Alla inlägg den 28 september 2016

Av Kaela - 28 september 2016 20:07

s 
GRYTAN RÄCKER TILL FYRA GANSKA HUNGRIHA PERSONER

Är ni bara två så ta hälften - är ni dubbelt så månhga så fungerar den här grytan också bra.

Vill man lyxa till den kan man lägga några räkor på toppen.

Men inte om man bjuder mig eller andra skaldjursallergiger.

Jag gissar att de flesta av oss faktiskt längtar efter fisk ibland.

Det är lite svårt att laga fisk och få den bra.

Men en gryta är lätt att göra.


Detta behöver du ha hemma för denna enkla vardagsgryta med fisk


300 gram lax i tärningar (ev även någon vit fisk)
3 stycken Schalottenlökar
en halv chili

skalen och saften från en lime

1 msk smör

3 dl vatten

2 dl matlagningsyoghurt

6 cocktail tomater
2 msk fiskfond

1 msk maizena

 

SÅ HÄR GÖR DU
Finhacka och låt schalottenlök och chili fräsa i en kastrull

Tillsätt vatten, fond och saften av en lime.

Låt sjuda upp och vispa i yoghurten och red av med Maizena som vispats ihop med lite vatten.

Smaka av med salt och peppar.

Dela tomaterna. Vänd ner fisk och tomater i kastrullen.

Ta kastrullen från plattan och låt den stå i 5 min.

Riv lite limeskal över fiskgrytan före servering.

Servera gärna med ugnsbakade rotfrukter.

 



 







Av Kaela - 28 september 2016 19:20


 

 

 



Vi befinner oss alla på en resa genom livet och längs den vägen kommer vi att möta både saker vi längtar efter och saker vi fasar för.

Det är inget problem med de roliga sakerna.

De vill vi ju gärna stanna i - och gå vidare med dem som ett minne som gör att vi orkar dag för dag även när vägen kanske är grå och enahanda.

Men det finns minnen som tynger ner.


Ibland måste vi stanna upp och rensa vår ryggsäck.

Vad är det egentligen som gör våra axlar så trötta och som lägger våra pannor i så djupa veck?
Har vi det väldigt svårt just nu?
Snarare tror jag att vi tyngs ner av minnet av svårigheter....
Vi bär det med oss och det gör våra steg så tunga.

När vi tar mod till oss och släpper det som blivit för tungt för oss att bära på, kommer vi att känna hur vi kan räta på ryggen...andas djupt...ända ner i magen...


Alla de insikter vi vunnit genom det svåra hjälper oss att se allt mer klart på saker och ting.
Den insikten blir en hjälp för oss när vi göms i sorgens grotta och går genom saknadens dal.

Livet formar oss och med åren så infinner sig lätt stagnation i så väl tanke som handlande.
Vi tror oss ofta veta bäst, men ser allt kanske oftast inte med klara ögon på oss själva
Varför inte komma till självinsikt och våga släppa taget och börja träna våra sinnen på samma sätt som vi tränar  våra muskler och vår kropp?

Vi är alla ganska vilsna, rädda och känner oss ofta misslyckade.
Det är egentligen inget konstigt med det vi är väldigt lika innerst inne.

Vi behöver minnas att inte ta våra missslyckande så allvarligt utan vi kan välja att se på dem som lärdomaroch steg till något du kan förändra för att du helt enkelt tycker det är dags att gå vidare...
Och det härliga med allt förändringsarbete är att du faktiskt får ramla  - se bara till att få  en omstart då och då.

Sådant är  faktiskt  livet för de allra flesta av oss!


Det var lite funderingar som fötts inom mig genom denna onsdags arbete....
Nu vill jag önska DIG en fin avslutning på dagen och en god natt så småningom.
 Ta gärna med dig citatet här nedanför.
"Människan lyckas när de inser att deras misslyckande är en förberedelse för deras framgång”
Ralph Waldo Emerson

Av Kaela - 28 september 2016 06:14

 


Ny dag med nya uppdrag!

Intensivt är det varje dag på mitt jobb.

Men ibland är det mer än intensivt!

Massor av saker händer på en gång!

I de stunderna har jag faktiskt börja se fram emot att det bara är drygt två månader kvar för mig.

När det blir för mycket ställer det till för mig, jag får svårt att klara av det eftersom jag under det senaste året tappat stor del av min syn.
Multitasking är inte längre något för mig.
En sak i taget med mycket ljus på det jag gör!


Jag mötte en gammal kvinna häromdagen som är näst intill döv.

När hon talade om detta sade hon: "Det är en livssorg, ja, varken mer eller mindre, än en ibland helt förlamande sorg över att inte höra."

Jag insåg att jag förstod vad hon sa i betydligt större utsträckning  än jag hade gjort för ett drygt år sedan.


Läste för en tid sedan...minns inte riktigt när....på Aftonbladets webb en intervju med Thomas Bodström som talade om sin livssorg.

Han sade att han kan inte njuta av framgångarna i sitt liv eftersom han grämer sig så illa över motgångarna och misslyckandena.

Då tänkte jag att kanske är min sorg över min avtagande syn oäåndligt mycket mindre.

Jag grämer mig aldrig.

Misslyckas jag ser jag det som ett sätt till lärdom och erfartenhet.

Har jag andra motgångar tänker jag att det är viktigt att ha motgångar ibland för att förhålla sig ödmjuk.

Hoppas Thomas har hittat ett sätt att glädjas istället för att gräma sig!


Nu är det onsdag morgon och dagen står mörk utanför mitt fänster.

Morgonstunden på balkongen sa mig att det är lite kyligt ute och att det har regnat ordentligt inatt!

Så bra att det regnar!

Det behövs verkligen!


Ta hand om DIN dag - gläds över den - den är DIN!



.....morgonens citat ....till dig som vill......



”Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”
Dalai Lama

Av Kaela - 28 september 2016 06:14

 


Ny dag med nya uppdrag!

Intensivt är det varje dag på mitt jobb.

Men ibland är det mer än intensivt!

Massor av saker händer på en gång!

I de stunderna har jag faktiskt börja se fram emot att det bara är drygt två månader kvar för mig.

När det blir för mycket ställer det till för mig, jag får svårt att klara av det eftersom jag under det senaste året tappat stor del av min syn.
Multitasking är inte längre något för mig.
En sak i taget med mycket ljus på det jag gör!


Jag mötte en gammal kvinna häromdagen som är näst intill döv.

När hon talade om detta sade hon: "Det är en livssorg, ja, varken mer eller mindre, än en ibland helt förlamande sorg över att inte höra."

Jag insåg att jag förstod vad hon sa i betydligt större utsträckning  än jag hade gjort för ett drygt år sedan.


Läste för en tid sedan...minns inte riktigt när....på Aftonbladets webb en intervju med Thomas Bodström som talade om sin livssorg.

Han sade att han kan inte njuta av framgångarna i sitt liv eftersom han grämer sig så illa över motgångarna och misslyckandena.

Då tänkte jag att kanske är min sorg över min avtagande syn oäåndligt mycket mindre.

Jag grämer mig aldrig.

Misslyckas jag ser jag det som ett sätt till lärdom och erfartenhet.

Har jag andra motgångar tänker jag att det är viktigt att ha motgångar ibland för att förhålla sig ödmjuk.

Hoppas Thomas har hittat ett sätt att glädjas istället för att gräma sig!


Nu är det onsdag morgon och dagen står mörk utanför mitt fänster.

Morgonstunden på balkongen sa mig att det är lite kyligt ute och att det har regnat ordentligt inatt!

Så bra att det regnar!

Det behövs verkligen!


Ta hand om DIN dag - gläds över den - den är DIN!



.....morgonens citat ....till dig som vill......



”Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”
Dalai Lama

Av Kaela - 28 september 2016 06:14


 


Ny dag med nya uppdrag!

Intensivt är det varje dag på mitt jobb.

Men ibland är det mer än intensivt!

Massor av saker händer på en gång!

I de stunderna har jag faktiskt börja se fram emot att det bara är drygt två månader kvar för mig.

När det blir för mycket ställer det till för mig, jag får svårt att klara av det eftersom jag under det senaste året tappat stor del av min syn.
Multitasking är inte längre något för mig.
En sak i taget med mycket ljus på det jag gör!


Jag mötte en gammal kvinna häromdagen som är näst intill döv.

När hon talade om detta sade hon: "Det är en livssorg, ja, varken mer eller mindre, än en ibland helt förlamande sorg över att inte höra."

Jag insåg att jag förstod vad hon sa i betydligt större utsträckning  än jag hade gjort för ett drygt år sedan.


Läste för en tid sedan...minns inte riktigt när....på Aftonbladets webb en intervju med Thomas Bodström som talade om sin livssorg.

Han sade att han kan inte njuta av framgångarna i sitt liv eftersom han grämer sig så illa över motgångarna och misslyckandena.

Då tänkte jag att kanske är min sorg över min avtagande syn oändligt mycket mindre.

Jag grämer mig aldrig.

Misslyckas jag ser jag det som ett sätt till lärdom och erfarenhet.

Har jag andra motgångar tänker jag att det är viktigt att ha motgångar ibland för att förhålla sig ödmjuk.

Hoppas Thomas har hittat ett sätt att glädjas istället för att gräma sig!


Nu är det onsdag morgon och dagen står mörk utanför mitt fönster.

Morgonstunden på balkongen sa mig att det är lite kyligt ute och att det har regnat ordentligt inatt!

Så bra att det regnar!

Det behövs verkligen!


Ta hand om DIN dag - gläds över den - den är DIN!



.....morgonens citat ....till dig som vill......



”Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig.
Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”
Dalai Lama

Av Kaela - 28 september 2016 06:03

 

 

Lennart och Leonard har namnsdag idag - den 28 september.

Stort grattis till er.

Sverige finns det 5967 män som har Leonard som förnamn varav 1185 män har Leonard som tilltalsnamn.

Namnet Leonard betyder hård stark!

Lennart är ett mansnamn med forntyskt ursprung. Det är en lågtysk form av, och har samma betydelse som Leonard. Det finns Lennart är ett mansnamn med forntyskt ursprung. Det är en lågtysk form av, och har samma betydelse som Leonard Lennart är ett mansnamn med forntyskt ursprung. Det är en lågtysk form av, och har samma betydelse som Leonard Lennart är ett mansnamn med forntyskt ursprung. Det finns 120321 män som bär namnet i vårt land!

 

Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

denna dag är en alldeles speciell dag för er som har bemärkelsedag!

Njut av den!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards