Direktlänk till inlägg 14 maj 2017

Nyfikenhet - det är bra det!

Av Kaela - 14 maj 2017 11:21

 

 

 

 

 

 

 

Nyfiken i en strut - öppnar man där så tittar han ut.....minns du ramsan.

Det var inte en helt snäll ramsa. Kanske inte snäll alls.

Man (i varje fall jag) men jag tror många av oss har fått lära oss att det är fult att vara nyfiken.


Jag tycker det är bra med nyfikna människor!
Man lär sig saker. Man upptäcker saker om både omgivningen och sig själv.

Kanske kan man till och med upptäcka att det finns någon som behöver ett extra handtag eller en axel att luta sig mot en stund .

Om man iakttar människor omkring sig med nyfikna ögon!


Jag tror att nyfikenhet över huvudet taget är viktigt för att få ett innehållsrikt och meningsfullt liv.
Den som är nyfiken kanske hittar vänner på ov'ntade platser och i olika sammanhang.

Absolut är det en förutsättning för att lära sig mera.
Man hittar flera härliga upplevelser och man kanske till och med lättare ser v'gar till att löda de probölem som livet har för vana att möta oss med nu och då!



Självklart finns det också en ful nyfikenhet. Den man odlar för att skaffa sig makt och inflytande över andra.

Den är INTE bra!



Nyfikenhet, den positiva, verkar vara en tillgång.
David Clinton, docent i medicinsk psykologi vid Karolinska Institutet, psykoanalytiker och privatpraktiserande psykoterapeut, berättar att "människor som är öppna för ny information lever längre och löper mindre risk att drabbas av demens."


Ibland säger man att nyfikenhet är en egenskap som vi har olika mycket av och bär med oss från baby och barnstadiet.

Det stämmer säkert - men det hindrar inte mig att tro att vi kan jobba på att utveckla vår nyfikenhet....den fina positiva....och behålla den. Många tappar den när man kommer upp i åren!


 
 
Annie

Annie

14 maj 2017 12:22

Härligt inlägg! ;)
Jag tror också att det är viktigt ,)

Hoppas Du får en fin söndag<3

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Kaela

14 maj 2017 17:13

Tack Annie! Det har jag haft! Avslutat med badrumsstäd.
Det ska göras det också...och det är billigare än att gå på gym.

Allt gott till dig som jag hoppas också haft en fin söndag!!

 
Ingen bild

Stina

15 maj 2017 08:01

Gillar positiv nyfikenhet, Är ganska nyfiken faktiskt, annars får man ju inte veta något! Däremot frågor som kan va elaka och som skadar någon kan vi vara utan, det finns ju en del som älskar att "gotta" sej i andras elände...Hoppas du får en fin o skön måndag, det ska jag ha! Här är underbart väder, sol från klarblå himmel, fågelkvitter....
Hälsn. o kram från Stina

Kaela

15 maj 2017 12:05

Ja det finns en elak nyfikenhet och den vill vi inte möta hos andra och verkligen inte vara bärare av själva.
Jag tycker mig ha lagt märke till att personer med den positiva nyfikenheten vanligtvis också är glada personer.
Och nyfiken och glad hör nog lite grand ihop.
Här ösregnade i morse men jag hade tur som kunde åka med mannen i mitt liv till vårdcentralen där jag hade ett tidigt besök.
Blev våt på hemvägen först - och det går ju an!
Nu har det slutat regna, men ingen sol.
Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards