Alla inlägg under april 2016

Av Kaela - 15 april 2016 20:46

Underbar bukett tulpaner fick jag för snart en vecka sedan av Lena som varit projektanställd i ett par månader hos oss. Visst är den otrolig på 6:e  dagen på mitt köksbord!

Av Kaela - 15 april 2016 18:05

       



Idag är det ett ord som dykt upp i mina tankar gång på gång.

Ordet känns som en beskrivning av livet - när man verkligen känner i hela kroppen och hela hjärtat att man finns och att man finns i ett sammanhang.


Satt i ett ganska kort samtal med en av våra frivilliga som sa: "Att få höra av en människa att man berör det är det vackraste jag har fått höra."
Kanske trodde jag att det vackraste man kunde få höra är orden: "Jag älskar dig"!

Och det är ju något vi alla behöver - veta att vi är älskade!


Men att behovet av att beröra vår omgiving är minst lika stort  - det tänker vi nog inte så ofta på.


Jag tror att alla människor berör.

Kanske är det svårare för dagens människor att låta oss beröras.

Vi har hela världens fasor som bilder i våra TV-apparater.

Vid snart sagt alla butikers dörrar sitter det en romsk tiggare.


Berörs vi - eller störs vi av deras närvaro?


Ska vi vara helt ärliga tror jag vi känt av båda delarna.

Vi både berörs och störs av att se en annan människa sitta på den kalla asfalten mitt i vintern för några kronor i pappmuggen.


Det är ju inte farligt att låta sig beröras.
Eller - är det!


Kanske vi undviker att beröras för att det kräver handling av oss?
Åtminstone att vi letar upp en tia i fickan och lägger i muggen - eller skickar 50 kronor eller mera till Röda Korset!

På det sättet tror jag ibland att vi köper oss fria ifrån det dåliga samvetet.


Men vi ska inte ha dåligt samvete för det vi inte har orsakat.


Däremot - låt oss bli berörda - till handling!





Av Kaela - 15 april 2016 05:58

     


Idag är det fredagen 15 april och Olivia och Oliver har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar förstås även DUG som har födelsedag idag!


Önskar er en fin firardag!




Av Kaela - 14 april 2016 20:45

 



Jag tror att vi alla så innerligt gärna vill att livet ska vara rättvist.

Medan vi ändå gång på gång tvingas konstatera att det är det verkligen inte alls.


Kommer just hem från ett styrelsemöte på mitt arbete


Skön och varm stämning.

Vi njöt alla av att vi kände att vi var glada att få jobba tillsammans mot samma mål.

Att utrota ensamheten i just vår stad.

Då får en av ledamöterna bud att fara upp till akuten.

Hennes man har ramlat ner från en stege.

Det är grymt - s'ärskilt som hon själv fick en cancerdiagnos för någon vecka sedan.

I skrivande stund har jag ingen aning om hur han mår.



Är livet rättvist?

Knappast!

Inte så vitt vi kan se utifrån en mänsklig horisont.


Jag möter ofta  människor si mitt arbete om verkligen fått erfara att livet är orättvist.

Olyckor och missöden har staplats på varandra och allt blir bara fel.

Man har kämpat och försökt, men det man byggt har hela tiden rasat ihop.


Lika många gånger som jag ställts inför människor som drabbats på det viset har jag funderat: "Var finns trösten?"

"Finns det alls någon tröst?"

Nej, det finns ingen tröst i ord- men det finns ändå något vi kan göra när vi sitter framför en medmänniska som drabbats hårt.


Vi kan lyssna och försöka vara fullständigt närvarande.

Jag tror det är den enda tröst som finns.


Alla ord blir ihåliga inför den stora smärtan.

Men att själv få sätta ord på den och möta ett förstående ögonpar, känna närvaron av någon som verkligen vill lyssna, verkligen förstå - det är det enda och det bästa vi kan göra för en medmänniska i nöd.

Vara där...och vara lyssnande!

Det känns så lite - när man vill mycket...men det är det största vi kan ge...oss själva- vår tid- vår fulla uppmärksamhet.

Låt oss göra famnen vid

låt oss ge varandra tid


skrev Bo Setterlind i sin vackra dikt!


Och det är det vi alltid kan göra - ta i famn - ge tid!


Nu önskar jag DIG en fin torsdagskväll och en god natt så småningom när det är dags för dig att sova.


Här kommer kvällens citat:


"Vänliga ord kan vara korta och enkla att uttala, men dess eko är sannerligen ändlöst."


Av Kaela - 14 april 2016 05:34

 


Dagen idag är en särskild dag!

Så känn förväntan!

Den har ju aldrig förut funnits - så vi har ingen aning om vad den kommer att bjuda oss på.

Se till att få små gyllene stunder idag.

Oavsett var du finns och hur du har det så skapa små ministunder där du bara andas ut och  tar emot glädjen i att göra ingenting.


Varför inte göra något idag som du aldrig brukar göra?

Överraska dig själv och din omgivning med att visa ett av de prismor du består av som du knappast själv har tänkt på att du har.


Jag önskar DIG en dag när DU känner att DU är viktig!


Här kommer morgonens citat:


"Det är aldrig försent – aldrig försent att börja om, aldrig försent att bli lycklig”.
Jane Fonda

Av Kaela - 14 april 2016 05:28

   






Idag är det den 14 april och det är torsdag.

Tuburtus har namnsdag!

Enlift Statiistiska Centralbyrån finns ingen som heter så!

Men jag säger grattis i alla fall.


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag - och att DU finns det är jag säker på!


Ha en härlig firardag!

Av Kaela - 13 april 2016 21:15

 



Vågar du vara tyst tillsammans med en annan människa?

Alla vågar inte det - utan fyller i den andres tystnad med ord....ord...ord...


Att vägra lyssna till någons ord må vara grymt nog.

Men att vägra lyssna till hennes tystnad, att fylla tomrummen med våra egna ord, det är grymmare.


För kanske har vi rätt att vägra lyssna till den som talar, men ingen har rätt att förgöra någons tystnad.

Man får inte skada tystnaden, för den är helig" sade João Gilberto, en av Bossa Novans tidiga upphovsmän.

Hur många musiker skulle inte hålla med honom, hur många har inte insett att en god komposition inte känns igen på dess utsatta noter utan på noterna som inte finns där?


Tystnaden är livsviktig men idag är den en bristvara.

Om du ger dig själv möjligheten att sitta alldeles stilla i några minuter ska du för det första uppleva att tystnaden är full med ljud.

Goda ljud som milt kommer till oss.

Och efter en stund upplever du hur oro och stress lägger sig till ro inom dig.

Du helas.

Ger du dig ytterligare stunder under dagen att bara vara i tystnaden kommer du att uppleva att det är där det föds idéer och det är också där som lösningar till problem vi grubblar på kommer till oss.

Ge tystnaden en plats i ditt liv och du ska uppleva hur hela du blir en mera harmonisk människa.

Dessa tankar inspirerades jag till på ett erfarenhetsseminarium i  eftermiddags när det plötsligt blev alldeles tyst.....det var så en liten stund - innan någon inte orkade, utan sa med ett nervöst fnitter...oj, det var väldigt så tyst det blev.
Min upplevelse var att i princip alla stördes av det inlägget.
Det hände saker där i tystnaden.
Det som sagts hade öppnat tankegångar.

Det gäller att vara varsam om tystnaden mellan orden.

Vi behöver den!


Nu vill jag bara önska DIG en skön avslutning på DIN dag och en god natts sömn när det blir dags för DIG att krypa under täcket!

Ta gärna med dig citatet här nedan in i din sömn:


"Att lära sig att vara stilla, riktigt stilla och låta livet hända
– den stillheten blir strålglans."

Morgan Freeman



Av Kaela - 13 april 2016 16:38



 





I kärlekens rike

finns inte fattig eller rik

där bor skönheten

och glädjen


Den skapar nytt

den målar med regnbågens

alla färger


Den ger liv och näring

till det som frusit

i kärlekslöshetens

iskalla öken


Den får polarisen

att smälta

och låter vattnet kastar sig utför stupen

i jublande kaskader


Den river murar

och bygger broar

mellan människor

och riken


Vårda kärleken!


Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards