Direktlänk till inlägg 11 januari 2017

Måste man alltid ha rätt?

Av Kaela - 11 januari 2017 11:47

 



Det gäller nog de flesta av oss att vi ibland hamnar i situationer där det finns flera åsikter.

Och där vi tycker att vi har rätt
Så börjar vi kanske plädera för att få alla andra att förstå att vi har rätt.

Men varför i allsin dagar är det så viktigt??


Jag tror att vi i det läget känner det som att våra åsikter och föreställningar blir detsamma som "jag",
Och då blir det något helt annat än en åsikt vi sliter för att bevisa.

Vi börjar arbeta för att visa att jag är jag och jag har rätt-för jag är ok.


Så hamnar vi i allra värsta fall i den jobbiga skaran av besser-wissrar.

De som alltid i alla lägen måste ha rätt.

Som korrigerar minsta felsägning du gör - och går ed på att deras kunskap stämmer (fast du mycket väl vet att den inte gör det)

 Ingen av oss vill hamna där.

För vem älskar en besser-wisser?

Men om vi ska undvika det är det viktigt, att vi blir betraktare av våra egna känsloreaktioner när vi hamnar i en situation med olika åsikter.

Att försöka låta bli att jämföra och värdera kan vara väldigt svårt till en början.
Men jag tror ändå att det är viktigt att fråga sig själv:

Vad är det som väcks inom mig?
För det är först om vi blir varse det som vi kan undvika fallgropen och förhålla oss mer objektiva i  diskussionen.

Kanske hade vi en odräglig storebror som ständigt satte oss på plats och eftersom vi inte har jobbat oss igenom det som skapades i oss genom detta blir vi i konfliktläget den där lillasystern igen -  som kanske stampar med foten och tar till andra konstigheter för att understryka att; jag har rätt.

Att erkänna att man har fel är väldigt, väldigt svårt. 
Inte kan det vara viktigare att vårt ego har rätt än kvalitén på våra relationer?

Låt bli att tala om för vännen att den har fel  - viktigare att behålla din vän  än att  vinna diskussionen.
Visst kan det finnas gånger när vi inte kan stiga åt sidan av en eller annan vettig orsak - men låt de situationerna bli så få som det bara är möjligt!


Kan man kliva åt sidan skapar man ofta en win-win situation istället för en "jag vinner - du förlorar" eller tvärtom situation.

Vänskap är värt lite åt-sidan-stigningar - eller hur?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards