Alla inlägg den 22 september 2016

Av Kaela - 22 september 2016 20:25

 

   

 

 

 

Vi har blivit så beroende av stimulans utifrån att vi knappast märker allt brus och alla bilder som bombarderar oss och - som berövar oss vår sinnesfrid.

Tystnaden och ensamheten känns ofta som fiender - och beskrivs ofta så också.


Och det finns en ensamhet som är dålig - den ovalda och ständiga - och en tystnad som tär....telefonen eller dörrklockan som aldrig ringer....


Men ändå är både ensamheten och tystnaden våra bästa vänner när vi behöver landa i oss själva.


På engelska skiljer man mellan uttrycken alone, att vara för sig själv utan sällskap och lonely att känna sig ensam.

Vi skulle också behöva ha två ord för ensamhet.

Behöver vi verkligen ensamhet för att ha ett bra liv?

Det har nästan blivit något fult och osocialt att vara ensam.

Ska vi beskriva en lite udda människa finns ofta ordet ensam med i beskrivningen.


Men det finns en ensamhet att omslutas av slappna av  i - vila och verkligen vara sig själv.


Vad vinner man då på att stanna upp och ta lite tid ensam, med sig själv, tillåta sig ha en smula tråkigt ibland?
Ja, ytligt sett kan en sådan situation kännas som ett stillastående, men under tiden man gör det knoppas det som ska växa.
Vill du hitta den goda ensamheten behöver du vara sams med dig själv och göra dig av med rädslan för att det skulle vara trist och tråkigt att nu och då tillbringa några timmar med bara sig själv som sällskap.


Unna dig själv stunder av ”den goda ensamheten.

Den är ett steg i rätt riktning.

Ha en skön kväll - oavsett DU är ensam eller har en hand att hålla i - någon intill att utbyta tankar med.



Ett citat till kvällen .....varsågod.......



”Det är sant att livet är förmer än boken,men under stilla timmar med en god bok
har mycket av det slagit rot i osssom fyllt våra liv med innehåll och mening.”
Niels Neergaard


Av Kaela - 22 september 2016 05:43

 

 

Riktigt mörkt idag när jag stiger upp för att komma tidigare till jobbet och hinna ett samtal med en blivande ny frivillig innan hennes arbete startar för dagen.

Min stund på balkongen kändes mera som mitt i natten än morgon.

Men varmt - inte alls någon höstkyla.

En viss svalka men det var riktigt skönt efter värmen i sängen - det väckte mig så mjukt.


Ordet som kom i mina tankar under min morgonstund idag var ett ord som är riktigt starkt.

Ovärderlig....

Vad betyder det....omöjlig att värdera eftersom värdet är så stort....så ungefär tolkar jag ordet...rätt eller inte- men det är min upplevelse av det!

Visst finns det massor i mitt liv och i ditt som är ovärderligt.

Det är så dyrbart för oss att det finns inte ord att beskriva det.


Jag vet att mitt liv har ovärderliga saker.
Människor först och främst.

Men också annat.

Tanken gör mig så innerligt tacksam.

Där startar jag min dag idag - i tacksamhet!


Önskar DIG att upptäcka det ovärderliga i DITT liv så att du får uppleva denna fantastiska tacksamhet som både svepewr in som en stilla glädje och ger vingar åt denna nya dag!


Här nedanför finns - om du vill - ett citat:


"Förnöjsamhet är de vises sten. Den förvandlar allt den rör vid till guld-"

Benjamin Franklin



Av Kaela - 22 september 2016 05:34

 

 

Idag är det den 22 september och Mauritz och Moritz har namnsdag!


Stort grattis till er!


Detsamma till DIG som fyller år idag den 22 december!


Moritz en tysk form av mansnamnet Maurits som i sin tur är av latinskt ursprung. Det betyder "man med Morer moriskt (mörkt) utseende", eller "man från Mauretanien". Namnet är mycket ovanligt - i stort sett finns bara - i nte mer än cirka 500 män.


Ha nu en härlig och minnesrik bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards