Direktlänk till inlägg 18 mars 2017

Jag väljer glädje och lycka

Av Kaela - 18 mars 2017 09:00

  

 


Att vara lycklig är ett beslut som jag tar varje morgon!

Jag har ett val.

Jag kan ligga kvar i sängen och klaga över att jag sovit jättedåligt inatt
och över  allt annat som  fungerar perfekt.

som det ska- eller ta mig ur sängen och vara tacksam
över datt det är möjligt för mig att kliva ur sängen.

De finns de som inte kan.


 

Varje ny dag är en gåva och så länge som jag kan öppna mina ögon ska
jag fokusera på just den dag som kommer emot mig nu och njuta av att jag får skapa nya fina minnen.



Så att jag kan reagera som den åttionioårige mannen på väg till sitt nya boende - på äldreboendet.

Det vi lätt ser som livets sista anhalt - dödens väntrum och andra lika uppskattande epitet.


"Där sitter han - välklädd, perfekt rakad och kammad enligt senaste stuket -och väntar på att hans rum ska bli färdigt att flytta in i..

 
Hans föregångare i rummet gick nyligen bort och detta gjorde flytten nödvändig.

 Efter flera timmars tålmodig väntan i receptionen log han varmt när de
berättade att hans rum var färdigt.
När han manövrerade sin rullator mot hissen fick han en beskrivning om hur hans rum såg ut, inklusive detaljer om gardiner och utsmyckning
 "Jag älskar det" sade han med samma entusiasm som en åttaåring som påbörjar sitt första sommarlov.
Men vänta tills du får se rummet ...sa personalen som följde honom.

Svaret kom rappt och tvärsäkert: "Det har inte med rummet att göra.

Lycka är något man kan bestämma i förväg"
 Om jag gillar rummet beror inte på hur möblerna ser ut och är placerade
-det beror på min inställning.

Jag har redan bestämt mig föratt älska det!"


 
 
Ingen bild

Stina

18 mars 2017 10:04

Så fin berättelse om den gamle mannen!
Och allt fint du skriver, håller med, man kan bestämma sej för
att va glad o lycklig, man har ju massor att va tacksam för!
Kram från Stina

Kaela

18 mars 2017 16:19

Man kanske inte alltid kommer hela vägen fram ....när livet känns tungt.
Men man kommer bra nära!
"Det är inte så mycket hur vi hur vi har det utan mera hur vi tar det" har ju någon sagt....
Kram och skön lördagskväll till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards