Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

När lyckan kommer i din väg - ta emot den med öppen famn

Av Kaela - 21 januari 2017 16:02


 

Bilden lånad från Nelins hemsida


Det har i princip helt gått mig förbi att det är REA på stan.

Men det vackra vädret vi har haft även idag lockade mig och mannen i mitt liv till en promenad för att nå något konditori och äta årets första semla.

Visst är det för tidigt, men när vi uppmätte 17 grader varmt på vår balkong i tolvtiden idag så är det mera vår än januarikänsla.
Vilken njutning att gå med strålande solsken som sällskap.

Vi landade så småningom på Nelins konditori på Hötorget.

Ja Hötorget finns inte bara i storstan, men det är bara namnet som är lika.

Vilka dag att njuta av!
De flesta vi mötte såg ju också glada ut - men inte alla.


Insikten om det gav mig den känsla jag får ibland att en del av oss är ständigt otillfredsställda.

Att  man upplever att det alltid fattas något i livet för att man ska kunna känna hel, odelad total lycka över att vara jag - just där jag är - med det jag har!

Risken med den otillfredsställelsen är att vi aldrig är riktigt närvarande i vårt liv idag!


Alla har vi en längtan att få njuta av livet, men när vi inte är närvarande i det som händer i nuet så missar vi många njutningar!


Jag är inte undantaget hur gärna jag än skulle vilja kunna säga att jag är det.

Ibland ställer sig "måstena" på kö - och tiden att hinna göra det lilla extra för mig själv rinner mig ur händerna.


Det är en konst att vara nöjd.
Nöjd med sig själv och nöjd med livet.

Det är en konst att njuta.

Njuta ohämmat utan ett sting i hjärtat av ett "rättrådigt" samvete.

Ja sannerligen -det är en konst att vara lycklig.

Lycklig  - med en känsla av att ingenting fattas.
Och - att jag har rätt att vara lycklig!
Trots all nöd och all terror, all förföljelse och alla som har det outhärdligt fruktansvärt i världen så får du och jag ändå vara lyckliga.

Att klara den balansen  är att vara konstnär - livskonstnär.


Om man går på en kyrkogård så ligger där hundratals människor som alla hade så mycket att göra, fyllda kalendrar och ingen tid att leva., ju större stenar, desto mer upptagna var de, och nu gör det varken till eller ifrån.

De är döda.

Dit kommer vi alla en gång - men jag vill inte att någon enda av oss ska komma till porten dit utan känslan av att kunna säga i vår sista stund: "Jag har haft ett bra liv."

Det har funnits stunder av total helhel och glädje i mitt liv!
Vi får träna oss på att ta tag i lyckan när den uppenbarar sig....
För det gör den ofta, men ibland så lågmält att vi måste vara uppmärksamma för att inte gå förbi...

 

Ett klokt citat får du här också som avslutning....

 

"Jag har hellre ett liv fullt av misstag än ett hjärta fullt av ånger."
Okänd

 
 
Anki

Anki

22 januari 2017 07:04

Ett klokt och såå sant inlägg!
Det är inte lätt alla gånger, men visst måste man försöka leva ett liv i nuet ... vara tacksam för det man har och inte gräma sig över vad man kanske saknar. Du är en klok kvinna Kaela!
Hötorget ... vilken skillnad sen jag var barn, men det blev nog ganska bra :)
Ha en fin söndag!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

Kaela

22 januari 2017 09:16

Nej jag tror det är en ständig träning - men man blir glad de gånger man lyckas.
Som det ska vara.
Misstagsdagarna ska man snabbt glömma.
Och l9ikaså det man tycker att man saknar!
Ha en härlig gråmulen söndag!

Kram

 
Ingen bild

Stina

22 januari 2017 08:55

Så fint o klokt du skriver, som vanligt...
Jag gillar att gå ut o fika, man träffar alltid någon där som man inte sett på ett tag (vi har ett litet "stamfik" där vi brukar träffas på onsdagar), och den där första semlan är ju sååå god, men de ska va en riktig semla, idag krånglas det ju som vanligt till, marsipan utanpå, sylt o vaniljkräm i, mm, då blir det något annat!
Hoppas du får en fin söndag, kram från Stina

Kaela

22 januari 2017 09:11

Önskar dig också Stina en fin söndag.
Hos mig är himlen grå idag, men det har varit två soldagar så det kan vara skönt med omväxling.
Helt rätt- en hederlig gammal vanlig semlma ska det vara!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards