Direktlänk till inlägg 15 maj 2016

Visst har vi alla fördomar - vi måste träna på att se och bekämpa dem

Av Kaela - 15 maj 2016 17:15

 

 

 

Att möta ondska med vänlighet är svårt.
Känslan av ”rättigheten” att bemöta ondska med motsvarande mått, är något vi alla drabbas av i det läget.

Känslan av rättfärdigandet av hämnden..

För att förhindra att använda sig av den ”rättigheten” krävs en stark närvaro.

 En stark medvetenhet om att det är en ”rättighet” som skadar mer än den tillför.

Den kan ge en tillfällig tillfredsställelse.

Men väldigt snart kommer vi att upptäcka att det var en högst tillfällig känsla av tillfredsställelse..

Den leder inte framåt, på det sätt som omsorgen, vänligheten och kärleken gör.


Frågan är. Hur når vi dit?
Hur når vi till det förhållningssätt som ger oss insikten att vi alltid ska möta ont med gott?

Såväl i tanke som i handling..


Detta når vi genom närvaro.
Medvetenhet.
Närvaro i nuet, och medvetenheten om vårt förhållningssätt i förhållande till varandra.
När vi älskar våra medmänniskor - som vi ska älska oss själva - skapar vi en bättre värld. 

Att vara goda mot varandra, att visa medkänsla mot varandra blir en väg att möta ont med gott -  varje gång någon möter dig med avoghet.

Svara med vänlighet!

Kanske får du se under ske.


Jag var med om ett under häromdagen.

Jag stod i kö i snabbköpet.

Framför mig stod en ganska ung man med kamoflaugekläder..

Och när han han halvt vände sig om för att ta en plastpåse till sina varor såg jag märket på hans jacka.

Ett märke som jag tror många med mig tycket mycket illa om.


Jag kände hur både ilska och rädsla slogs om herraväldet i mitt inre.

Noterade samtidigt att han hade svårt att nå ner till kassarna på grund av sin väska.

Böjde mig ner och slet av en påse och gav honom med mitt mest strålande leende och ett varmt varsågod.

Han stannade till efter att han plockat i sina varor och hjälpte mig att plocka i mina.

Jag är svarthårig och har svartbruna ögon.
Varför berättar jag det?
Jo. bara därför att många tar mig för invandrare.

Och hans rockmärke visade att han inte ville ha invandrare i Sverige.

Men hans ögon var snälla och varma när han räckte mig  den ipackade påsen med åtföljt av ett varsågod! Tack för att du var så juste!

Jag är glad att jag vågade handla i strid med mina känslor - det gav mig möjligheten att möta en människa.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards