Direktlänk till inlägg 4 mars 2017

Man kan bestämma sig för att vara lycklig

Av Kaela - 4 mars 2017 13:15

 


I går kväll satt jag och tänkte på detta....efter att tankarna vandrat tillbaka till minnet av en liten syster som lärde mig att man kan bestämma att man ska vara lycklig.

I morse tappade jag den tandbrygga som byttes ny för bara något år sedan...den tidigare hade suttit i tjugofem år...ända sedan en olycka jag råkade ut för.
Paniken kom som ett skott....hela dagen fulltecknad...underbara vänner på middag ikväll....
Snabbt telefonsamtal till jourhavande tandläkare.

Det är ju lördag.
Tillfälligt fixat för alldeles för mycket pengar.
Men - tänk att det gick att fixa.
Något måste göras  om i fastsättningen eftersom en skada uppstått- det får jag ta med ordinarie tandläkare på måndag morgon.

Fantastiskt att det gick att fixa temporärt i allafall - och tänk att jag aldrig fått uppleva lyckan av det -  om detta inte hade hänt.
Och jag hade aldrig fått möta den här fina tandläkaren och hennes sköterska.

Den stora lyckan - den är en ganska sällsynt gäst.
Den som kanske till och med är ouppnåelig. För många av oss i varje fall.
Vi kan ju inte alla vinna miljonerna eller bilen...eller bli kända och berömda


Men lyckan finns där  - just nu!

Under ytan.

Den gömmer sig i de små ögonblicken i vardagen.

Det gäller bara att hålla ögonen öppna för dessa små ögonblick....
Och den gömmer sig till och med i tråkigheter-även om det oftast är väldigt svårt att hitta den där.
Vilken tur att det finns mera lätthittad lycka också....

......en människa som ler emot mig på gatan kan lyfta mig ur vardagen...någon såg mig...någon log emot mig.

Regndropparna som glittrar på bladen och lyser som diamanter efter regnet.

Ett brev - ett riktigt brev och inte bara ett mail gör mig förväntansfull på ett särskilt sätt.


Om någon skulle frågat mig när jag var lycklig för några år sedan skulle jag fått tänka efter och sedan skulle jag nog säga något i stil med...när jag tog examen, när jag mötte den fantastiske ,mannen som jag får kalla min man, när mina barn föddes....ja då var jag lycklig.


Om jag skulle få frågan idag skulle jag svara...varje dag!


Det finns en läromästare bakom den skillnaden.

En nära person som drabbades av cancer....hon levde i en skör verklighet-visste inte om hon skulle finnas med oss om ett år.

Hon sa: När jag fick min diagnos bestämde jag mig för att vara lycklig varje stund. Jag vet ju inte hur många stunder jag har.

Då slog det mig att det vet ingen av oss.

Vi vet att vi finns här idag - just nu.

Och faktiskt lärde jag mig att det går att bestämma sig för att vara lycklig.

Att upptäcka alla de små lyckorna som varje dag rymmer.

Frukosten på morgonen med min man innan han går till sitt jobb. Att få sätta mig sen och läsa vänners bloggar, möta någon av en händelse...ett kort samtal som ger luft under vingarna

Tidigare var det något som hände varje dag...och visst var det trevligt...men...


Idag upptäcker jag lyckan i massor av små saker som jag förut bara sprang förbi.

Alltid med en djup tacksamhet till min lilla syster som inte längre finns ibland oss - men som fick mig att inse hur sköra våra liv är.


"Betrakta det lilla som stort,
det knappa som mycket.
Förekom det svåra, medan det är lätt.
Gör det stora medan det är litet."
Laotse



 
 
Lena

Lena

4 mars 2017 16:58

Fantastiskt!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

Kaela

4 mars 2017 17:44

Kul med nybesök!
Tack för det!
Allt gott!

 
Ingen bild

Stina

5 mars 2017 09:31

Visst är det typiskt att sånt här händer på helger, något går sönder, eller nåt annat...men så fint att du ser även att komma till tandläkaren som något positivt!
...o så det här med "smålyckor" som vi kan se varje dag, det måste vi ta vara på, du skriver fint om olika saker, mycket tänkvärt, som vanligt!
Hoppas du får en skön söndag, kram från Stina

Kaela

5 mars 2017 15:06

Ja faktiskt.
Just något som är svårt att vara utan också.
Och det blir både besvärligare och jobbigare och dyrare att få hjälp.
Men finns hjälpen så är det ju trots allt en lycka
Och smålyckor - mång tillsammans - som de flesta av oss har i varje dag - blir ganska mycket lycka tillsammans.
Kramar om och önskar dig en skön avslutning av helgen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards