Direktlänk till inlägg 12 januari 2017

Vi människor är varandras meningsfullhet och lycka

Av Kaela - 12 januari 2017 09:39

.  

 

Satt på spårvagnen häromdagen....och blev som man blir ibland på kommunala färdmedel ofrivilligt vittne till ett samtal mellan två tonårsflickor.

"Jag vill ha ett meningsfullt liv och inte det här "blajlivet" sa den ena av dem....den andra nickade...men ställde sedan snabbt frågan: "Men vad är det då? Ett meningsfullt liv?"

Hennes fråga levde vidare i mig när jag strax därefter steg av spårvagnen.
"Lyckoforskaren" Bengt Brülde säger att den som är moralisk och gör något gott för andra blir lyckligare av det!

Att Bengt Brülde har rätt i detta är det ingen tvekan om.

Inte för mig som arbetar som frivilligsamordnare i en massa år.

Och sett hur bra människor mår som gör något fullständigt oegosistiskt för andra!

 

Lyckliga vill vi ju alla vara....även om jag tror att lycka är så mycket mera än vi i förstone tänker oss.

Om någon ställde frågan till mig: "När var du allra lyckligast" skulle jag ha lite svårt att svara på det.

Men högt upp på listan, kanske allra högst upp - där ligger förstås åren med mina fem barn som små.
Det var tufft många gånger. Vattkoppor och pengabrist. Vakna nätter med sjuka barn och ändå full rulle dagen därpå.
Men ett leende från en liten smultronmun eller en kladdig puss lyfte fram lyckan.
 På andra plats kommer mina år som frivilligsamordnare.Att se godheten kanaliseras och nå dit den behövs.
I båda fallen ser jag att lyckan är att känna att livet är meningsfullt.

Känner jag att mitt liv just nu är meningsfullt?

Ja det kan jag känna. Alltså är jag lycklig också nu.

De här tankarna och insikterna de ledde till överraskade mig själv.
Jag insåg att jag faktiskt är lycklig också nu när livet gått in i en fåra som jag inte riktigt vill.

Men en solig dag, eller ett leende från den jag möter på gatan. Ett oväntat kort i brevlådan, någon som ringer, vill prata, vill träffas.... det är lyckobubblor även på den väg man inte ville och inte  har valt.

 

Det är alltså som jag ofta tänkt att vi människor är lyckan och meningsfullheten för varandra.

Så stort!

 

 

 

 

 

 
 
TantGlad

TantGlad

12 januari 2017 11:21

Du har som vanligt intressanta tänkvärda inlägg som sätter igång mina funderingar å tankar.
Jag tror att när man känner lycka inom sig , då man gjort något bra för någon människa eller djur så får man uppleva "riktig lycka". Det är sånt som är meningsfullt.


Ha nu en sån bra dag som du bara kan ha, och kram från mig

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

12 januari 2017 12:45

Ja det har du absolut rätt i.
Jag har sånt där "funderarhuvud" och det går igång av både det ena och det andra i omgivningen.
Att göra något bra för andra- det är det bästa vi kan göra för oss själva.

Kram och ha en riktigt fin eftermiddag du också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards