Alla inlägg den 7 maj 2016

Av Kaela - 7 maj 2016 21:00

 


Vi befnner oss mestadels i tankarna om det som är, men ibland även om det som inte är.

Det vill säga det som vi föreställer oss ska hända, eller någonting som redan har hänt.

Inte sällan vandrar våra tankar långa vägar- medan vår kropp helt tydligt finns på samma plats som nyss.

Visst har du varit med om att säga något till någon som förvirrat tittar till på dig och säger Förlåt....jag satt i andra tankar.

Eller själv fått lov att svara så eftersom dina tankar inte var där du var - och någon påkallade din uppmärksamhet.

Du märkte det - men hörde aldrig vad personen sa.


Det gäller att vara i nuet med både kropp och själ.


Jag vet att det är svårt igbland och jag är den förste att erkänna att jag misslyckas med det nu och då.

Men det viktiga enligt vad jag tycker är att vi jobbar på det.


Idag har det varit lätt att vara närvarande i mitt nu.

Vackra Omberg - en tuff vandring till "hjässan" på Omberg...och ett besök vid Ellen Keys hamn.
Fika i Vadstena.....där historien kommer emot en i varje gathörn.

Nu är jag hemma igen och jag märker att något av min själ stannade där....vid den oändliga horisonten.

Men jag arbetar på att få den hit - till det ögonblick som är just nu!

För det är ju så att det är en del av mitt liv och det vill jag inte missa.


Nu vill jag önska DIG en kväll som du känner en härlig närvaro i - och en god natts sömn när du så småningom ska "knyta" dig som en person på mitt jobb som har sitt urprung i Syrien säger så förtjust.

Han älskar att använda svenska talesätt.

Och att knyta sig kan man inte så lätt förstå - om man inte lärt sig svenska som första språk.

Men han jobbar på det - och det är h'rligt att se hans förtjusning då han lyckas.


Här kommer kvällens citat:


"Lev i nuet och vänta inte till i morgon, utan plocka livets rosor idag"

Pythagoros




Av Kaela - 7 maj 2016 19:55

 



Mina dikter är prov utan värde
det vet jag nog alltför väl
men jag skriver ej för de lärde
nog mest för att lugna min själ
- nog mest för att söka en frände
som något om vånda vet
om vilsenhet och elände
och brist på medmänsklighet


Jag har fått några värmande rader
från dem som har känt igen
och i talarstol från estrader
har jag mött en och annan vän
- en och annan av samma tåga
som inte är härdig och seg
som bär på en gäckande fråga
och går med försiktiga steg


- försiktiga steg för att inte
i onödan trampa omkull
en blomma som växer på stigen
för livets och livsglädjens skull


Birger Franzén

Av Kaela - 7 maj 2016 15:21

Underbar dag att beslka Vötterns pörla

Av Kaela - 7 maj 2016 07:12


 

Forskning visar att vi mår bra av att göra goda gärningar.

Magnetröntgenundersökningar visar att det aktiveras ett njutningscentrum i hjärnan när vi samarbetar eller är generösa.

Upp till en viss nivå gör pengar oss lyckligare, men i västvärlden har man sett att lyckonivån inte höjs i takt med ökade inkomster.

Vi har faktiskt inte blivit lyckligare på 50 år trots att BNP tredubblats!


Det du och jag gör, det lilla och det stora gör verkligen skillnad.

Om vi alla insåg att vi hör ihop, att vi har ansvar för varandra och att

alla kan hjälpa någon, så förbättrar vi vår värld - ett litet steg i taget!


Jag ser detta dagligen i mitt arbete.

Inte bara den som får hjälp blir gladare.

Kanske är det till och med så att allra gladast blir den som hjälper.
Vi är en del av något oändligt mycket större än oss själva!

Djupt inom oss är vi alla medvetna om det.
När vi får göra något för någon annan blir vi en del av det goda flödet i världen - och det gör inte bara gott för andra- det gör också gott för oss själva.


Jag tror de flesta av oss vill göra gott.
Och vi har var och en möjlighet att förändra världen till det bättre.
”Allting börjar och slutar med mig själv” är ord från en vis person jag haft förmånen att träffa!


Nu önskar jag DIG en riktigt fin dag!

Var rädd om DIG!

Du är oändligt viktig!


Här kommer morgonens citat:


"Det du gör talar högre än det du säger."

Okänd tänkare




Av Kaela - 7 maj 2016 07:04

 



Idag är det lördagen 7 maj och Carina och Carita har namnsdag!


Jag gratulerar!


Gratulerar också DIG som fyller år idag!


Önskar er er härlig bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards