Direktlänk till inlägg 21 maj 2016

Klappa dig själv på axeln!

Av Kaela - 21 maj 2016 07:01

  '

Bilden lånad från Google
För en tid sedan läste jag de här orden som fick mig att stanna till och tänka: "I mellanmjölkens land är det förbjudet att vara nöjd med sig själv."
Mellanmjölk i det här sammanhanget associerar jag till ordet lagom= inte för mycket och inte för lite....
Det blir lätt så att vi väntar på att andra ska ge oss det vi önskar, och när de inte gör det skyller vi på andra för att vi inte mår bra.
Vi går omkring och väntar på att chefen eller arbetskamrater, kanske helst båda delarna ska uppmärksamma våra prestationer och ge oss den efterlängtade klappen på axeln tillsammans med några ord om hur bra vi är.
Om vi har tur har vi en chef och kanske arbetskamrater som är bra på det.

Men om vi inte har det får vi inte glömma att uppskatta oss självsa.

Ja faktiskt även om vi har det.


Många av oss går omkring med en negativ självbild....jag kan inget....ser inte bra ut....är så eller så...

Ên bild som kanske har sina rötter ända nere i vår barndom där vi blev mer kritiserade än uppmuntrde.
Förr i tiden....ja inte alls långt tillbaka - så fanns det en slags uppfattning att man inte skulle säga till barn att de var duktiga, modiga, kloka eller att de var söta.
Man var rädd att det skulle göra barnet till en uppblåst egoist.

Att den slutsatsen är fel behöver jag nog inte ens nämna.
Men det är faktiskt så märkligt att trots att vi vet att det var fel så är de av oss som utsatts för mera kritik än beröm under sin barndom präglade av detta.
Det enda vi kan göra åt det är att "prägla om oss"

Det tar tid.
Men det är fullt möjligt!

Ta fem minuter varje morgon med att räkna upp det som är bra med dig!
Jag är säker på att det finns så mycket som är bra med dig att fem minuter får svårt att räcka till.
Gå inte och vänta på att finna lyckan vid slutet av vägen, ”när jag bara har…” , för dit kommer du aldrig. Det kommer alltid att finnas ett ”när jag bara har…”

Idag är det lördag och kanske är du ledig - låt den här dagen bli början till en ny positiv syn på dig själv!

Snart kommer du att uppleva att många runt dig upptäcker detsamma som du.
Att du är en fantastisk person!


Ha nu en underbar lördag!


Här kommer morgonens citat:




"Ingen fågel lyfter för högt om den lyfter på egna vingar. "
William Blake



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards