Alla inlägg den 31 maj 2016

Av Kaela - 31 maj 2016 21:39

 

 

 

Så svårt det måste vara att vara flykting, asylsökande i Sverige och inte få göra något bara vänta på det där beskedet om man ska få stanna eller inte.

Jag tror det är det värsta man kan göra en annan människa att ta ifrån henne ett dagligt arbete.

En daglig uppgift.

Nu har vi inte alls tagit ifrån någon en sysselsättning.

Men vi har inte lyckats se till att de får vettiga saker att göra.

Och inte är det lätt.
Men kanske skulle vi kunna hitta sysselsättningar som egentligen behövs men som vi inte har tjänster för idag - skapa första-tjänster.

Och varför inte till något lägre, så kallade ingångslöner.

Man kan ju knyta bestämmelser till detta som förhindrar utnyttjande av människor.

Jag tror många hellre skulle göra ett enkelt arbete än att bara sova och äta som flera av de intervjuade asylsökande uttryckte det.

Inte därför att de är mindre värda utan för att ge dem en människovärdig tillvaro.

De får ju inte ens gå på SFI förrän de fått sitt uppehållstillstånd.
Förstår att lärare och lokaler kan ha svårt att räcka till - men visst måste vi kunna lösa detta.
Det är ju ett annat sätt att ge dem möjlighet till  dagar med mening.


Just nu drar dagen mot sen kväll och jag vill bara önska DIG en god avslutning på denna tisdag och em god natts sömn.


Här kommer kvällens citat:


"Jag ska finna vägen eller skapa den"

Latinskt ordspråk

Av Kaela - 31 maj 2016 06:05

 


Dagen väcker mig med sol idag.

Och det gäller nog de flesta i vårt avlånga land om jag tolkade väderkartan rätt igårkväll.

Det är ju ett obestridligt faktum att det går betydligt lättare att gå ur sängen när solen möter vår blick än vad det är när tunga regnmoln skymmer den.


Men även de regntunga dagarna kan vi vara solsken för varandra.

Talade för en tid sedan med en kvinna som sa: "Den dag jag inte har fått göra någon glad är en förlorad dag".

Funderat av och till på hennes ord.

Vi behöver ju alla muntras upp- bekräftas - bli sedda!

Jag undrar då och då varför vi har så svårt att vara generösa mot varandra.
Visa uppmuntran och ge bekräftelse. Slösa på beröm och  uppskattning.
Låta bägaren flöda över.....så det spiller på oss själva också....för det gör det!


Uppmärksamma varandra, också utan utan egentlig orsak. .

Många gånger glömmer vi det där vi egentligen ville säga och det är först då personen inte längre finns i livet vi hittar orden.

Jag tror aldrig att vi ångrar att vi gett en annan människa beröm.

Och vi förlorar inga dagar!


Önskar DIG en fin tisdag!


Här kommer morgonens citat:


"Kom ihåg att det finns inget som en liten gest utav vänlighet. Varje gest skapar vågor utan ett logiskt slut."

Scott Adams




Av Kaela - 31 maj 2016 05:59

 


Petronella och Pernilla gratulerar jag idag på namnsdagen den 31 maj!


´Gratulerar också DIG som har födelsedag idag!


Njut av dagen - den är en särskild dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards