Direktlänk till inlägg 24 september 2016

Du sitter väl inte i fängelse?

Av Kaela - 24 september 2016 08:46

 

 

 

Bilden du ser här ovan är min vy vid mina "morgonfunderingar på balkongen".

Precis så här ser det ut.

Ibland skiner solen och himlen målas ljus men idag har dagen tagit på sig gråulstern....

 

När jag tittade på detta foto slogs jag av hur tydligt man ser pinnarna i balkongräcket.
När jag satt därute tänkte jag inte på det....jag såg längre -bort till grannhusen och vidare uppför gatan...

Men OM jag hade tänkt på det hade dessa tankar mycket väl kunnat göra så att jag istället för att rikta uppmärksamheten mot grannhus och horisont upplevt det som att jag satt instängd på balkongen.


Troligen är det så att vi aldrig kommer åt den egentliga verklighetenen.

Utan bara vår egen uppfattning om den.
På grund av att det är så - är det otroligt lätt att hamna i fängelse.

Nej, inte på Kumla eller Hall....utan ett inre fängelse vars murar vi accepterar.

Oftast har vi inte skapat dem.

Det påbörjades av vår omgivning redan då vi var mycket små.

Men vi tog så småningom över mursleven och gjorde muren tätare och högre.

Det är inte vår kropp som sitter i fängelse.

Men vi är lika mycket fångar som om det vore så.

Om vi inte bryter sönder den här felaktiga bilden av verkligheten och gör allt för att närma oss den verkliga verkligheten.

Den som säger att vi är dyrbara och vackra.
Att vi är kunniga, inspirerande och fulla av livslust.

Den verklighet som öppnar famnen emot oss osch säger - ingen hindrar dig - absolut ingen - du kan göra det du vill - det du verkligen vill!

Den verkligheten vill vi bo i.

 

Däremot vill vi givetvis ha ett visst skydd mot en kanske ibland ganska brutal verklig verklghet.

Och det är ok att vi skyddar oss - så länge inte skyddet förvandlas till ett fängelse!


Ha nu en underbar lördag.

Gör det DU vill göra.

Jag har grattat min äldste som som har födelsedag - på Facebook, och jag ser fram emot att gå ut i Kulturnatten ikväll.

Det är nämligen kulturnatt i Norrköping den 24 september.

Och ska också passa på att fira vid ett restaurangbord, att jag och mannen i mitt liv varit gifta ett imponernande antal år just idag!


Önskar DIG en riktigt fin och fri och meningsfull lördag!


ett citat till dig....


”Det kan kännas nog så motigt att plocka bort tegelsten efter tegelsten i en stor mur. Men en dag rasar hela fängelset och du inser vad du har åstadkommit”.
Deepak Chopra




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards