Alla inlägg den 29 januari 2017

Av Kaela - 29 januari 2017 12:26

 

Snubblade över ordet "trolsk" i morse och sedan dess har det dykt upp några gånger under dagen

Det är ett ord som får mig att associera till skog...kanske till och med urskog.
Eller i varje fall ganska orörd skog.

Ikväll dök minnet från Fiby urskog i Heby kommun upp i mitt minne.
Inte så långt från Uppsala - och inte så långt ifrån där jag växte upp.

I skogen.

Kanske är det som Verner von Heidenstam skrev:....den som lyss som en liten slarv, till skogens brus, får ett annat arv än den som fötts vid en gata.

Ibland tror jag det- eftersom längtan till skogen alltid varit en av mina största "längtor"

Här medamför har du ett foto från Fiby urskog.

Och det är precis så fär trolskt som det ser ut. Minns en gång när jag vandrade där och plötsligt skär ljudet av ett flygplan sönder tystnaden.

Det kändes som ett övergrepp på den känsla av tidlöshet som jag upplevde just då.

   


Åren som ostgöte har lärt mig att det finns en urskog här också.

Som har givit mig nya  minnen. Platsen är Göstrings urskog som ligger i Boxholm .

De påminner förstås mycket om varandra men kanske, kanske har Fiby en srskild plats i mitt hjärta

Jag har ingen bild från Göstrings urskog,

Men jag rekommenderar en dag i sommar när du/ni undrar vad man ska göra att ta en tur till Boxholm och Görstings.

Det är en speciell känsla.



Av Kaela - 29 januari 2017 08:38

  till

 

 

Vi har idag 29 januari och Diana har namnsdag!

Stort grattis Diana  - men givetvis också till DIG som  fyller år idag -  och en varm önskan om en toppendag!

 

Diana kommer från latin och betyder "den lysande" och har förekommit i Sverige sedan slutet på 1700-talet. Anses även betyda "den gudomliga"

 

Gör en fin bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards