Alla inlägg den 2 juli 2016

Av Kaela - 2 juli 2016 22:31

 


Många pratar om hur viktigt det är att hitta balansen i tillvaron.Och det är det!
Balans mellan "det stora livet" -  kanske yrkeslivet med sin fart och fläkt - och det "lilla livet" där händelserna varken är många eller dramatiska.
Just nu lever jag till största delen i det lilla livet några veckor.

Jag har semester - men - jag fuskar i jobbet ett par tre gånger i veckan eftersom det är så det är att vara ensam frivilligsamordnare på en frivilligscentral.


Men mellan fuskestunderna med jobb stornjuter jag just nu av det här lilla livet där jag hinner se färgspelet på himen i solnedgången.
Stanna till och se att här har det sprungit en hare.....när jag går genom parken...

Fundera på om grannen är hemma eller på semester.

Ta upp en bok och läsa - utan att känna att jag måste skynda mig att lägga den ifrån mig så jag hinner sova lite innan klockan ringer.

Det lilla livet  - det är svalor under hustaket, smultronblom som  förvandlas till smultron,, ogräset som sprider sig över stigen och ljudet av humlor och bin.


Vi behöver balansen - både farten och stillheten.


Önskar DIG nu en stilla kväll och en god natt!


Här kommer kvällens citat:


”Kom igen, säger jag till bäcken, förvåna mig: och det gör den, med varje ny droppe.”

Annie Dillard






Av Kaela - 2 juli 2016 19:20

 


En fin dag ligger bakom.

En ljuvlig stund hos frissan-så underbart att känna sig ompysslad och få risbusken på huvudet

förvandlad till något som man faktiskt kan kalla frisyr.


Så ett besök hos min älskade svärmor.

Hon har tagit de första stegen in i det jag kallas "Skymningslandet" och som läkarna kallar demenssjukdom.

Lika varma härliga kramar som hon alltid haft - det har hon även nu.
Hon är inte alltid med i det vi pratar om.

Hon minns inte....men hennes varma ögon möter ännu mina....
Det fyller mig med en innerlig öskan att ta vara på stunderna med henne på ett särskilt sätt.

Tacksam .....


Av Kaela - 2 juli 2016 12:08

 

 

Du som brukar läsa mig ser att jag ändrat lite i bloggen utseendemässigt.

Hur tycker du att det blev?

Av Kaela - 2 juli 2016 10:35

 

Av Kaela - 2 juli 2016 08:38

 

 

 

Jag får ta till mig det jag själv brukar säga idag .... att regn är ett härligt väder.

Och det är det ju absolut!

Det vattnar den törstiga jorden.


Dessutom är en regndag inte så krävande som en solskensdag.

Vackra- väder-dagen den ställer krav på oss: "Gör något av mig, ser du vad jag glittrar - inte kan du ligga med näsan i en bok´en sån här dag som jag är..."

Regndagen har en mera tillåtande attityd;

"Läs du ut boken, städa köks-skåpen, sitt vid datorn hela dagen,skriv brev eller prata i telefon  eller vad du nu vill använda mig till."


En bok som jag vill använda några timmar idag till är boken: "...som får mitt hjärta att sjunga" av undersköterskan och musikern Jannike Häggström.
En bok om hennes tid som undersköterska på ett demensboende.
Ett jobb hon beskriver som en fantastisk möjlighet att göra en viktig skillnad.
Du kan köpa boken här  till det lägsta pris jag har hittat...
En bk som absolut alla har glädje av att läsa. Men kanske främst du som har en anhörig eller vän med demenssjukdom. Eller du som arbetar med demenssjuka personer.


Så ska jag ha en jätteviktig träff på eftermiddagen.

Med min fantastiska frissa Anna som inte bara klipper mig så bra utan också delar ut fina kramar.


Jag vet inte vad du tänker göra med din dag!

Vet inte heller om det är samma väder hos dig som hos mig...det vill säga att regnet det bara öser ner.

Men oavsett - gäör dagen till den fantastiska dag den förtjänar att vara!


Här fr du dessutom ett citat att suga på nu och då under dagen:


"Tid du njuter av att slösa är inte bortslösad.“  

Marthe Troly-Curtin







Av Kaela - 2 juli 2016 07:57

 


2 juli står det i almanackan idag och det betyder att Rosa och Rosita har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också Dig som fyller år IDAG!

Just idag är en perfekt dag att fira på!
Se till att fira er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards