Alla inlägg den 17 juli 2016

Av Kaela - 17 juli 2016 20:46

 

 

 

Så stilla är det här utanför på gården. Och i lägenheterna.

De flesta balkongdörrar är faktiskt stängda.

Minns att det var en speciell upplevelse när jag flyttade hit till "Peking"  att staden blev absolut folktom ungefär vid skolavslutningarna. Och det stämmer faktiskt fortfarande.

Betydligt mer än barndomens och ungdomens Uppsala eller vuxenlivets (det tidiga) Stockholm.


Tror att det är mycket få som är hemma nu mitt i brinnande juli!

De flesta sitter i sommarstugor eller båtar....eller kanske på en sandstrand lång hemifrån.


Själv måste jag säga att jag inte känner så mycket för att åka utomlands så som det ser ut i världen just nu.

Jag som alltid drömt om en vecka i Paris känner ingen dragning till den staden eller det landet just nu.

Och det är nog något jag delar med många.
Kanske kan det bli ett uppsving för hemlandssemestern.

Bra för Sveriges finanser i varje fall.


Nu drar det mot kväll och jag vill önska DIG en riktigt skön söndagskväll och en god natt mot måndag - oavsett om du ska arbeta och måste upp tidigt eller får sova så länge du vill.


Här kommer också ett klokord inför kvällen:


"Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma"         

Okänt ursprung





Av Kaela - 17 juli 2016 17:07

   





Även i den tyngsta dagen
bor ett stråk
av ljus

 

i den svartaste natten
föds tonerna till en sång
om hopp

 

i det grymmaste
händelseförloppet
bor fröet

 

till en framtid


Kaela














Av Kaela - 17 juli 2016 12:25

 

 

 

 

En fras som jag hört så många gånger innan får helt plötsligt en ny innebörd. "Se dig för!"


Ser jag eller ser jag inte?

Vad ser jag!
Av det som finns....ser jag en förvriden bild av verkligheten....ja allt är möjligt med en synskada.

 


Jag stannar till framför skyltfönstren.
Jag blundar med mitt ena öga och ser in i lokalen och försöker urskilja saker och ting.

Inga problem! Eller mindre problem.

Märkligt vad ser jag - vad ser jag inte - är det glasögonen?  Dimman- gråheten.
Är dom kanske smutsiga?
Jo, lite grand kanske.

Andas på dem och torkar med blusärmen.

 

Bättre?

Nja??


Det är oerhört svårt att för sig själv erkänna att det är något fel på en.
Undanflykterna ligger nära till hands och när det är ett allvarligt fel, med hotfulla konsekvenser, är det än svårare att acceptera faktum.....

 

Ja jag vet....min syn blir sämre för varje dag....jag behöver inte diagnoser för att inse det.

Verkliga livet visar det på tusen sätt.

Det är en slags sorgevandring.

Ser jag detta för sista gången.

Jag vet att tiden jag kan arbeta med det jag älskar över allt annat är mycket kort....

Hur ska jag finna mig tillrätta i det påtvingade halvmörkret med den påtvingade sysslolösheten?

Jag vet inte!
Och jag behöver inte veta idag.....inte idag....

Idag - som blev en dag med tårar och frågor....

Men tårarna tvättar mina inre ögon så jag ser det som är viktigast av allt att se....


Och jag vet att imorgon går det bättre igen...

Även om jag lever i en slags ständig sorgebearbetning.


En sorg också över att jag tvingar in någon -  just genom den kärlek som förenar oss  - att dela detta med mig.

Vilket kanske är ännu svårare för den som trots allt ändå står bredvid!

 

Imorgon är en annan dag!

Om inte en dag av mirakel så en dag av under och förundran över det man hittar i halvmörkret!

 

 

Av Kaela - 17 juli 2016 09:44

 

 

 

Vilka semestervanor jag skaffat mig!

Sova till efter klockan 9.00

Ja- det är ju semester - och skönt är det att krypa ner i sängen igen den tid då klockan brukar kalla för uppstigning.

Undrar varför sängen är allra skönast på morgonen?

Om det är så att man har extra svårt att komma upp på morgonen finns det faktiskt en väckarklocka som inte tystnar förrän man i princip står på den!


Har du funderat över att i princip alla människor - från den lilla bebisen till den äldre kvinnan eller mannen sträcker på oss när vi vaknar?
Eftersom redan bebisen gör det måste det ju vara en reflex.

En teori (har jag läst) är att vi genom att sträcka på oss väcker kroppen och hjärnan.
Medan vi sover slår hjärtat långsammare, blodtrycket sjunker, lungorna drar sig samman och musklerna slappnar av. När väckarklockan ringer på morgonen måste hela kroppen vakna.Sant eller inte.

Det låter logiskt tycker jag!


Att hälsan hotas om man konsekvent sover mer än 7–8 timmar (Om man inte är tonåring...deras sömnbehov är cirka två timmar längre per natt)  är ju de flesta experter överens om.

Men man kan tydligen ha en period av längre sömnnätter tillfälligtvis för att man behöver sova ut, eller är sjuk, eller har ovanligt tungt arbete eller kroppsträning.

Detta med sömn är verkligen en hel vetenskap.

Och inte mycket gör oss så oroliga som vi blir om vi får problem med sömnen.

Nu är det en bit in på söndagsmorgonen och jag hoppas att DU har det gott och att livet ger DIG just det DU längtar efter idag!


Om du tycker det är bra med "kloka citat" ska jag hjälpa söndagsmorgonen med att ge dig ett sådant här:


"Genom att vara dig själv placerar du något vackert i världen som inte fanns där förut."

Okänd tänkare





Av Kaela - 17 juli 2016 09:34

 

Idag har det redan hunnit bli den 17 juli och Bruno har namnsdag!


Jag gratulerar så hjärtligt!


Gratulerar DIG som har födelsedag idag lika hjärtligt!


Önskar er en härlig söndag - en speciell dag!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards