Direktlänk till inlägg 2 maj 2017

Tankeglädje

Av Kaela - 2 maj 2017 08:15

 och lyfta  



När jag lyssnade på radion här om dagen hörde jag ordet "Tankeglädje"

Ett ord som har bott inom mig sedan dess.

Och det märkliga är att bara detta att ha ordet i huvudet och smaka på det nu och då faktiskt gör mig glad.


Jag har tänkt en del på hur viktigt det är vilka ord vi släpper in att leva sitt eget liv i vår hjärnas vindlingar.

Det finns ord som stämmer oss i moll och det finns ord som får vårt hjärtas fågel att bildlikt talat fälla ut vingarnaoch lyfta.

Tankeglädje är ett sådant ord!


Radiorösten fortsatte:"Genom att alltid i våra tankar odla glädjens tankar och, genom att vara som solstrålar för andra, ökar vi den totala glädjen i världen och särskilt för vår omgivning."


Det gäller att hitta saker att tänka på som gör oss glada.
Så att det blir glädjetankar som fyller oss så pass att inga orostankar får plats!

Inventerade mina anledningar att vara glad nu på morgonen - och det finns en hel massa anledningar.

Gör detsamma ska du se att du också har en skara glädjeanledningar i ditt liv idag!





 
 
Ingen bild

Stina

2 maj 2017 08:48

Sådana tankar vill man gärna ha, både tankeglädje o glädjetankar!
Det finns mycket att va glad åt, att kunna gå upp ur sängen själv, öppna fönstret, solen skiner o fåglarna kvittrar, då blir man glad!
Hoppas du får en fin o glad dag, kram från Stina

Kaela

2 maj 2017 18:42

Ja visst finns det mycket att vara glad åt.
Man behöver göra en inventering ibland för att påminna sig.
Idag har solen varit så härligt generös.
Och jag har varit hos frissan och klippt mig så+ jag känner mig "lite ny!

Kram!!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

2 maj 2017 17:03

Jo nog är det sant men ibland kan det vara väldigt svårt att hitta dom där glada tankarna. Jag har svårt för det när jag klyver ved och det blåser så kallt så öronen blir röda. Så är det här hos mig nu och jag har lager på lager med kläder och fryser ändå. Det är då det är svårt att odla glädjens tankar.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kaela

2 maj 2017 18:32

Det förstår jag verkligen Skogsnuvan.
Önskar jag kunde fånga lite solvärme i händerna och skicka till dig!
Det går ju tyvärr inte men jag hoppas att min vilja och tanke värmer dig liite.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards