Direktlänk till inlägg 23 januari 2017

Är ironi och humor samma sak?

Av Kaela - 23 januari 2017 07:39

   

Ironi var ordet som jag började tänka på under min vanliga morgonfundering ute på balkongen. (Så börjar jag oftast min dag oavsett årstid och temperatur).

En vän till mig använde ständigt och j'mnt ironi i sitt tal, och det gjorde att jag inte visste när personen menade allvar eller inte. Jag hade svårt att höra skillnad.

Det gjorde mig osäker.


Jag tror att många anser att ironi är ett trevligt sätt att krydda sitt tal.

Det lockar ofta till skratt - och skratta behöver vi ju!

Så- varför gillar jag det inte. Eller varför har jag svårt för det,

 

Gick in på Wikipedia för att läsa vad de säger om ironi när jag kom in från min morgonfundering och där står det bland annat så här: "Ironi är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas."

 

Det är precis just det som jag tror är anledningen till att jag har ganska svårt för ironiska kommentarer.

Hur kan den som talar veta att alla som lyssnar är helt införstådda med talarens sätt att uttrycka sig och att tänka?

Varför ska vi tala på ett sätt som gör att det vi säger måste översättas.

Det förstås jag inte och det motsätter jag mig.

Jag tror dessutom att den som använder ironi ofta gör det för att inte komma för nära människor.

Man är ganska liten och rädd....och då markerar man elegant avstånd med ironin.

Någon jag pratade med om detta vid ett tillfälle menade att ironi är en form av humor. Och att humor ju är något gott och bra för oss.
Jag kan inte riktigt hålla med om det.

Humor är glimten i ögat, som jag ser det.

Att upptäcka det komiska i vardagssituationen.

Men även med humor måste jag vara försiktigt så jag inte gör mig rolig över någon annan i en viss situation som visserligen är humoristisk men varsamhet är gott i alla fall.

Det måste alltid vara min ledstjärna!

Att vara varsam så gott jag kan och förmår om människor jag möter!

 

 

 

 

 
 
Anki

Anki

23 januari 2017 08:30

En arbetskamrat var nästan alltid ironisk och jag blev aldrig riktigt klok på när han var allvarlig eller ironisk. Ibland blev jag ledsen, ibland arg - jobbigt!
Ha en fin dag!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

Kaela

23 januari 2017 10:37

Ja precis en av orsakerna till att man måste vara försiktig.
Folk vet inte vad man menar.
Jag vet med mig själva att jag kan skämta och och se allvarlig ut.
Sårade vid något tillfälle någon - vilket jag ju absolut inte ville.
Glad att personen sa till.
Det var en sak jag inte var medveten om hos mig själv.
Att jag betedde mig så att det var svårt att märka att jag skämtade.
Har nog helt jobbat bort det.
Ops, en underbar sol lyser plötsligt in genom rutan- Hoppas den syns hos dig också. Skickar i varje fall en kram full med sol!
Kaela

 
Ingen bild

Stina

23 januari 2017 10:03

Håller med dej, man får va försiktig med ironiska kommentarer om man inte känner personen väl, då kan jag nog va lite humoristiskt ironisk ibland...Att göra sej "rolig" på andras bekostnad, särskilt inför andra är det värsta jag vet, då kan det hända att jag "lägger mej i" på något vis, bäst om man kan ha trevliga roliga samtal ändå. Olika åsikter om olika saker kan bli intressanta samtalsämne.
Hoppas du får en fin dag, kram från Stina

Kaela

23 januari 2017 10:32

Det är många som säger: "Lite skoj får man tåla".
Men det är ju så att vi inte har en aning om varandras hemliga sår och bördor och därför måste man vara mycket varlig.
Men jag tycker också det är roligt med snäll ironi i ett sällskap där man känner varandra.
För där går man ju aldrig "över linjen"
Ha en riktigt fin måndag du också Stina.
Kramar om dig!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

23 januari 2017 14:26

Det är lätt att ironi och en viss humor går över till elakhet och det kan vara svårt att veta var gränsen går. Vet en man som alltid skulle vara rolig när han pratade med sin fru om att hon var tjock och kallade henne min lilla gris. Varken roligt eller ironiskt bara elakt tycker jag.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

23 januari 2017 18:24

Ja typ sånt....som mannen som kallade sin fru för min lilla gris - det 'rju bara fruktansvärt.
Snäll humor som inte gör sig rolig över någon mår vi alla ju bra av eftersom vi får skratta- och skratta behöver vi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards