Alla inlägg under december 2016

Av Kaela - 27 december 2016 10:17

 

 

Att tonåringar anser att de har föräldrar med hur många brister och fel som helst - det är vi nog alla medvetna om.

Tycker väl  - att så är det....och det får man leva med några år -  till sist inser man att föräldrarna inte var så tokiga ändå!

Eller kanske man kan säga att man också fått en annan blick för vad ens föräldrar hade att kämpa med.

Åtminstone i så stor utsträckning som vi kan veta det om varandra.

Det finns många hemligt burna svårigheter och sorger.

 

Idag och under ganska lång tid tillbaka har många gott och väl vuxna och livserfarna barn fattat pennan och skrivit om sin/sina föräldrar.

Inte med så stor förståelse alltid.

Det förvånar mig och det gör mig ledsen.


Kanske att det var Kerstin Thorvall som för bra många år sedan nu startade denna "avslöja mina föräldrar" skriverier.
Det var ju sin mamma hon beskrev på ett sätt som inte många av oss hade anat.

Författaren Slas son -  Nils Claesson skrev en gravt avslöjande bok om sin självupptagne och alkoholiserade pappa. Som väckte både indignation och förvåning.
Jan Myrdal orsakade ännu mer uppståndelse när han för trettio år sedan skildrade sina berömda föräldrar Alva och Gunnar som kyliga och distanserade.

Ingmar Bergman och Liv Ullmann står i centrum för Linn Ullmanns nya roman "De urolige".

Cajsa Stina Åkerström har skrivit en bok om sin far och undrar bland annat hur hennes far kunde vara så taggig mot ett barn.

Sigge Eklund gör upp med pappa Klas Eklund i en  roman om hatkärleken till pappa . Vänsterradikalen som blev övertygad socialdemokrat som blev burgen bankman., chefsekonom på SEB.


Cecilia von Krusenstjerna skrev "En spricka i kristallen om sin pappa (framför allt) Per G. Gyllenhammar.


 Stefan Einhorn
har skrivit boken "Pappan" om sin far.

Jag har läst flera av de här böckerna och kanske kan jag säga att i "Pappan" upplever jag en sorg som jag sett skymta även i andra "föräldrabeskrivningar".

Men den känns mera naken och gripande i Stefans berättelse om sin far Jerzy.

(Just Stefans bok är lite grand en blandning mellan roman och beskrivande av en far till vilken man kan säga att han bar en olycklig kärlek- olycklig därför att han inte såg att den var besvarad.
Kanske tydligare än hos andra författare nom samma ämne.)


Jag kan förstå behovet av att "skriva av sig" bitar av en dysfunktionel och/ eller sorglig barndom.

Men det känns någonstans fel att låta sin förälder/sina föräldrar schavottera offentligt i sin ynkedom.

Det finns många flera.

Jag blir för långrandig om jag tar upp alla - och dessutom har jag inte läst dem.

Men vem är jag att döma- och det gör jag inte.

Jag bara undrar.....

Vi har alla en ynkedom någonstans i våra liv som vi vill göra allt för att dölja - och våra liv är fulla av tillkortakommanden, som vi vill behålla för oss själva eller åtminstone "den inre kretsen" !

Som icke kända föräldrar behöver vi kanske inte vara rädda för avslöjande böcker - men tänk om!

Hur skulle vi uppleva det!
Hur skuule DU - Hur skulle JAG?

Jag kan tycka att det måste finnas andra vägar att komma tillrätta med en olycklig barndom än att dra ut föräldrarna i offentlighetens ljus..

Dessutom- så få av författarna ställer frågan på allvar: "Varför blev min pappa, min mamma så här"?

Föräldrarna var ju också barn en gång och formades av föräldrar i sin tur.
Som i sin tur.....i all oä'ndöighet!
Vems är alltså felet?

Vi har ju aslla tillkortakommanden - just inom det område som det är allra viktigast för oss var och en att göra rätt"
I föräldrarollen!


Hos mig skiner solen och det blåser.....om jag inte vore så förkyld skulle jag gå ut ett tag!

Men till DIG som kan - ge dig iväg och njut av sol och friska vindar!








Av Kaela - 27 december 2016 10:12

 

Idag är det den 27 december och Johan och Johannes har namnsdag!

Stort grattis till er.

Och stort grattis förstås också till DIG som har födelsedag idag!

 Ge DIG själv en härlig minnesrik dag - DU som har bemärkelsedag idag!

 

Det finns 32 068 män i Sverige som bär namnet Johannes

Johannes har hebreiskt/grekiskt ursprung med betydelsen "Gud har förbarmat sig" eller "Gud är nådig".

 

I Sverige finns det 173 921 män med namnet Johan.
Johan kommer från grekiskans Johannes som i sin tur bygger på ett hebreiskt namn som betyder "Gud har förbarmat sig.

Av Kaela - 26 december 2016 15:56


 

 

 

 

 

 

Nu har jag inte haft mina morgonfunderingar eftersom jag vaknat i lånad säng två morgnar.

Men funderar gör mitt huvud ändå....

”Att vara ensam tillsammans med andra är den värsta formen av ensamhet” har någon sagt och det tror jag vi alla är beredda att hålla med om.

Ingen människa är ämnad för ett liv isolerad från andra. Vi är helt enkelt skapade för gemenskap med varandra.

Det är ett behov som jag tror är nästan lika stort som hunger och behov av skydd i form av tak över huvudet.

"Ensam är man ingen" sa en liten flicka till mig en gång...och de orden har jag burit med mig i akt och mening att alltid påminna mig och ibland andra ( som nu) vilken av att bjuda in i våra olika gemenskaper.

Att vi har högt i tak och inser att alla behöver en plats där man hör till.

 

Det är inte svårt att ita emot och inkludera  dem som fungerar, tycker och tänker på liknande vis som vi själva i en gemenskap.
Utmaningen ligger i att våga gå utanför de trygga ramarna.
Att se att människor - alla människor har något att ge!

Vi måste alltid tänka "Alla ska med".

Det kan vara jobbigt att ha någon med funktionshinder med i gemenskapen - men kanske är dey den människan som kommer att bli mest betydelsefull för alla andra.

En människas värde är alltid i alla lägen 100% människa.
I min lokaltidning UNT läste jag för ett par tre år sedan ett in memoriam.

I många år stod en utvecklingsstörd man vid infarten till Söderköping när man kom från norr....och vinkade och log sitt solvargsleende.

Man blev altid glad då man såg honom.

En dag var han borta....och efter en tid läste jag detta in memoriam över denna man.

Saknad - innerligt saknad- så fint beskriven....den glädje han spred under många, många år.....

ALLA har något att ge och vårt behov av att få av varandra livskunskap livsglädje och annat är hur stort som helst.

Den nykomna flyktingen - ta med hene eller honom i gemenskapen.

Låt inte gemenskapen vara halv- gör den hel genom att inkludera alla!

 

Ha nu en riktigt skön avslutning ikävll på själva julen.

 

 

Och så ett citat till kvällen

....

 

"Du får de bästa ansträngningarna från andra inte genom att tända en eld under dem, utan genom att bygga en eld inom dem."

Bob Nelson

 


Av Kaela - 26 december 2016 09:48

Idag är det den 26 december och Stefan och Staffan har namnsdag! Stort grattis till er!  

Och ett stort grattis även till DIG förstås som har födelsedag idag! Ta hand om er bemärkelsedag och gör den till något extra!!

Stefan är ett mansnamn med ursprung i det grekiska namnet Stefanos som betyder "krönt, bekransad".
72 623 män i vårt land bär detta namn!

Staffan är ett nordiskt namn som härstammar från det latinska namnet Stephanus, alltså en variant av Stefan.
12 226 män i vårt land bär namnet!


 


Av Kaela - 25 december 2016 15:22

Tre fantasiska kvinnor som betyder mycket för varandra och för mig!

 

Av Kaela - 25 december 2016 15:20

Uppsala-slätten - hemkänsla!

Av Kaela - 25 december 2016 09:26

äGod Jul till er alla! Idag vaknade vi med en helt annan utsikt än vanligt. Hos dotter med familj i Stava! Snart gör vi en utflykt 12 mil norrut för att möta min Floridasyster som bor hos vår andra syster under sitt korta Sverigebesök.. En plats som jag blir både glad och förvånad om du känner till! Harbo, 4 mil norr om Uppsala. Därs tod en gång min vagga!
Ingen har namnsdag idag på juldagen!
Önskar DIG en underbar juldag precis som jag ser fram emot att ha!

Av Kaela - 24 december 2016 10:30

   


Det finns 190 673 kvinnor som bär namnet Eva i vårt land!

 

Och alla ni många evor har namnsdag idag - på julafton!

Stort grattis till er!

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag.

Du delar den med en så pass prominent person att du har födelsedag på julafton.

Önskar alla Evor och oss alla andra en Fridfull och Härlig jul!

 

Om namnet Eva kan man säga att det är ett kvinnonamn, med innebörden (det hebreiska ordet) chawa, som betecknar den bibliska urmodern, livgivaren.
Motsvarande ord i arabiskan är hava. Ordet är inte ett namn utan betyder helt enkelt att ge liv dvs. mänsklighetens livmoder

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards