Direktlänk till inlägg 30 september 2016

Gulligt - men ytligt på sociala medier

Av Kaela - 30 september 2016 06:09

 

Förytligas ....ett ord som inte låter så roligt.

Ändå kom ordet till mig nu under "min stund"  därute på balkongen.

(Börjar undra hur jag ska tillbringa den där viktiga startstunden på dagen om några veckor då balkongen är inglasad)


Ofta frapperas jag av den gullegulliga samtalstonen på Facebook och andra sociala medier.

Det skriver jag - trots att jag vet att det finns både hatkampanjer och annat på dessa "nät-tillflykter."
Jag ser väldigt lite av detta - för att inte säga ingenting.

Jag har nog inte den sortens vänner som skriver fula saker om och till varandra.

Tvärtom - precis som jag skrev - det är så jättetrevlig samtalston.

Ja men då är väl allt gott och väl.

Absolut är det så delvis.

Men det finns något i tonen som berör mig illa.

I samtalen . I valen av ämnen.

Det är så otroligt ytligt.

Man behöver inte alls göra ständiga djupdykningar i sina samtal.

Men om någon skriver om att något tråkigt hänt dem (som cancerbesked till exempel) så får de massor av "gilla" och rosa hjärtan.

Det är gulligt!

Ja till och med urgulligt!

Vad är det då jag reagerar på?

Jo, att många av de som skickar gulliga ord och symboler inte tar upp telefonen och slår en signal, eller köper en blomma och går hem till personen.

Men vet jag att de inte gör det?

Ja vid ett par tillfällen vet jag - och det är två tillfällen för mycket.


Facebook är en jättebra anslagstavla.

Vi får veta att något hänt en människa som har så stor betydelse i mitt liv att jag släppt in som vän, eller själv sökt vänskap med.

Då kan det inte vara möjligt att jag gjort det mitt hjärta vill genom att skicka gullighet på nätet.

Då behövs jag i verkliga livet!

Annars bidrar Facebook till det fantastiskt tråkiga att förytliga både oss och våra kontakter!


Med de här tankarna vill jag önska DIG en fin fredag!

Ta hand om din dag!

Den är faktiskt helt och hållet DIN!



Ett citat att ta med ut i dagen kanske....


"Att vara medveten om en enda brist hos dig själv är bättre än att vara medveten om tusen hos någon annan. "
Dalai lama

 
 
Ingen bild

Stina

30 september 2016 09:12

Vilket bra ord, förytligas! Det är ju så det blir många gånger på fb.
(Har inte själv, men har hört via andra), men visst är det väl bra
ibland. Du har skrivit så mycket kloka bra saker hela veckan,
tänkvärda saker, du borde skriva en bok om alla dina kloka
tankar! Hoppas du får en fin o bra dag och helg, kram från Stina

Kaela

30 september 2016 16:02

Fina du Stina!
Jag tror att kanske fb bara är en spegling av det som händer i verkliga livet.
Det finns någon slags förytligande över huvud taget kan jag känna det som!
Önskar dig också en riktigt skön helg med en kram Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards