Alla inlägg den 17 maj 2016

Av Kaela - 17 maj 2016 20:31


 

När jag kom hem ikväll från en superintensiv arbetsdag, med många möten med människor, mycket som ska klaffa.

Många som ringt om sina behov.

Satte mig ute på balkongen fast ingen so

llockade - därute är det tyst.


Tystnad är inte lika med tomhet - tankarna kommer och går i sin egen takt.

Jag talar nu och då om tystnaden - om ensamheten.

Inte den svåra ensamheten som jag möter i mitt arbete utan den goda ensamheten.

Inte om tystnaden som utbrederr sig där det borde viskas goda varma ord- eller där man ska ställa sig upp och säga ifrån - utan om den goda tystnaden.

Där det föds ny kraft till fylllda arbetsdagar.

Om orden ska ha laddning måste det finnas stunder av tystnad.

Vi behöver tystnaden.
Det är med livet som i trafiken, man måste ställa sig i refugen i mitten för att inte bli överkörd ibland.

Vi måste våga tystnaden så att inte orden mister sitt innehåll.

Ofta är människor rädda för tystnaden och undviker den genom prat och musik.

Vi lever i en värld full av buller och budskap, där tystnad har blivit en bristvara.
Vi bombarderas dagligen av yttre påfrestningar och vi lever i en tid då det aldrig är riktigt tyst.
Tv, radio, datorer, människor, bilar, bussar, mobiltelefoner. Hela tiden finns dessa ljud omkring oss som människan har uppfunnit.

Det är saker som vi har skapat och gjort oss beroende av.

Ska vi orka alla dessa ljud utan att dö av stress måste vi skapa oaser av tystnad i vår tillvaro.

 

Det handlar om att försöka finna en balans mellan aktivitet och stillhet - mellan ljud och tystnad annars förlorar vi det goda som livet kan ge oss.

Nu vill jag önska DIG en riktigt god natt!

Jag kommer att inta s'ngen tidigt ikväll!


Här kommer kvällens citat:


”Du behöver inte vara annorlunda än den du är.
Du behöver bara vara mer av den person du redan är.” 

Tracy Sell

 

 

 

 

Av Kaela - 17 maj 2016 08:04

   
Bilden lånad här



Känner mig bedrövad då jag går in på Dagens NT.

Nya bilbrännder i de två områden i stan som redan sett en hel del av den varan.

Så¨innerligt onödigt - och så fruktansvärt dyrt för skattebetalare.
Men framför allt - hur får vi stopp på detta?

Och varför sker det?


Två frågor som har ungefär lika svårt att hitta sina svar!
Kanske är det så att vi inte riktigt vill lyssna till svaren.

Att inse att vi ä'r v'ldigt sent ute.

För visst måste det vara så att dessa ungdomar som står bakom bränder och attacker nyss var barn som kände sig marginaliserade och utsatta.
Eller?Det är inte ett försvar att säga så.

Det finns inget försvar för att ge sig på andras egendom och andra människor i deras yrkesutövning.
Men ett försök till den förklaring som jag tror vi alla söker.

Men hur gör vi då nu?Den frågan ställer många idag - och jag hoppas vi ska hitta ett svar.






Av Kaela - 17 maj 2016 06:01

 


Idag finns det ett försiktigt ljus på himen.
Ser inte solen -  men den är nog inte långt borta.
Det är en särskild känsla att ana ljuset.

Det ger en slags förväntan.


Förväntan är en känsla jag gillar - och som jag tror de flesta av oss gillar!

Det att ta vara på små stunder, timmar och ibland dagar där det bara känns gött i kroppen.

Att må bra handlar  om att acceptera livet som det är. Ibland i disharmoni, kaos, sorg - ibland glädje och ljus.

Och må bra vill vi ju!


Så gläds åt den du är - med fel och brister och med tillgångar och förtjänster!

Den glädjen för med sig tacksamhet och många andra bra känslor.


Gläds åt den här dagen - odla din förväntan.


Här kommer morgonens citat:


"Ju mer motvind, ju högre du kan låta din drake flyga "
Churchill




Av Kaela - 17 maj 2016 05:54

 



Grattis på namnsdagen den 17 maj Rebecca och Ruben!


Och grattis också ti ll DIG som har födelsedag idag!

Önskar er en underbar firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards