Alla inlägg den 27 april 2016

Av Kaela - 27 april 2016 21:13

 



Ärligt talat" säger vi ibland.

Som om vi alldeles särskilt behövde betona att nu tänker jag vara helt ärlig i det jag säger.

Men ska man inte alltid vara det?


Talade med en person för några dagar sedan som gång på gång använde detta uttryck.

Jag undrade en del över det - men avvisade tankarna med att det nog mest är en ovana.


Men ska man verkligen vara helt ärlig alltid och i alla situationer?

Det går ju inte att förena med omsorg och varlighet om medmänniskor alla gånger.

Om jag ser att arbetskamraten klippt sig, köpt en ny kappa eller något liknande och jag tycker det inte klär henne eller honom.

Då väljer jag att "inte se det".


På en direkt fråga försöker jag säga något positivt utan att brista ut i superlativer.

Och - ja - det är inte riktigt ärligt.


Men vad tycker du?


Ska man alltid vara ärlig även om det sårar?


Med de här tankarna påbörjar jag säänggåendet med att önska DIG en god natt!


Här kommer kvällens citat:

(Säg till om ni tröttnar på att jag delar med mig ur mina tjocka anteckningsböcker med citat som jag plockat länge och på många ställen.)


"Man kan bedra en ärlig man men aldrig göra honom löjlig."
Konfucius



Av Kaela - 27 april 2016 17:23


 



Hon smulade sönder
sin längtan

vid det slitna
köksbordet

sköljde ner den
med det ljumma
kaffet


knöt förklädet
om sina drömmar
lutade huvudet
mot bordsskivan
och undrade:



är detta allt


medan förhoppningarna
långsamt kraschade

mot det gamla
skurgolvet


Kaela

Av Kaela - 27 april 2016 06:11

    



Störst av allt är är kärleken säger vi ofta.
Egentligen är det ett bibelcitat men det tänker de flesta av oss inte så mycket på.

Och sant är det - vad vore livet utan kärlek?

Kärlek - något fullständigt grundläggande för att ha ett meningsfullt liv.

Både att få och ge kärlek.


Kärleken är livsenergi.

Kärleken är livsglädje.

Kärleken finns i allt


Märkligt nog kan man lära sig att känna kärlek till även dem som gjort oss illa...

Vi kan  förlåta önska lycka till och gå vidare....

Det är svårt - till och med otroligt svårt ..och det kan ta tid...

Men när vi lärt oss det...då känner vi en sån inre lugn och frid.

För varje gång jag kan förlåta och se det ur dennes synvinkel och att Han eller hon kanske just då hade det svårt eller va stressad eller bara inte känner och förstår ...så blir det lättare och lättare och jag känner mej lugnare och tryggare i mej själv..


Har du tänkt på att det finns många olika slags kärlek.

Till våra familjer...vänner ...djur och natur...

Vi ska vara rädda om alla sorters kärlekar och inte ta den för givet.

Du kan ge kärlek genom att skicka en tanke...jag lovar den når fram...

Man kan ge kärlek genom att finnas där...att bry sej om...att bara lyssna när någon har det svårt...

Den som har mött den kärleken i en svår stund glömmer den aldrig.........


Ett tankeord att ta med dig ut i DIN dag!


"Kärleken skulle inte förklaras gudomlig, Om den inte ofta hade uträttat underverk."

Abbè Prevost

Av Kaela - 27 april 2016 06:05

        



Idag är det den 27 april och Engelbrekt har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar givetvis också DIG som har födelsedag idag!


Ha en riktigt fin bemärkelsedag!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards