Alla inlägg under januari 2017

Av Kaela - 7 januari 2017 17:27

 


Just nu grasserar en förf'ärlig massa förkylningar och influensor ...RS-virus och andra trivsamheter.

Mannen i mitt liv och jag har gått på sparlåga på grund av en envis förkylnng som drabbade oss 26 december och inte riktigt helt övervunnits ännu.

 

Vi är två av elva personer som ses några gånger om året.

På Trettondagsafton var det dags....manspillan var dock stor på grund av de små virusmonstren - bara sex personer istället för elva....

Visserligen ser vi det i vår familj nästan som en jultradition att barnbarnen bjuder på en förkylning.....men detta var ovanligt segt - och så hör jag många säga.


DU ska ha en riktigt skön lördagskväll!

Av Kaela - 7 januari 2017 13:00

 



Dem jag har svårast att förstå
är de mycket kloka
Alla förvuxna byter jag bort
mot en liten toka.
 
Mot ett litet flickebarn
som tror på livets under
och gläds år allt hon inte förstår
i dessa jordesekunder.
 
Ler i dagens allvarslek,
rasar,stojar,larmar,
plockar bär,ger dockan mat
och somnar i pappas armar.
 
Världen blir så död o tom,
där snusförnuft får styra.
Stackars den som håller på
att två och två är fyra.
 
Himmelen är stum och stängd
för de mycket kloka.
Öppen är dess trånga port
för en liten toka……
 
Nils Bolander

Av Kaela - 7 januari 2017 10:35

 


Tvåsamhet - något vi alla, eller de allra flesta, tror jag i allafall, vill leva i.

Det tror jag trots att Sverige har flest ensamhushåll i Europa.

Snart varannat hushåll i Sverige år ett ensamhushåll.

Vilket tyder på att vi kanske inte längre ser tvåsamhetslivet som det optimala - i varje fall inte i alla lägen.

Men betyder detta att man är ensamboende, att man är ensam och inte har just några relationer.
Nej, det behöver det förstås inte göra.

Det kan faktiskt till och med vara tvärtom.

Det tråkigt nog inte ovanligt (tror jag)  att många kompromissar bort stora delar av sin härliga personlighet bara för att kunna leva ihop med en person.
Och i och med det kanske skär bort relationer ur sitt liv som den skulle ha om den levde ensam.


Nu är det ju så att bilden av svensken ofta är lite grå och lite sorgsen.
En kylslagen och ensam vandrare som sätter sig långt ifrån andra i bussen - som är rädd för att bli tilltalad av främlingar.


Men den bilden sammanfaller inte (även om den delvis är sann) med de som lever i ensamhushåll.
Ibland tror jag faktiskt att den som lever utan relation i sitt boende har en större frihet och kan lysa där den vill och när den vill.

Å andra sidan är det mycket denna ensamboende person kan ha svårt att göra på grund av avsaknad av körkort och bil, eller andra förutsättningar som underlättare ett utåtriktat liv -  som till exempel funktionshinder, och svårt att få hjälp att leva ett socialt liv om man drabbats, och är över 65 år.

Detta gäller nog kanske framför allt de som blivit ensamma då partnern gått bort och som saknar vanan att leva ensam  - och genom detta förutsättningar att få livet meningsfullt!

Dessa tankarna föddes efter ett telefonsamtal (typ långt) med en god vän där vi berörde ensamheten och dess orsaker och att vi har så många ensamboende i vårt land.


Faktum är ju att ensamboende kräver mera ekonomiskt dessutom av varje individ slog vi fast, så kanske finns det en slags längtan till ensamboende hos många av oss, som kan realiseras lättare idag än tidigare då ekonomin var sämre.

Och på samma sätt kan det finnas tvåsamhet som hålls ihop enbart via ekonomin.

Kan det vara så?







Av Kaela - 7 januari 2017 08:57


 



Idag är det lördagen 7 januari och August och Augusta har namnsdag!

Varmt grattis till DIG som bär något av de namnen!

Och förstås - till DIG som har födelsedag idag!!!

 

August är ett namn med latinskt ursprung. Augustus betyder "den (gudomligt) upphöjde" eller "den vördnadsvärde" på latin.
Det var ursprungligen ett hedersnamn tillägnat kejsar Augustus och kom därefter att användas som titel av flera romerska riket romerska kejsare.
Det finns 8 646 män i Sverige som bär namnet!

 

Augusta, är en femininform av Augustus, och har använts i Sverige sedan 1600-talet. Namnet är ovanligt i Sverige. Numera förekommer det huvudsakligen som andranamn.

Endast 174 Augusta av 3 781 använder namnet som sitt tilltalsnamn.

 

Gör nu en härligt minnesrik dag

Av Kaela - 6 januari 2017 17:24

 

 

 

När jag surfade runt på nätet tidigare idag i jakt på svaret på en fråga jag hade så befann jag mig plötsligt på en sida där det stod: "Du har inte tillträde till denna sida"

Hmmmm...bara att bege sig därifrån....


Detta gjorde att jag fick något att fundera över - hur är det egentligen?
Överallt dit vi ska måste vi ha tillträde. Annars kommer vi inte in.

Till vårt hem måste vi ha en nyckel eller ...ja...i vissa fall en kod har jag sett på vissa villor, annars får jag stanna utanför dörren oavsett att det är mitt hem.

Jag måste ha tillträde för att gå in på mitt arbete, oftast också i form av en nyckel.

Att känna att man hör hemma någonstans, med självklarhet, är viktigt för människan.

Och jag insåg i dessa tankar hur oerhlrt prioriterade vi är som har en hemnyckel!

Ett bevis på vår rätt - och ett redskap för att bereda oss detta tillträde.


Enligt FN befinner sig nästan 60 miljoner människor på flykt från sina hem.


Och under en vecka i maj 2011 rapporterades omkring 34 000 personer in som hemlösa eller utestängda från den ordinarie bostadsmarknaden i Sverige,

34 000 - faktiskt en liten stad! Troligen är de ännu flera idag. Inte mycket som tyder på motsatsen.
Ingen av dem har en hemnyckel...ett tält i ett flyktingläger eller en säng på ett asylboende.....

ingen självklar hemortsrätt någonstans.
Vi har en fantastiskt stor anledning till tacksamhet över att vi har ett hem - en plats som är vår.

Men vi får inte glömma att kämpa för att det till slut inte ska finnas varken hemlösa eller flyktingar

¨.

Vi kan inte förändra världen en och en - men var och en av oss kan förändra vår vrå av världen - och det kan bli en revolution.






Av Kaela - 6 januari 2017 17:14



 

 

Får jag njuta, får jag vila
eller tycks jag alltför lat?

Ska jag kämpa, ska jag ila
verka duktig och kavat?

Törs jag lyda, törs jag följa
ropet från min inre röst?

Bör jag tysta, bör jag dölja
evig längtan i mitt bröst?

Annika Strömberg

Av Kaela - 6 januari 2017 13:32

r

 




Jag tror att bland orkideerna är brudorkidén den mest älskade.

Tur att det är just den arten bland alla massors orkidéarter som finns.
En del ganska kräsna och svåra att göra nöjda i en bostad.

Men brudorkidéerna tycker om samma förhållanden som vi gör, i våra hem.

Brudorkidéen trivs bäst i ett öst- eller västfönster.

Vill inte stå i ett alltför soligt fönster.

Gillar fuktighet vilket gör att den trivs bäst i trång kruka.

Har du ett badrum med fönster trivs den super där.
Det fungerar även utan fönster om man skaffar en växtljuslampa.

Ge den nya kruka och jord varje år eller tidigare om rötterna tränger ut genom avrinningshålen i botten.

Plantan behöver torka upp lite mellan vattningarna, men inte lika mycket som en orkidé med bulber som samlar vatten.
När det är dags att vattna känner man om krukan är tung eller lätt.
Lätt – då är komposten torr.
Ta för vana att känna på krukan när du har vattnat och när den är torr, så får du snart den rätta känslan.


Min syster - som jag fått dessa råd av brukar också ta äggskalen när hon bakar och lägga dem i kylen över natten...och sedan kriossa ner en del av dem i ytterkrukans botten.

 

Av Kaela - 6 januari 2017 12:25

 

 

 

 

Det är våra drömmar och förväntningar som håller oss levande och det är de som gör oss framåtsträvande.


Det vågar jag säga, även om jag är övertygad om att många av oss - ja kanske alla, bär på minnen av drömmar som ingenting blev.

Men ändå förde de oss säkert framåt.

Bar oss över perioder som vi annars skulle ha haft svårt att uthärda.


Kanske är det inte det viktigaste att alla våra drömmar förvandlas till verklighet.

Men det är viktigt att vi har dem.

De flesta drömmar är enkla och konkreta medan andra rör sig på ett mer abstrakt plan.

Men oavsett vilket  - så är de våra vingar.


Kanske drömmer vi om personlig lycka.

En och annan drömmer om pengar.

En annan om rätt livskamrat.

Någon om ett efterlängtat barn.

Ytterligare någon annan om att resa.

Våra drömmar ser olika ut.

De är unika precis som vi  som är drömmarnas bärare.


 Var och en av bär på en hemlig dröm.

Vi bär på dem som ett mycket värdefullt frö.
Eller ett mycket skört och nyfött barn.

Oftast håller vi dem hemliga för varandra.


Men när vi någon gång vågar dela upptäcker vi skörheten och skönheten - men också styrkan i varandra.

Det är så viktigt att vi  fortsätter att lyssna till vårt hjärta och våra drömmar och i väntan på att de ska bli verklighet varje dag gör något som ger oss glädje .


DIN dröm har helt säkert något att göra med det du kom hit till jorden för att göra. 

Låt drömmen långsamt bli verklighet genom att vara den DU är.

Låt ditt ljus lysa!!

 

....ett ord att ta med dig....

 

"Må vi vara sådana att vi förbättrar livet i framtiden. Den som stärker det goda, var han än finner det, uträttar ett verkligt arbete på jorden."

Zoroaster

 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards