom.

Allt jag gör i mitt arbete både i den betalda och den ideella delen av det är ju egentligen ett slags inlägg i politiken.

Jag representerar ju en ideell organisation och vi har sett hur sponsringarna har blivit svårare att få efter regeringens slopande av möjligheten att göra avdrag för det man ger till en ideell organisation.

Vi kämpar med riktigt stora ekonomiska svårigheter.

Och ett par sponsorer som givit ganska stora bidrag till vår verksamhet har dragit sig tillbaka efter detta regeringsbeslut.

Och därigenom gjort vår kamp för att överleva ännu svårare.


Idag rusar människor till oss för att bli frivilliga och göra insatser för asylsökande.

Och jag arbetar 12-14 timmar om dagen för att kunna ta emot dem, registrera dem och förmedla dem till uppdrag. Få dem att känna sig välkomna.Ibland missar jag någon bara för att äveb jag måste gå hem ibland.

Tänk om vi vorte två.....

Men det är en omöjlighet genom den ekonomiska ramen.


Med 60 miljoner människor på flykt slopar regeringen skatteavdraget för gåvor till välgörenhet.

Illa vald tidpunkt är inte ens förnamnet.

Och ska jag vara helt ärlig finns det ingen rätt tidpunkt för ett sådant beslut.

Läs gärna på vår hemsida www.frivilligcentralen.se




Av Kaela - 22 januari 2016 17:01

 



Många människor, både rökare och icke-rökare insjuknar i lungsjukdomen Kol.

Bland annat min svärmor som aldrig dragit ett bloss i hela sitt liv och inte heller haft någon familjemedlem som rökt.

Inte ens vistats i rökig miljö på jobbet.

Så det är verkligen inte bara rökare som drabbas.

Gäller att komma ihåg att man ändå aldrig får säga att den som rökt bäddat för detta själv.

Vi har alla gjort tokiga saker - men sluppit betala dyrt pris i form av ohälsa.

Det har gjort hennes liv besvärligt som det är för de flesta drabbade.


Läste en intressant artikel i nätbilagan av Hemmets Veckotidning om en helt ny behandling mot Kol.

Laserbehandling.

Tyvärr finns den bara på Lidingö.

Men....den som artikeln handlar om, reser faktiskt en gång i månaden från Norrköping till Lidingö för 30 minuters behandling.


Av Kaela - 22 januari 2016 09:30

 




Livet handlar inte
så mycket om
att leva länge -
utan mer om att leva rikt
så länge man lever


Bara den lever rikt
som har målsättningen
att vara till glädje
för en annan
- så länge det bara går


Lev i dag så
som du skulle gjort
om du fått besked om
att du bara har en månad kvar
att leva -

 

Birger Franzén

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards