Direktlänk till inlägg 31 december 2016

Tar sociala medierna över våra liv!

Av Kaela - 31 december 2016 15:38

     


Facebook, Twitter och andra sociala medier växer snabbt.

Jag har en god vän som vägrar Facebook och hon säger att folk ser henne som lite asocial.

Och om man betänker att mer än hälften av den svenska befolkningen, 5 miljoner människor, är aktiva användare på Facebook.drygt fyra miljoner loggar in där varje dag - ja då ses man kanske som udda om man avstår utan att det beror på ålder eller sjukdom.


Det finns en motkamp idag - mot sociala medier.

Man stöter på den lite här och där.

Och jag måste säga att jag tycker att det är bra.
Det får åtminstone mig att tänka efter!

Vi behöver bli lite kritiska.

Vad är det vi ägnar så mycket tid?

Vill vi verkligen leva vårt liv i Facebooks skyltfönster?

Jag tror ingen av oss - eller i varje fall mycket få vill det.

Ändå är det vad så många gör.


Jag vet när vänner badar, äter middag, tittar på TV med mera, bara genom en kort stund på Facebook.

Jag gillar att få veta att en god väns efterlängtade barnbarn har anlänt....att någon reser till Afrika och att någon är sjuk eller fått svårigheter på annat sätt( så att jag blir påmind om att tänka lite extra på just den vännen... och funbdera vad jag kan göra för att underlätta)

Men jag känner mig nästan som fönstertittare när jag får veta att: nu går jag i badet, eller liknande....

Jag har hitintills inte sett någon skriva...nu  går jag och kissar...men hörde att någon annan  fått dela även detta ur någon vän eller bekants liv på Facebook.

Jag har nog en ganska ambivalent inställning till Facebook.

Jag ägnar det ganska lite tid....och har ibland frapperats över att jag nästan börjat ursäkta mig när någon pratat om något som jag varit tvungen att fråga vad det gäller när den talar om något ämne eller person...och får svaret...men har du inte kollat Facebook.

Finner mig själv d¨ofta mumlande något om att jag inte haft tid.
I själva verket har jag ju inte prioriterat Facebookumgänge och det vill jag kunna säga utan att rodna eller ses som lite nördig.


Facebook är ett verktyg- och som sådant är det både bra och dåligt.


Just idag ska du kanske göra en kort visit om du har lust och konto förstås.....många nyårshälsningar såg jag vid mitt korta besök.


Ett gott nytt slut i tacksamhet över vad år 2016 givit - och ett förväntansfullt möte med 2017 önskar jag DIG!



 
 
Ingen bild

Sanna

31 december 2016 16:59

Jag är som du lite ambivalent till Facebook och skriver nästa aldrig men ibland gillar jag något eller gratulerar någon. Om det är något som jag vill säga göra jag gärna det i ett meddelande i stället för på "väggen" och ser jag något tex som jag kan ringa en stund i stället så gör jag det i stället.

Jag kikade in för att önska dig/er ett gott slut och ett välsignat nytt år - och härmed gör jag det...
kram

Kaela

1 januari 2017 00:26

Tack för den fina önskningen Sanna!
Nej Facebook kan lätt bli lite för mycket.
Oftast förr har jag inte haft tid.
Nu har jag det och får hålla mig i skinnet så det inte blir mera än jag vill.
Ett gott och välsignat år till DIG Sanna!
Kram!

 
TantGlad

TantGlad

31 december 2016 18:28

Det här med sociala medier kan väl visst ta över lite......jag tror det lätt kan bli som ett gift. Man kanske inte alla gånger tänker på hur ofta man är inne på fb. Måste själv medge att det blir lite som ett gift. Jag kikar nog rätt ofta in på fb . Lite kul åxo. Min gubbe har inte fb , så han är en vägrade. Samtidigt som jag själv tycker det är kul med sociala medier så tror jag ändå att det är viktigt med lite distans. Det får inte bli ett måste.

Stor kram fina du och Gott Nytt År

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

1 januari 2017 00:24

Ja visst blir det lätt ett måste - och lämnar lite fadd smak i munnen----man undrar vad skulle jag in och göra nu då.
Men nu kavlar vi up ärmarna och gör ett gott nytt 2017 på alla plan-
Stor kram till fina du.... och Gott Nytt....du är en glädjespridare!

 
Ingen bild

Stina

1 januari 2017 14:07

Jag som är lite "gumman mot strömmen" har inte fb, visst kan det va bra ibland om man söker någon persson el.dyl, men inte hela tiden!
Önskar dej ETT GOTT 2017, kraam från Stina
Tack för all klokskap du delat med dej av under 2016!

Kaela

1 januari 2017 16:21

Det är bra att det finns "gummor - och gubbar också - mot strömmen". Var skulle det annars ta vägen?

Tack för att blivit en V.I.P i mitt liv Stina - önskar dig ett nytt år - just som DU vill h det!
Kram!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards