Alla inlägg den 10 september 2016

Av Kaela - 10 september 2016 20:21

 



Svart varm sammetsnatt därute.

20 grader varmt.

Blev nästan svettig av vår kvällspromenad i parken intill oss.

Den är 3 km om man går från ena sidan till den andra-

Vi gick halvvägs och vände sedan om - eller tog en annan väg tillbaka.

Cirka tre kilometer allt som allt.


Varmt har vi och jag är så nöjd....värmen från södra Europa letar sig sakta men säkert in över landet - och ger oss osannalika temperaturer med tanke på att vi närmar oss mitten av september.

Visst börjar det höras en och annan röst som saknar den "vanliga" höga klara septemberluften.

Men just nu tycks vi få vara nöjda med att sommaren biter sig fast.


Önskar DIG en fin lördagkväll just där DU är!


....lite tänhkvärdheter att ta med dig då du vandrar vidare....


"Det kan se ut som om situationen skapar lidandet, men i slutändan är det inte så – ditt motstånd gör det."
Eckhart Tolle

Av Kaela - 10 september 2016 15:05


 

 

Frivilligcentralen är ju ingen datingtjänst - men ibland blir det som det blir - när två människor får kontakt med varandra....


Det som hände  och som jag fick berättat för mig av denna härliga 82 åriga dam - gjorde att jag smidde en dikt



Jag undrade om nu det fanns
till annat liv ännu en chans
att hitta nån att vara när...
få känna pirret, jag är kär.


När man som jag fylllt åttiotvå
så är det alldeles säkert så
man får va` glad för det man har
fast det är bara minnen kvar.


Men en dag just denna vår
utanför min dörr en herre står
och hatten höll han i sin hand
jag har ju mött honom ibland


Vi tog en kortare promenad
och njöt av våren i vår stad
så åt vi middag vid mitt bord
vi sa ju inte många ord


Och nu när emot höst det går
så vet vi båda att vi får
ha någon som ger pirr i magen
och som finns hos oss hela dagen.


På våra händer glänser varsin ring
som säger att vi har någonting
tillsammans som är fint och stort
för att han ringde på min port


Kaela

Av Kaela - 10 september 2016 11:26

 


Sommaren står fortfarande grön utanför mitt fönster.


Säkert har du hört talas om hur nyttiga gröna blad kan vara.

Groblad till exempel....men även daggkåpa med mera....

Här i Tidningen Land kan du lära dig lite om hur gröna blad är viktiga för oss inte bara för att de är så vackra.

Av Kaela - 10 september 2016 08:56

l  

 

 

 

Väldigt ofta idag, när man tillsammans med någon eller några andra funderar över en människa.

"Hur ska vi kunna hjälpa?"  "Hur möter vi hennes/hans problem?"
Så kommer nästan alltid eller i mina ögon lite för ofta, kommentaren: Hon/han måste ha  någon slags "bokstavskombination".


Vad man menar är att det måste föreligga en diagnos - eller ännu ingen diagnos, att personen ifråga har Adhd, add, damp eller dcd.

Ja en djungel är det minst sagt, även om jag har förstått att det finns beteendevetare som hittar i den djungeln.

Eller - i varje fall är införstådd med vad man menar med de olika bokstavskombinationerna.


Jag har med ojämna mellanrun försökt sätta mig in i vilka symptom som hänförs till de olika diagnoserna.

Och jag inser att det finns människor som faktiskt motsvarar beskrivningarna till punkt och pricka.

Men också att det känns som att så fort någon inte följer normen (och vad är det för norm - vem är normal?) så är det viktigt att få en diagnos.

I de flesta fall handlar det ju ändå om att lära sig leva med sina problem - kunna hantera dem så man kan vara en del av ett socialt sammanhang.
Och visst - det kan man ju bland annat få genom terapi. Och allt stöd och all hjälp är ju superviktigt.
Som jag förstått det finns det mycket lite av medicinering eller operationer eller liknande som skulle kunna hjälpa personen som drabbats, utan det är helt enkelt en neurologisk störning.


Nu är det ju så att uttrycken och diagnosticerandet jag talar om oftast eller kanske nästan alltid kommer från lekmän och amatörer.

Men det är just den bekväma utvägen för oss vanliga medmänniskor -  att förklara en människas beteende jag vill ifrågasätta.

Det är ju faktiskt så att det inte är mer än mellan 3-6 % av barnen som har ADHD.

I många fall förbättras det då man blivit vuxen, eftersom det där finns endast 2 % som motsvarar diagnosbeskrivningen.

Man lär sig hantera det helt enkelt tror jag.

En neurologisk störning kan ju annars knappast försvinna.


Låt oss känna respekt för dem som drabbats av någon av de störningar som dessa bokstavskombinationer står för- och underlätta för dem.

Men undvika att amatörmässigt slänga diagnosen på alla som vi anser har ett avvikande eller märkligt beteende på något område eller totalt.


Vet inte om jag riktigt lyckades få till den texten som jag avsåg - men det är i alla fall ett försök.

Och jag blir väldigt glad om du som har samma, liknande eller helt annorlunda tankar runt detta kommenterar!


Nu är det lördagmorgon.

En lång och lat sådan.

Snart ska jag äta frukost som mannen står i köket och gör iordning.

Önskar DIG en fin lördag - här hos mig är den än så länge riktigt solig och varm....folk sitter på balkongerna och äter sin frukost 10 september - det är ganska fantastiskt!



....och så ett citat....


"Ge aldrig upp, i morgon kan vara den dag som ger dig precis det du behöver för att förvandla ditt liv fullständigt."
Okänd tänkare



Av Kaela - 10 september 2016 08:46

 


Idag är det lördag och det är den 10 september!


Det betyder att det är dags att gratta Turid och Tord på namnsdagen!


En toppendag önskar jag er som bär något av dessa namn.


Och DU som har födelsedag idag!

Stort grattis till DIG och glädje och styrka över ditt nya levnadsår!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards