Alla inlägg den 8 september 2016

Av Kaela - 8 september 2016 19:52

 



Ibland uttalar vi oss snabbt och ganska defintivt om en annan människa.

Idag råkade jag höra någon säga om en gemensam bekant...."Hon är helt upptagen av sin egen betydelse....riktigt uppblåst, narcistisk...."

Och jag överraskade mig själv med att hålla med talaren.

Inte ljudligt.

Men inom mig, i min tanke tyckte jag att hon har ju rätt, det är sån hon är - hon som de talar om.

Fy på mig!


Fria eller fälla, bedöma eller döma!

Vem är jag att bedöma....och hur ska jag klara av att göra det på ett stt så att det inte handlar om att döma.


Jag har inte minsta inblick i deras tanka roch drömmar vet inget om deras rädslor och bakgrund.
Jg vet inte orsaken till att människor beter sig på ett visst sätt eller varför och vilken sida av dem som de visar oss och vilken de väljer att gömma.

Så låt oss se på varandras tillkortakommanden , varandras krumbukter för att få lite uppmärksamhet, vårt skryt för att bli accepterade - med ömhet - alla orsaker till att vi lätt dömer en annan människa, vänd på dem och se att precis så ofullkomlig som vi tycker vår medmänniska är - det är vi själva också.

Vi är kanske inte behäftade med samma svagheter - men då har vi andra saker som vi kämpar med.


Nu är det dags att säga godnatt, jag måste verkligen se till att få en jättetidig sovkväll.

Trött och med början till huvudvärk ska jag försöka stoppa den geom att vara snäll mot mig.

Var snäll mot DIG du också!


ett citat...

"Gör dig inte till domare över din granne för än du levt hans liv i minst ett år"
Okänd tänkare


Av Kaela - 8 september 2016 11:15

 



Stoppade möbler kan se vackert när det är nytt och rent , men hundar, katter , barn och smutsiga besökare kan alla lämna sin spår på klädseln . . Du kan hitta ett dyrt schampo i hyllorna - men du kan använda detta som är minst lika effektivt och mycket billigare.
Du kan använda en klädsel städare för att rengöra din smutsiga klädsel , men det är verkligen inte nödvändigt . . Klädseltvätt på dina stoppade möbler kan göras snabbt och billigt med tre vanliga ingredienser

Du behöver : 
4 dl varmt vatten
1 /3 kopp milt tvättmedel .
2 msk. vit  vinäger.

Tillsätt 4 koppar varmt vatten , 1 /3 kopp mild , flytande disk tvål och 2 msk . vit vinäger till en hink eller stor skål . 
Använd en elvisp att slå blandningen tills tjock , skummande skum har bildats 
Blöt en ren svamp och vrid ur den så det knappt är fuktigt . 
Doppa en fuktig svamp i skumme
Applicera skummet på klädseln och arbeta in det i tyget i en cirkelrörelse . 
Blöt den andra svampen med rent varmt vatten och vrid ur den så det knappt är fuktigt . 
Torka över området för att ta bort smuts, sot och överbliven skum .

Testa alltid klädsel för färgäkthet på ett dolt område .

Av Kaela - 8 september 2016 05:47

 


Ljuset är viktigt för oss. I mörker skulle vi inte kunna överleva. Vi behöver ljuset – både det yttre, vanliga ljuset och det vi kan ge varandra genom uppmuntran och omsorg.

Så här i tidiga morgonen med mörker utanför mitt fönster så känner jag hur jag bara delvis har vaknat....ljuset som kommer så småningom kommer att väcka mig helt.


Vår blick kan också vara antingen mörk eller ljus (och förstås något därimellan)
När vi ser på människor vi möter med varm nyfiken blick då reagerar de som vi gör när solljset träffar vårt ansikte - vi sträcker oss emot detta ljus....

Så gör också den som möter den ljusa blicken hos en medmänniska- man sträcker sig mot....

När Bo Setterlind i en av sina dikter skriver om att tänka ljus,då talar han verkligen i dubbel mening. Att tända ljus som lyser för varandra - och för oss själva.

Låt inte mörkret hindar dig att söka ljuset.
Och när du funnit det
låt andra se, pröva och övertyga sig.

Vill du att ljus ska leva,
tänd då hos andra samma längtan.
Tänd frimodigheten ljus i rädslans mörker,
tänd rättens ljus i korruptionens mörker,
tänd frihetens ljus i ofrihetens mörker,
tänd Trons ljus i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus i förtvivlans mörker,
tänd Kärlekens ljus i dödens mörker.
Tänd ljus

 

Ta med dig denna dikt ut i din dag och jag är övertygad om att öven om du alltid sprider ljus omkring dig genom den varma fina person DU är så kommer du att skruva upp ljuset ytterligare idag genom de tankar och insikter som Bo Setterlinds dikt ger dig!

En ljus dag till DIG önskar jag!

Av Kaela - 8 september 2016 05:43

 

 

 

Idag - den 8 september har Alma och Hulda namnsdag!


Jag gratulerar varmt!


Varma gratulationer o9ckså till DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fantastisk dag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards