Direktlänk till inlägg 5 april 2017

Glöm aldrig varför du kom hit

Av Kaela - 5 april 2017 09:42



 
 


SESAM -nyheter på lätt svenska har ofta intressanta artiklar.

Detta som jag skulle vilja kalla ett Öppet brev är oerhört viktigt för alla, gammelsvenskar, nysvenskar - andra generationens svenskar....


Kopierar eftersom jag förgäves försökt få in länken....

GLÖM INTE VARFÖR DU KOM HIT

"Det verkar som om många glömt sin egen historia. Vad de flydde från och vad andra har gjort för dem, skriver Beston Kalefa.

Sverige, detta fantastiska, underbara och lagom varma land.

När du lever i detta land av fika, kaffe, möten och formulär är det lätt glömma bort varför detta är ett av världens bästa länder. Låt mig därför påminna dig.

Många av oss som flydde till Sverige gjorde det för att skapa oss ett bättre liv. Andra flydde från krig. En del flydde från förtryck och elände. Vissa fick inte välja religion utan tvingades att följa en annan religion.

Du fick kanske inte älska den du ville älska. En man fick inte älska andra män och en kvinna fick inte älska en annan kvinna. En fick kanske inte prata andra språk eller sätta på sig vissa kläder. Det finns många orsaker.

Vi kom till Sverige för att svensken lyckats skapa ett fantastiskt samhälle. Det tog svensken lite tid att göra det förstås och ja, de har lite kvar att göra.

Kvinnor har det fortfarande sämre än män. Jämställdhet finns inte överallt. Rasismen är inte borta.

Trots detta är Sverige ett fantastiskt land.

Därför gör det ont i mig när jag ser att många glömt vad de flydde ifrån.

Jag ser föräldrar som tvingar sina barn att följa den egna religionen och inte låter dem bestämma själva. Trots att de har släktingar i sitt hemland som tvingas konvertera till en religion de inte tror på.

Jag ser föräldrar som säger till sina barn vem de får och inte får älska. Jag ser föräldrar som tvingar sina barn att gifta sig mot sin vilja.

Jag ser föräldrar som lär sina barn att hata, trots att de själva flytt från förtryck och rasism.

Fortfarande är homosexualitet tabu.

Det konstiga är att svensken också glömt. Glömt hur andra slitit för att skapa ett bättre Sverige.

Ett Sverige för alla. Det finns några svenskar som nu tror att de har rätt att bestämma vilka som får och inte får vara en del av Sverige.

Det verkar som om många glömt sin egen historia. Vad de flydde ifrån och vad andra har gjort för dem.

Det är dags att vi kommer ihåg. Det är dags att vi påminner varandra.

Det är dags att vi gör detta till världens bästa land igen.

Hur? Enkelt. Kom ihåg varför du kom hit. Kom ihåg vad andra innan dig kämpade för.

Bjud in varandra på fika. Respektera din nästa.

Lev som ett gott exempel och inte som en förtryckare.

Stå upp för dem som inte har en röst och var sparsam med din egen. När du bjuder på fika, bjud då på Baklawa men tänk på nöt-allergikern."/Beston Kalefa

 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards