Direktlänk till inlägg 18 maj 2016

Vi är människor - oavsett ålder

Av Kaela - 18 maj 2016 21:15

 

 

 

I Sverige och kanske i hela västvärlden har vi en otrolig åldersdiskriminering.

Av äldre.

Mång aarbetsplatser skulle må väldigt bra av att behålla arbetsvilliga anställda som fyllt 65 år.

Men man tror att äldre inte klarar arbetsuppgiterna.


Det finns inga belägg för det säger Clary Krekula vid Karlstads universitet som  har forskat på området. Enligt henne finns det inga som helst bevis för att vi människor börjar prestera sämre då vi fyllt 65.


Vi förändras kanske med ökande ålder - syn och hörsel kanske sviker - men det kompenserar och löser de som drabbas oftast alldeles utmärkt enligt Clary.

Yngre kan också känna sig diskriminerade på grund av sin ålder.

Vi upphöjer gärna det unga i alla sammanhang.

 Jag skulle kunna tänka mig att diskrimering av människor på grund av deras ålder - för ung eller för gammal - ytterst har sin rot att vi  så åldersfixerade.

Just därför var det så underbart roligt att idag ha ett uppföljningsamtal med en 25 årig tjej som förmedlades med en kvinna på 80 år för några månader sedan.
Hon var full av superlativer när hon skulle beskriva deras gemenskap och vad de betyder för varandra.

Underbart att höra tyckte jag.


Ikväll ska jag ta det riktigt lugnt efter ännu en lite för lång arbetsdag.


Jag önskar DIG en skön onsdagskväll och en god natt



Här kommer kvällens citat:


"Äldre människor är som museer: det kommer inte an på fasaden utan på de skatter som finns inuti."


Okänd tänkare







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards