Alla inlägg den 3 maj 2017

Av Kaela - 3 maj 2017 18:30



    



När den inre
musikens toner
ökar i styrka

fäller du ut dina vingar

när ljuset vid horisonten
närmar sig
och sluter dig
i sin famn

då bär dina vingar

du har funnit
en ängel

du har funnit
dig själv

Kaela

Av Kaela - 3 maj 2017 11:08

 




I Syndikalsiternas 1 maj tåg i Stockholm deltog en stor grupp kvinnor för rätt att bära slöja.

Under parollen "Min slöja - mitt val"!

Har vi missförstått något. Vi  - deras västerländska systrar som ser slöjbärandet som ett uttryck för kvinnoförtryck.

Eller är det så att det till och med handlar om hjärntvätt.

Att kvinnorna "tror" att det är deras fria val. Medan det i själva verket är så att det skulle vara en omöjlighet för en kvinna i deras kultur att inte bära slöja!

Av Kaela - 3 maj 2017 09:23

 



En bussresa igår lät mig tjuvlyssna på förrymda ord ur ett samtal.

Den ena unga tjejen till den andra med lätt brytning på språket: "Nej jag ska till min familj den helgen"

Andra unga tjejen svarar: "Familj!?? Du har ju ingen familj?!! Du är ju ensam här - är du inte?"

Tjej nummer ett svarar: Jag VAR ensam här, men jag har fått en familj!"


Där var min hållplats....


Klart att jag gick och funderade över  det jag hört....jag gladdes förstås...över att man kan få en familj på nytt när den man hade inte finns eller är alltför långt borta....


Familj....ja vi har ju alla en ursprungsfamilj där de flesta av oss har vuxit upp och fortsätter räkna som familj, så länge de finns.

Men för en del av oss ser det annorlunda ut.
Av den ena eller den andra anledningen har vår ursprungsfamilj försvunnit.
Det är otroligt sorgligt!

Men - tänk så fantastiskt att vi kan få en familj....att höra till- att vara älskad av och få älska!


"En Familj betyder inte blodsband. Nej inte alls nödvändigt.

 En familj är de människor som vill ha oss i sitt/sina liv och i vars liv vi älskar att vara en del.

När vi hamnar på sjukhus vill de veta vem som är vår närmaste anhöriga.(Idag har man på många sjukhus bytt ut meningen >närmast anhörig< mot ordet >närstående<.( SÅ mycket bättre) 



Det tycker jag borde vara en riktlinjer för vad en familj är. . Det handlar om vem som bryr sig om dig när du råkar illa ut...


Ta hand om denna dagen - det är både dagen och du värd!

Av Kaela - 3 maj 2017 07:09


 


Idag - den 3 maj som ser ut att bli lika vacker som gårdagen firar John och Jane namnsdag!

Vi gratulerar namnsdagsbarnen så varmt och förstås - även DIG som har födelsedag idag!

Gör nu en härlig firardag!

 

John är ett  engelskt namn med ursprung i hebreiskans Jochanan,  som betyder Gud har förbarmat sig.
Första gången man vet att det fanns i  Sverige är år 1729.
John är ett av de 30 vanligaste förnamnen både i äldre generationer och bland de yngsta. l

66 752 personer i Sverige bär namnet,

 

Jane är en engelsk  motsvarighet till det svenska Johanna..

Jane har hebreiskt ursprung
Jane var populärt i Sverige på 1940-talet. Just nu får några flickor i varje årskull namnet som

tilltalsnamn.

6 348 bär namnet i vårt land idag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards