Alla inlägg under februari 2016

Av Kaela - 28 februari 2016 08:12

 



En gång i tiden fanns ett TV-program som hette "Sköna söndag".

Sista gången det sändes lär ha varit i mars 1995.

Det är alltså väldigt länge sedan.

Det upplever du särskilt om du är yngre.


När jag insåg att det var så många år sedan jag nu och då såg programmet påminde det mig än en gång om hur otroligt snabbt tiden går.

Och med tanke på att framtiden krymper för var dag som går av vårt liv har den krympt ganska ordentligt under dessa 21 år.


Tänk så många NU som förflutit unde de åren.
Underbara NU, svåra NU - glada NU!


Tänk så många onödiga stunder, dagar, perioder vi slösat på att vara rädda under den tiden!

Tanken svindlar!
Och ger oss kanske en insikt för framtiden!

Slösa inte bort energi och glädje, mening och gemenskap under de NU som ligger framför med att vara rädd!


Jag läste någonstnas att vi aldrig någonsin har varit så rädda som vi är idag.

Och det värsta av allt - vi är rädda för varandra.

Rädsla är i grunden en positiv känsla, som vill få oss att reagera och agera på en hotfull eller farlig situation.

Men när rädslan inte längre är just en känsla. 
När den blir ett  förhållningssätt, där rädslan fått sista ordet och styr våra val då förminskar vi livet.

Vi förminskar oss själva och vi förminskar alla andra.


Rädsla är något vi alla upplever varje dag.

Rädslan är också en av våra kraftfullaste känslor.
Rädsla utgör alltid reaktionen på något som vi upplever som ett hot.


För att slippa hamna i en ond cirkel där rädslan styr hela vårt liv - måste vi paradoxalt nog möta vår rädsla - ansikte mot ansikte.

Och att möta vår rädsla är att möta vårt inre barn som jag skrivit om nu och då.


Om vi ser tillbaka på vår livsresa upptäcker vi kanske att vi inte var motiverade av en insikt att lyckas, utan snarare av en rädsla att misslyckas.
Där har all rädsla sin rot.

I rädslan att inte duga!

En rädsla som planterades i oss redan som små.


Ju mera vi gömmer den rädslan genom livet - desto mera förgrenar den sig-och till slut är vi rädda för precis allt.


Vi måste ta ut vår rädsla i ljuset - och se att den allt som oftast är ett spöke.

Visst finns det verkliga saker att vara rädd för.


Men även den rädslan kan vi besegra genom att leva i nuet.


Lys på dina rädslor med besinngens lykta - och de allra flesta försvinner.

De rädslor som har en verklig orsak blir sedan mycket lättare att hantera!


Nu önskar jag DIG en skön söndag - DU vet hur DU vill ha den!

Gör den så!


Här kommer morgonens citat:


" Att vara modig är inte nödvändigtvis att gå någonstans eller att göra någonting, utan att göra medvetet sådant som vi redan känner på djupet och sedan leva med den oändliga sårbarheten av dess konsekvenser."
David Whyte









Av Kaela - 28 februari 2016 08:04

 



Idag är det söndagen 28 februari och Maria har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Varma önskningar till er om en dag som blir minnesrik!

Av Kaela - 27 februari 2016 22:00


 



Bland alla våra "längtor" tror jag att längtan till tillhörighet, att få vara en del av en gemenskap är den allra djupaste längtan vi människor har.


Den vilsna tonåringen skriker ut sin längtan i trots och genom att motsätta sig det mesta.

Den gamla på boendet för människor som inte klarar ett eget boende längtar efter att få höra till.

Som de en gång gjorde.

När livet rullade på.
Nu är de avsidestagna. Ett finare ord för uteslutna ur livsgemenskapen.


Men också alla vi andra har en längtan efter att få vara insläppt, få vara med, delaktig och tillhörig, inom oss.

Att tillhöra en grupp och ett sammanhang, att räknas med, att vara sedd och bekräftad, accepterad i gemenskapen med andra


Många av oss hyvlar en hel del på oss själva för att passa in. Ger upp mycket av självständighet och åsikter.

Bara vi får höra till.

Genom att vara ärliga med vad vi känner, behöver och längtar efter tar vi en risk att bli avvisade.
Att den eller de vi visar vår sårbarhet inför inte alls är beredd att möta våra behov eller har förmåga att se vår längtan.


Att känna sig utesluten och åsidosatt - eller att uppleva att man är en självklar del av en gemenskap kan dramatiskt uttryckt vara en skillnad mellan liv och död.

Även om man inte dör fysiskt av att vara utanför gemenskapen så dör något inom oss.

Och det är nästan lika illa.


Så viktigt att vi har öppna ögon, och en öppen famn för varandra!


Nu vill jag bara önska DIG en riktigt skön avslutning på lördagskvällen och en god natts sömn mot söndag.


Här kommer kvällens citat:



"Människor bryr sig inte om hur mycket du vet -- förrän de vet hur mycket du bryr dig om."

John C. Maxwell








Av Kaela - 27 februari 2016 20:01

 



Ibland rör vi oss

liksom vid sidan av
vårt nu

Inneslutna i dagarnas trygghet

där vindarna tystnar
i andakt
inför livet


medan tiden stelnar
till ett avtryck i sten.


Kaela

Av Kaela - 27 februari 2016 07:47

 


Jag tror att kärleken är grundstenen för vår hälsa och överlevnad.

Vi drivs framåt av kärleken.
Vi blir till som människor genom kärleken.
Kärleken gör oss till delar i ett sammanhang.

Ingenting kan ge vårt liv mening på samma sätt som kärleken kan.

Vad kärlek är, går det inte att ge en kort svar på.
Det v
i kan enas om är att alla vet att kärleken finns, att alla är bärare av den.

Kärleken måste börja med att vi accepterar oss själva - i ömhet för våra svagheter och med glädje för våra styrkor.

Kärleken är ett så förunderligt ting så den växer - ständigt - ju mera vi ger ut av den.


Det finns ingen brist på kärlek - den är oändlig.
Den sträcker sig ut mellan människa och människa- den accepterar och omfamnar- den skyddar och uppmuntrar - den bygger i oss - så att vi blir till det vi verkligen är.


Det sker en snabb teknologisk utveckling i samhället, men ofta glömmer vi den viktigaste faktorn  - oss själva.
Du har hela tiden möjlighet att fatta nya beslut om vem du är.
Gårdagens sanning om vem du är kan du begrava - den är lika borta som gårdagen.

Idag är en Ny dag – en ny möjlighet att låta den du verkligen är få träda fram!


I dig bor kärleken och ingen makt är så stark som den!

Den omvandlar dig till den du är avsedd att vara och den möter andra i acceptans och förståelse!


Jag önskar DIG en dag i kärlek!



Morgonens citat:


"Mörker kan inte fördriva mörker. Endast ljus kan göra det. Hat kan inte fördriva hat. Endast kärlek kan göra det.”

Martin Luther King



Av Kaela - 27 februari 2016 07:43

    


JAG BAD OM STYRKA och fick svårigheter att bemästra
JAG BAD OM VISHET och fick problem att lösa
JAG BAD OM FRAMGÅNG och fick hjärna och muskler att arbeta med
JAG BAD OM MOD och presenterades för faror att bemöta
JAG BAD OM KÄRLEK och fick människor som behöver mig
JAG BAD OM EN TJÄNST och fick en möjlighet
JAG FICK INGET AV DET JAG BAD OM  – men jag fick allt jag behövde

Av Kaela - 27 februari 2016 07:31

    


Idag är det lördagen den 27 februari och Lage har namnsdag!


Jag gratulerar varmt!


Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag och önskar DIG ett gott nytt levnadsår!


Var rädda om dagen -den är er!

Av Kaela - 26 februari 2016 22:00

 



Visste du att sena kvällsvanor stimulerar oro och till och med depression?

Jag hörde om en amerikansk undersökning där man kommit fram till just detta.


Nu vet jag inte hur rätt denna amerikanska studie har - men den sades ha funnit ett samband mellan sent sänggående och oro - även om det kan låta lite uppseendeväckande.


Att gå tidigt i säng är nödvändigt för mig som har tidiga morgnar.
Det är väl inte riktigt självvalt - varken de tidigaa morgnarna eller det tidiga sänggåendet.

Utan det är snarare så att det ena ger det andra.

Egentligen sover jag som bäst på morgonen och skulle gärna stanna uppe betydligt längre på kvällen.

Så kommer det nog att bli när jag en gång går ut i min livssemester och blir friherinna.


Förresten har du hört om en by i norra Kazakstan där  det under två års tid härjat en åkomma som man knappt hört talas om.


En fjärdedel av Kalachis invånare har drabbats av den mystiska sjukdomen, som fått smeknamnet "Sleepy hollow":

Folk faller i sömn mitt i aktivt liv och kan sova upp till en vecka.

Invånarna i byn tror att det beror på en nedlagd urangruva i området men det tror inte forskarna.

Som istället anser att det är väderförhållandena som är boven.

Alltså - det vädermönster som ofta tvingar skorstensrök att gå ner i stället för upp.
Forskarna grubblar vidare medan folk flyr byn för att söka nu hemort.



Men nu är jag redan trött. Efter en tidig dag på jobbet.


Så jag vill bara önska DIG en skön fortsättning på kvällen och en riktigt god natts sömn.


Här kommer kvällens citat:


"Lycka är att sova med den man tycker om"


Okänd tänkare


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards