Alla inlägg den 2 september 2016

Av Kaela - 2 september 2016 21:14

Ja, vi kan för många ord,
för långa ord, för svåra ord,
för tröga ord, för djupa ord,
för skeva ord, för sneda ord,
för böjda ord, förnöjda ord,
för höga ord, för låga ord,
för skeva ord.
Faktum är den det, att vi kan, alldeles för många ord ord ord
 
Den här satsen stod på tavlan till den föreläsningssal jag klev in i dag efter lunch.
Ämnet som annonserats var "Vad säger orden"
 
En föreläsning jag gillade.
Det förstår du som följt mig ett tag och sett min barnsliga förtjusning i ord.
 
Ord är så otroligt viktiga.
Vi kan smeka och uppmuntra, få människor att orka vidare, en dag till med ord.
Vi kan också få människor att känna sig små och totalt bortgjorda.
Bara genom ord.
 
Om jag säger att ord är satsdelar låter det högeligen prosaiskt och trist.
Ändå är det så.....de är delar i en sats....en mening som vi använder för att berätta, för att trösta, för att övertyga, för att visa att vi har rätt....
 
 
Varma ord, vackra ord, djupa ord...
De äro som doften av en blomma i natten
den man icke ser.
Bakom dem lurar den tomma rymden...
Kanske de äro den ringlande röken
från kärlekens varma härd?
 
Så diktade Edith Södergran....
Det finns en och annan dikt om ord förutom denna....men jag hittar inte en av dem jag gärna skulle ha delat.
Men det kommer kanske senare - om/när den dyker upp.
 
Vi kan i allafall enas om att ord är viktiga....
 
Ha en skön fredagkväll och en god natt!
 
 
 
 

Av Kaela - 2 september 2016 06:04

 ö

 

 

Din nya dag kommer till dig....på mjuka morgonfötter....möter dig med alla sina möjligheter.

Visst kanske det kommer att finnas både ljuvt och lett i din dag.

Det får vi aldrig bestämma.

Men vi får bestämma att vi tar emot allt som en gåva.


Kanske kommer vi en dag - någon gång . hur galet det än kan låta,  känna vår djupaste tacksamhet för det som kom till oss som vi inte ville ha - just då. Men som visade sig ha välsignelser under sina svarta kanter.


Stanna till en stund- andas djupt och känn tacksamheten över denna dag - din nya dag!
Jag har suttit en stund på balkongen, i gryningsljuset och svalkan.
Låtit tankarna gå som de velat, natten har inte varit full av sömn utan fylld av oroliga uppvaknanden så jag kände hur fel mina tankar var den första stunden.

Men så tog jag ordet tacksamhet och höll kvar det i mina tankar - tills det var min förhärskande känsla.

Tacksamhet för idag - denna dag- som än bara är i sin början!


Önskar DIG en dag att känna tacksamhet för.
Tacksamhet är en skön känsla....


....någon annans kloka tankar om tacksamhet...


"Du måste leva i en attityd av tacksamhet. Det är nyckeln till ett liv av rikedom och lycka"
Sir John Templeton




Av Kaela - 2 september 2016 05:43

   


Idag är det fredagen 2 september och Justus och Justina har namnsdag!


Jag gratulerar!


Justus är inte så vanlig - det finns bara 150 män drygt med namnet idag som kallas för det. Drygt 400 som har det med bland sina namn.

Justina finns det inte ens 100 kvinnor som kallas, drygt 200 har det bland sina namn.


Grattis till er som är unika nog att bära namnet.


Grattis också till DIG förstås som har födelsedag idag!


Dagen är er!
Njut den!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards