Direktlänk till inlägg 7 september 2016

Våga visa din svaghet det är så man blir stark

Av Kaela - 7 september 2016 20:19

d  


 

 

Ibland blir jag skrämd när jag ser hur vårt samhälle förändras mot alienation och främlingskap....dyrkandet av styrka, föraktet för svaghet.
Ta dig samman och kämpa kan den få höra som knäar i kampen för att orka.

Och alla måste orka....utan att hänsyn tagen till att vi har olika styrka och att det vi måste orka ställer olika höga krav på oss.

 

Jag har länge talat mig hes om att våga vara svag. Vi kanske kan imponera på andra med våra styrkor men det är bara utifrån svagheten vi kan mötas.

 

Många av oss lägger stor energi och tid och initiativrikedom på att ge omgivningen intrycket att vi är starka.

Medan vi ständigt försöker tysta det gråtande hulkande lilla barnet inom oss.
På den vägen blir vi bara svagare och svagare alltmera sårande.

 

Det paradoxala är alltså att genom att våga visa vår sårbarhet så blir vi  om inte osårbara - men betydligt mindre sårbara  eftersom vi inte längre har något att dölja.

Dessutom får vi ju nya vänner - vänner som ser att vi inte hotar deras sårbarhet eftersom vi vågar visa att vi blöder  ibland.

Att våga vara sårbar är ett extremt mod.
Genom sårbarheten kan vi omfamna vår osäkerhet. Om vi ska hitta tillbaka till oss själva eller till varandra är sårbarhet vägen.
Låt det komma och låt det gå. Se din  sårbarhet som en styrka istället för svaghet. Om vi inte tillåter den svagheten att finnas eller visa sig väljer vi att inte vara sanna och ärliga mot oss själva.

Och inte eller någon annan.


Med de här tankarna vill jag önska DIG en god kväll och en natt med vackra drömmar.

Jag ska "koja" tidigt ikväll eftersom jag sov bara ett par timmar natten som gick!


.....ett citat.....


"Och de som sågs dansa ansågs vara galna av dem som inte kunde höra musiken."

Tom Hodkginson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards