Alla inlägg den 21 februari 2016

Av Kaela - 21 februari 2016 21:15

 





Innerst inne i människan finns en verklighet som är basen för alla människors erfarenhet och som inte kan formuleras i ord -något obeskrivligt djupt, tidlöst och levande.

Där - längst inne är vi absolut ensamma.
I den mån vi alls vågar gå dit.

Att bli medveten om detta sitt eget inre är enligt min mening den allra djupaste självkännedomen och målet för människans utveckling,

Men de flesta av oss har bara nått en liten bit på väg.
Och det finns inga genvägar.

Längst inne i våra hjärtan brinner en eld. Dess låga kan vara stark och klar eller flämtande svag.

Vi kan ge varandra syre eller vi kan kämpa och slåss mot varandra.

Det är olika hur människor väljer.

Men jag är övertygad om att när vi blivit riktigt hemtama i vårt eget inre - då kan vi aldrig göra annat än att ge allt för att ge syre till andra - och på det viset själv få det tillbaka.


Låt den här kvällen  fortsätta i glädje och stillhet och låt den smitta av sig till  den nya vecka som väntar efter nattens sömn.

Önskar allt gott till DIN söndagskväll och natt!


Här kommer kvällens citat:



"Den bästa tiden är alltid nu"


Emir Selimi




 




Av Kaela - 21 februari 2016 15:14


 


Hittade denna på nätet för ett par år sedan och sedan dess har vi gjort den många gånger - ser fram emot att få äta den idag eftersom mannen i mitt liv lovat fixa den efter sin löpning....

Vi gör 4 portioner så har vi färdig mat en gång i veckan också.

(Receptet är för fyra portioner)




Detta behöver du ha hemma:

600 g pangalus eller torsk om du hellre vill.

salt, peppar

Till täcket;

1 dl ströbröd

1 dl hackad dill

1 dl riven ost

salt, peppar

flytande margarin




Så här gör du:

Lägg fisken i en smörjd ugnssäker form, salta och peppra.

Blanda ihop ströbröd, ost, dill, salt och peppar 

Strö blandningen över fisken.
Ringla över rikligt med flytande

margarin.
Grädda ca 20 min i 200 grader.
Godast till är potatismos.

Och - förstås en fräsch sallad.

Av Kaela - 21 februari 2016 12:00

 



Det kan knappast ha gått någon av mina trogna läsare förbi att jag hade en mormor som kryddade sitt tal med ordspråk.

Ofta - mycket ofta....inte bara dagligen.


Ett ordspråk jag inte hörde henne använda så ofta - men som av någon anledning fastnade i mitt huvud var ett - ett mycket kort: "Av barn blir också gammalt folk"


Lät inte särskilt troligt för barndomsöronen men livet har ju  lärt mig att ordspråket och mormor hade rätt.


Hon gav mig en skatt i de ordspråk hon använde.....och kärleken till kloka citat och tankespråk  dessutom.

Hur många ungar idag har en mormor eller farmor som talar i ordspråk och tankespråk och delar med sig till den nya generationen.
Jag måste tillstå att jag gjort försök men då tittar de små juvelerna bara frågande på mig.

Och jag undrar; såg jag själv lika frågande ut när mormor strödde visheterna omkring sig - i så fall ska jag förstås fortsätta att bygga på deras skattkista........



Av Kaela - 21 februari 2016 09:15




 


Det kan ha hänt.
Det måste ha hänt.
Det har hänt förr. Senare.
Närmre. Längre bort.


Det har hänt, men hände inte dig.

Du blev räddad, för du var först.
Du blev räddad för du var sist.
För du var ensam. För det fanns folk.
För du gick åt vänster. Åt höger.
För det blev regn. För det blev skugga.
För det var soligt väder.


Som tur var fanns där skog.

Som tur var fanns där inga träd.
Som tur var – en skena, en krok, en bjälke, en broms,
en dörrsmyg, en sväng, millimeter, sekund.

Som tur var flöt ett halmstrå på vattnet.

Följden var, och därför, och ändå, trots allt.
Hur skulle det ha gått om en hand, en fot,
en tuppfjät, en hårsmån
från ett sammanträffande.


Så du är här? Raka vägen från ett andrum?

En maska hade nätet och den slank du igenom?
Jag kan inte nog förvånas, är förstummad.
Hör bara
Hur ditt hjärta bultar i mig.


 Wislawa Szymborska.

Av Kaela - 21 februari 2016 07:14

 




Idag är det söndagen 21 februari och Hilding har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulationer också till DIG som har födelsedag idag!


Ha en storslagen firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards