Alla inlägg den 19 februari 2016

Av Kaela - 19 februari 2016 21:45

 




Fredagskvällen går mot sitt slut!


Fredagskväll och fredagsmys - visst är det härligt.

Men nu prasslar det bara av tomma chips och godispåsar och tröttheten börjar nog övermanna många av oss..


Åtminstone mig.

Och kanske dig också!

Det är skönt att sjunka in i stillheten med en intensiv vecka bakom.

Låta saker hända - och bara vara!


Önskar DIG en riktigt fin avslutning på fredagen och en skön natts djupa sömn!
Dröm om våren och sommaren!  Snat....snart är vi där.

Men låt oss börja med att låta natten öppna grinden till helgen på vid gavel.



"Att lära sig att vara stilla, riktigt stilla och låta livet hända – den stillheten blir strålglans."
Morgan Freeman













Av Kaela - 19 februari 2016 17:29

 




Vi säger ofta om en person som är överseende att den är tolerant.

Är det alltså en bra sak att vara tolerant?
Och är tolerant eller tolerera bra ord.


Det har jag alltid tyckt ända tills jag hörde någon säga:"Ja jag tolererar henne. Men jag gillar henne inte."


Oppsan det var en mera negativ tyngd i ordet tolerera än jag riktigt tyckt mig uppleva tidigare.
Första steget i utvecklingen mot respekt och mänskliga relationer är givetvis att komma bort från intoleransen.
Men - det fattas ganska mycket  om man säger att man inte gillar en person men tolererar densamme.

I andemeningen läser jag in en hel del tyckanden om den andre som den som uttalar sig så anser sig vara storsint eftersom den kan tolerera den omtalade.
Vem vill då bli tolererad?


Vill man hitta synonymert till tolerans är band annat. fördragsamhet, tålamod, överseende, vidsynthet´.

Tolerans är ett ord som ofta används i sammanhang gentemot ”de avvikande”. subkultiuurernas och marginalernas folk.


När jag började fundera över ordet vill jag nog påstå att tolerera är ett negativt och passivt ord, något du gör motvilligt  - för att du måste.


Respekt gillar jag bättre.


För visst är det ju så att man tolererar en ostädad offentlig toalett om man behöver använda den.
Och att man tolererar högljudd musik från granneen eller en lång kö till kassan.

Att respektera är det ena möjliga bemötandet om vi skapa ett bättre klimat hemma, i skolan på arbetsplasten, i vår stad i vårt land!





Av Kaela - 19 februari 2016 06:11

 



Jag vet inte om det finns någon som tycker att det väder vi har, i alla fall i min stad, är något önskeväder.

Snöblask och förmodligen halt.


Men - som en gammal kvinna jag möter ibland säger: "Det är väder i alla fall."


Jag har ju många möten med människor varje dag.

Och de sista dagarna har jag roat mig med att notera hur ofta vi snabbt hamnar på väderpratet efter att vi hälsat på varandra.

Och det är verkligen ofta.

Nästan alltid.


Läste någonstans att mer än 100 000 av 300 000 svenska bloggare har skrivit om vädret under året. Bara Storbritannien och Kina lär vara värre.

Man kan ju undra varför vi är så intresserade av det.


På det språkcafé för nya svenskar som några av våra frivilliga står för är samtal redskapet för att få kontakt och steg för steg ta till sig det nya språket.
Samtalen leds av de  frivilliga, några har själva invandrarbakgrund, några är pensionärer.
Man avhandlar det mesta - och - förstås vädret.

Våra nya landsmän skrattar lite åt vårt intresse för vädret - och en av dem sa till mig när jag besökte: "Har vi inget annat att prata om, ja då blir det vädret. Och så skrattade hon.


Man skulle kunna tro att alla vi alla vore bönder och beroende av vädret för vår utkomst.

Men så är det ju inte.

Stadsbor sedan generationer är lika intresserade av hur vädret är och blir som någonsin en lantbrukare.


Kanske är det för att det är något vi alla delar!


Oavsett - morgonen ljusnar därute och en ny dag ligger och väntar på att vi ska göra det bästa av den.


Gör det - och ha en riktigt fin och ljus dag - oavsett vädret!


Ta hand om DIG idag - och låt dagen ge dig det DU längtar efter.



Här kommer morgonens citat:


"Jag tror att Sahara uppstod när det var vinter där senast och riktigt isigt, så de fick sanda jättemycket."

Sixten 6 år

Av Kaela - 19 februari 2016 06:06


 


Den 19 februari är det idag och det är fredag - och Ella och Gabriella har namnsdag!


Varmt grattis till er som bär något av de namnen.


Varmt grattis också till DIG som har födelsedag!


Ta hand om dagen - den är speciell!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards