Alla inlägg under september 2016

Av Kaela - 22 september 2016 05:34

 

 

Idag är det den 22 september och Mauritz och Moritz har namnsdag!


Stort grattis till er!


Detsamma till DIG som fyller år idag den 22 december!


Moritz en tysk form av mansnamnet Maurits som i sin tur är av latinskt ursprung. Det betyder "man med Morer moriskt (mörkt) utseende", eller "man från Mauretanien". Namnet är mycket ovanligt - i stort sett finns bara - i nte mer än cirka 500 män.


Ha nu en härlig och minnesrik bemärkelsedag!

Av Kaela - 21 september 2016 18:21

 


Hela denna vecka har innehållit många möten med andra människor.

Underbart tycker jag som älskar möten!

Visst är det så att det är i mötet med andra som vi lever, växer och mår bra.

 

Men det är också i mötet med andra och då framför allt när mötet inte innehåller ömhet, respekt och förståelse åt båda håll som det blir eländigt och misslyckat.


Och kanske är det inte ovanligt att de största bekymren kommer från oss själva,  men hur ofta har vi inte hamnat i sammanhang eller relationer som vi inte kunnat förutse konsekvenserna av i förväg.

 

Då kan det vara något i omvärldens oförmåga, ovilja eller oförståelse som helt enkelt inte kan vara en del i en fungerande vardag.


Och så blir det grus i maskineriet bildlikt talat.

 

De där mötena där vi verkligen vågar vara utgivande och öppna - och även den vi möter är detsamma är ganska sällsynta - men vilken upplevelse när det händer

 

Som sagt - alla möten är inte så.

En del är smärtsamma och egentligen inga möten.

Vi talar förbi varandra hela tiden.

 

Sådana möten lämnar man med en uppgiven känsla.

Jag är glad att mina möten under veckan bakåt varit möten mellan världar-där vi möttes - fick något och gav något.

Möten är viktiga - och det gäller att fortsätta mötas - fortsätta  sätta den en foten framför den andra- och göra allt för att varje möte ska bli den hisnande upplevelse som det öppna mötet är!!


Önskar DIG en skön kväll. Jag är ju hemma riktigt tidigt ikväll - men jättetrött efter två sena kvällar så troligen kommer jag att äta den pizza mannen i8 mitt liv kommer hem med snart och sedan inte orka så mycket mer än lite nyheter innan jag loggar in i sovrumet.


för dig som vill finns ett citat här nedanför....


"Din storhet bygger inte på vad du har, utan vad du ger."
Okänd

Av Kaela - 21 september 2016 17:52

 



Jag gissar att det finns flera är mig som undrat hur i allsin dagar man ska få rent sina persienner.

Men så läste jag rådet att använda bomullsvantar - jag blöter dem i vatten med svagt rengöringsmedl i....sen är det bara att dra fingrarna mellan lamellerna.


Lycka till



Av Kaela - 21 september 2016 06:06

 

 

Att vara nära - våga närheten och de avslöjanden det medför.


Mitt jobb medför ju många fantastiska möten med människor.

I måndags mötte jag en gammal man och hans sorg.


Igår mötte jag en ung kvinna.

Vi kom att samtala om sorg.

Hon berättade att hon miste sin mamma som 15-åring.

Orden hängde kvar i rummet då hon uttalat dem , medan jag försökte ta till mig hur det måste vara att mista sin mamma i en ålder då man ju faktiskt är i en brytningstid och mamma framför allt är den man konfliktar med.

Mammans död var plötslig.

V talade en stund om detta....jag kände hennes sorg- hur den finns kvar....den bodde i hennes ord...även nu 7 år senare.

Plöstligt sa hon:  Sorgen - ja den försvinner aldrig. Det tror jag inte den ska heller.. Den har blivit ganska hemmastadd hos mig..Den berättar om och om igen vad vi hade, mamma och jag.. Jag vill inte vara utan den.

Sorgen har växt i mi8g och blivit en styrka.


Så visa ord av den som är så ung.

Men kanske är man inte så ung som åren säger när man mött det svåra och tvingar ta sig igenom det.


Nu önskar jag DIG en riktigt fin onsdag!


....om du vill ...ta med dig ordspråklet här nedanför då du vandrar vidare...



Livet handlar inte om att vänta tills ovädret går över
utan det handlar om att lära sig dansa i regnet.




Av Kaela - 21 september 2016 06:02

      

 

21 september är det idag och Matteus har namnsdag!


Matteus är ett namn som betyder Guds gåva.

Inget vanligt namn eftersom det finns bara drygt 500 män i Sverige som heter så.
Grattis till DIG som gör det!


Grattis också till DIG som har födelsedag idag!


Var rädd om dagen - den är sär skild!


Av Kaela - 20 september 2016 06:13

Måste bara visa bilden av tomaterna jag fick se när jag handlade igår

 

 

 

 

Igårkväll var jag inte hemma förrän klockan var över 21.00- så jag stupade isäng och hann inte eller orkade inte ens ta en titt in i bloggen.

Det blir samma långa dag idag.

Igår var det utbildning av nya frivilliga på kvällen.

Ikväll blir det föreningsmöte.


Även när man älskar sitt jobb blir det lite tufft med två så långa dagar efter varandra.


Mötte en gammal man igår.

Som just mist sin hustru.

Slogs av den oändliga sorgen i hans blick. Så tvärt emot hans ord om att man måste acceptera att det inte är ovanligt att man dör när man börjar bli gammal.

57 år hade de varit gofta och känt varandra sedan första klass i skolan.

Inte svårt att förstå hur oerhört stor del av hans värld hon tog med sig när hon gick.


Men det jag tänkte på framför allt under samtalet var att våra ögon aldrig kan ljuga.

Hans ord motsade hela tiden det jag läste i hans blick.

Han avslutade med att säga att han inte kände sig ha rätten att sörja sin hustru - eftersom det som hänt var normalt - det är normalt att gamla dör.

Så hemskt!

Men jag hört detta från flera äldre som mist sin människa på jorden.

Nog måste vi ge alla rätt och utrymme och förståelse fäör just den sorg som den personen går igenom!


Ha nu en riktigt fin tisdag!


....för den som vill.....ett citat...


"Kärleken vårt livs största glädje

och vårt livs största sorg"

Franskt ordspråk





Av Kaela - 20 september 2016 06:05

 


Lisa och Elise har namnsdag idag - den 20 september.


Grattis säger jag...och berättar att Elise är en fransk variant av Elisabet som betyder "Gud är fullkomlighet". 9000 kvinnor cirka bär namnet i vårt land.

Lisa har funnits i Sverige sedan mitten av 1500-talet och har ofta använts som en kortform av Elisabet.

Lisa hör till de 30 vanligaste kvinnonamnen och har gjortt det i flera år.


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag 20 september!
Ta hand om er dag!

Av Kaela - 19 september 2016 06:11

 

Fotot lånat på Google

 

 

Jag vaknade denna morgon strax innan väckarklockan skulle ringa av en hård smäll.

Hjärtat rusade och jag kände hur jag blev svettig och torr i munnen. Tankarna både rusade och stod stilla.

Vad var detta?

Jag blev rädd.

Kanske inte helt fel att bli rädd i den situationen.

Men hellre borde man ju bli observant.

Då blir man ju inte halvt paralyserad som man blir av rädslan.


Rädsla är vår främsta fiende, den som verkligen kan skada oss och göra oss så illa att vårt liv helt eller delvis blir förstört.


Tänker ofta på damen som ringde mig på mitt jobb för 8 år sedan...eller - nej-det var polisen som kontaktade oss.

De hade en dam som blivit väskryckt och som inte hade några anhöriga.

Under de åtta åren som ligger bakom har hon i princip alltid haft en frivillig med sig så snart hon ska lämna sitt hem.

Hennes liv har blivit tungt.

Hon äter en hel del lugnande och sömntabletter....

Det var en verklig och mycket obehaglig händelse som startade hennes rädsla.

Men rädslan har blivit något mycket värre i hennes liv än denna händelse.


Det mest skrämmande med rädslan är inte vad vi är rädda för utan det är själva rädslan..
Den största fienden är själva rädslan, och inte det man är rädd för.
Att vara rädd blir en självuppfyllande profetia, för rädslan finns alltid där och försäkrar att det finns anledning att vara rädd!


Om du inte avsätter rädslan från tronen i ditt liv kommer den att förminska dig, köra över dig och låsa alla dina kontaktmöjligheter, och beröva dig på allt det som gör livet värt att leva.

Vet inte varför just detta dök upp i min tanke denna måndagsmorgon.

Men kanske någon behövde läsa det.....

Eller jag behövde skriva det....
Önskar DIG en fin måndag . veckans första arbetsdag!


...om du vill har du ett citat här nedanför....


"Livet krymper eller växer i proportion till ens mod. "
Aais Nin



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards